Hei,

Programmet som NKA lagde for å konvertere Enturs stoppestedsdata til OSM-data
har en del smarte triks som gjør at jeg har kunnet følge med på endringer som
har blitt gjort av andre brukere etter import-tilfellet. Dette har hjulpet meg
å finne en rekke småfeil i NSR som jeg nå har tatt vare på.

Jeg merker meg også at det vil være en liten mismatch mellom OSM og NSR fordi
bus_stop plasseres på skur eller transportskiltet i OSM, men i NSR bruker vi
posisjonen til selve påstigningspunktet mellom veinett og kjøretøy. Dette kan
gi en avviksradius på ca 1-3 m mellom OSM og NSR i de fleste tilfeller.

Uansett, takk til Belarnion, CallMeDinsdale, Christian Madsen, FredrikLindseth,
Gazer75, Kristoffer_hh, M E Menk, Odd-Arne ahle Ertzeid, Peter Bremer,
Skippern, Storm4, SverigeFan, km2bp, niikoo og scai som har rettet stoppesteder
i det siste.

Jeg har en idé om å følge opp endringer månedsvis, også tror jeg NKA har en
plan om å oppdatere fra NSR kvartalsvis fra NSR til OSM (da skal ikke endringer
utført av OSM-bidragsytere overskrives, i hvert fall ikke posisjon).

Et notat om navn bare: Det er fylkeskommunenes ansvar å bestemme navn på
stoppestedene. Dette er ikke alltid i sync med hva kommuner og vegvesen finner
på å skilte med på stoppestedene. Dette kan være et problem, men det er i sånne
fall noe som fylkeskommune, transportoperatører og vegeier må finne ut av. Min
anbefaling er å holde seg til NSR sine data, da det er det eneste fullstendige
registeret man kan lene seg på.

Hvis jeg finner at navn endres i OSM så tar jeg naturligvis opp dette med
fylkeskommunene.

Johan Wiklund
Dataforvalter

[cid:image001.png@01D3499C.B2E78700]