Assalamualaikum,

Kalau perkahwinan itu di haruskan, bagaimana dengan caranya? Adakah
mengikut hukum Islam atau sebaliknya. Bagaimana dengan anak-anak
nanti; adakah kita sebagai suami lebih berhak menetapkan halatuju
aqidah anak-anak nanti? Adakah perkara ini perlu di jelaskan seawal
waktu aqad-nikah; supaya kedua pihak mengerti bidang dan hak masing-
masing?

Saya kira, mungkin perkahwinan itu adalah satu dari aspek dakwah.
Sebab kita tahu mereka adalah amat dekat dengan kita dari aspek
kepercayaan. Jadi jika seorang suami yang bertaqwa mengahwini wanita
kristian/yahudi, pasti lama-kelamaan isteri akan mengikut aqidah
suami secara sukarela; sebab contoh-teladan yang suami bawa.... solat
tahajjud; umpamanya saya kira dapat memainkan peranan sebagai
panggilan kearah Islam...

Keduanya dari segi toleransi; bukankah ini menunjukkan Islam itu
amat 'tolerant' sekali kepada mereka yang tidak memerangi...

wassalam.

Radzi.

///// MEDIA JIM: Memurnikan Tanggapan Umum Melalui Penyebaran Ilmu dan Maklumat

Nota: Kandungan mel ini tidak menggambarkan pendirian rasmi Pertubuhan
Jamaah Islah Malaysia (JIM) melainkan yang dinyatakan sedemikian.

Berminat menjadi ahli JIM? Sila isi borang keahlian "online" di:
http://www.jim.org.my/forms/borang_keahlian.htm

Langganan : Hantar E-mail kosong ke
            [EMAIL PROTECTED]
Unsub     : Hantar E-mail kosong ke