    Andreas> Vad är det för nåt och vad är det bra för? Ännu en
    Andreas> Emacsfork som gör saker på sitt eget lilla vis? Jag
    Andreas> förstår inte riktigt hur folk orkar lägga krut på nåt
    Andreas> sånt.

    Andreas> En CL Emacs å andra sidan!

    Andreas> /Andreas

    Andreas> -- A: Because it fouls the order in which people normally
    Andreas> read text.  Q: Why is top-posting such a bad thing?  A:
    Andreas> Top-posting.  Q: What is the most annoying thing on
    Andreas> usenet and in

Det är en fork på XEmacs. Anledningen att folk orkar är väl mestadels
att de tycker att det är för mycket bromsklossar i XEmacs (som
splittade från GNU Emacs pga. en annan bromskloss då). Orkar gör man
för passion för bra mjukvara. Besides - variation är livets krydda,
och all XEmacs elisp fungerar ju finfint även i SXEmacs. :)

Climacs är ju att rekommendar om du vill ha pure lisp.

/ Marcus