  From: aks qodhait
  To: islah-net@yahoogroups.com
  Sent: Saturday, January 27, 2007 8:28 PM
  Subject: Re: Fwd: Re: [Islah-Net] Kenapa menyepi (Kuncu-kuncu Dr MAZA)?

  Assalamualaikum wbt

  Terima Kaseh atas apa yang telah di tulis oleh tuan
  Ibnu Husin

  memang saya sa orang pedagang kain. dan setaghu saya
  mengikut sejarah islam nya Tanah melayu, yang membawa
  Islam ke Tanah yang di gelarkan tanah melayu itu
  kebanyakan nya pedagang.Ini fakta sejarah .

  Sebelum datang nya orang yeman , telah datang ramai
  orang berketurunan arab yang datang dari Malabar
  India. ( ada pengaji sejarah berkata yang ia nya
  datang pada masa yang sama, )

  Sebelum datang nya orang orang ini, istilah melayu pun
  belum ada. Ada nya nama bangsa ini adalah dari masa
  islam datang ke dearah ini. Itu sebab nya bangsa ini
  di namakan " melayu' yakni,satu perbuatan untok
  melayukan diri pada Allah swt.

  Datang nya orang Yeman ke Tanah melayu membawa Islam
  dan peranan mereka begitu kuat dari segi keagamaan,
  pentakbiran negara, dan ekonomi negara. Kuat nya
  peranan mereka, sehingga antara mereka telah di lantik
  sebagai sultan negeri orang melayu. Adat adat Istiadat
  raja melayu mengatakan yang ada tiga keturunan yang
  boleh di ambil sebagai keturunan Raja. salah satu
  antara nya ia lah keturunan rasulullah s.a.w; yang
  kebanyakan nya yang ada di nusantara melayu adalah
  orang yeman . Akibat ini kita boleh lihat sekarang
  yang Sultan perlis, adalah berdarah yeman, sultan
  Johor, terangganu dan pahang, melalui jalur Tun Ab
  majid Al Idrus, anak bendehara Johor yang mengantikan
  Sultan Mahmud magkat di julang. Sultan Selangor di
  kabarkan adalah kerabat pada Raja Ali Haji dan Raja
  Haji yang di makamkan di Riau, Raja Haji adalah dari
  keturunan Al Idrus juga, yakni arab yeman.

  Tuan Professor Dr Mohammad Asri zainal Abidin di
  lantik sebagai sa orang Mufti oleh saorang raja
  berketurnan Yeman.

  Satulagi fakta yang mesti di ingat ia lah antara orang
  yang datang dari Yeman, yang telah banyak berjasa pada
  masyrakat di sini lah mereka mereka yang berketurunan
  NAbi s.a.w. Orang seperti Tok Ku PAloh berjalur kepada
  Kaum Al Idrus, satu nazab yang tidak putus sehingga
  nabi s.a.w, begitu juga Kuam Jamalulail, kaum Raja
  perlis, dan banyak lagi yang telah berjasa di tanah
  bertuah ini. Mereka adalah anak cucu nabi s.a.w, yang
  di tuduh sebagai pembawa sampah sarap orang tuan Ibnu
  Husin!!!
  Ini lah keturunan yang tuan ibnu mengatakan

  "" leluhur
  > Islam

  Walaupun saya bukan daripada keturunan Nabi s.a.w,
  saya rasa kata kata tuan Ibnu Husin, memperlekehkan
  peranan kaum Yeman, termasuk keturunan Nabi s.a.w

  Mengikut pelembagaan malaysia, yang di katakan melayu
  itu adalah mereka yang beragama Islam dan berbudaya
  melayu. Bangsa melayu adalah bangsa yang bukan duduk
  nya pada talian darah. Ia nya adalah satu bangsa yang
  mengasaskan nama pada dua perkara yang penting, Islam
  nya manusia itu dan berbudaya melayu.

  Atas dasar ini alah orang Indian muslim seperti
  Mahathir Muhammad di anggap melayu, Anak DJ Dave di
  angap melayu, maya Karin di anggap melayu dan orang
  berketurunan Yeman di ambil sebagai Raja raja orang "
  melayu"

  Atas fakata sejarah ini, yang berlandaskan
  Perlembagaan Malaysia, dan salasilah Raja raja melayu,
  Di dapati tulisan En Ibnu Husin berbau hasad , tanpa
  asas ilmiah nya.

  Sudah tentu pengajian sa orang professor jauh lebih
  dalam dari sa orang pedagang kain, cuma, kalau si
  pedagang dapat melihat kejahilan sa orang Professor
  dengan jelas, maka, kita boleh lah katakan yang tahap
  ilmu tuan Prof kita , patut nya ragui.

  Untok beliau berkata yang kebanyakkan orang melayu
  yang berniaga , terlibat dalam perniagaan ubat ubatan,
  adalah satu kenyatan jahil.
  kejahilan ini di teruskan oleh kuncu kuncu beliau,
  sehingga tidak tahu apa maksud "BANGSA MELAYU" itu
  sendiri.

  Tuduhan Bidaah.

  Saya telah kemukakan dalil nya pada amalan bertawajjuh
  dan bersuluk. Kalau , dalil itu silap,. betulkan.
  Jangan membabi buta menafikan nya tanpa bukti. YAng di
  lihat orang yang membuat tuduhan babi buta ia lah
  orang orang yang kata Orang melayu yang berniaga
  terbanyak nya berniaga dalam ubat ubatan, terutama
  sekali ubat tenaga batin, yang babi buta ia lah mereka
  yang tak faham bangsa sendiri, yang babi buta ia lah
  mereka yang menidakkan satu satu amalan, hanya atas
  alasan mendengar kata guru mereka...

  tu saja.

  Untok Tuan Guru Hujjaa Sanaa yang saya hormati,

  saya ingin menyambung sedikit apa yang tuan berkata..

  Bangsa yang di panggil " arab' itu adalah bangsa yang
  bertamadun dan mulia. antara mereka ini berjalur dari
  keturunan Syaidina Ismail a.s . Bangsa yeman pula
  adalah satu bangsa yang berjalur dari bangsa yang
  mulia ini. Dan kaum yeman adalah mereka yang telah di
  ijazahkan untok menyampaikan ' berita gembira" oleh
  Nabi s.a.w ( rujuk hadith berkaitan yang shahih)

  Kaum yang datang dari Najd itu adalah asal nya kaum
  Badui yang pada asal nya adalah kurang beradab , lagi
  kurang ceremat dalam banyak hal. seperti yang di lihat
  dalam satu hadith tentang orang badui masuk ke masjid
  dan membuang najis.... kurang adab.

  Orang orang melayu yang telah menerima Orang yeman
  sebagai sebahagaian daripada mereka, yakni orang
  melayu, atas dasar yang seperti orang melayu, mereka
  beradab, dan cermat, tidak seperti kaum badui yang
  kasar, lagi tidak cermat. Mungkin atas dasar ini lah,
  mereka yang banyak mengaji dengan kaum xxxxx, hilang
  sifat adab melayu mereka, antara yang penting ia
  lah... adab mengenang budi... bukan kah ada perpatah
  melayu, orang berbudi kita membalas..?

  Ada pula orang pandai dari kalangan orang orang ini
  yang berkata yang orang melayu kurang sangat menulis
  kitab ilmiah sehingga kini..... ( lihat tulisan Dr
  MAza dalam BH 5 dan 6 Jan)

  Masya allah, di mana nak di letak tulisan tulisan
  bertahap tinggi ilmuan melayu yang lepas???

  Masya allah!! mUngkin mereka benci sangat dengan
  bangsa sendiri!!

  salam tuan guru. Semoga dapat di betulkan kesilapan
  saya.

Kirim email ke