Pone az imah predvid neshto syvsem razlichno:)) Tova za koeto
ti govorish se izpolzva tuk pod edna ili druga forma ot firma
Informacionno obsluzhvane i e vyzmozhno nai-podatlivia na
vyzniknali probivi viariant.

Neka obiasnia niakoi principni neshta za da stane iasno za kakvo
govorim i da ne obyrkvame neshtata...

Govorim za open keyserver sistemi, za managirane na publichni
bazi ot danni s publichni kliuchove i udostoveriavane na izvyshen
ot pritezhatelite im elektronen podpis.

Ako edna principna shema e zashtitena sys steni, bunkeri
i ohrana, tova znachi, che sistemata e PRINCIPNO nenadezhdna i
se krepi edinstveno na strogata ohrana, na koiato e podlozhena...
Za zhalost VeriSign plasirat imenno takiva reshenia. Popitai gi za
open source:))) .. shte vidish samo usmivki:)) mozhe i tova da ne
vidish.

Istinskata i ustoichiva i universalna po svoia harakter cryptosystema
e razrabotena sys syzdavaneto na PGP v MIT. Shte obiasnia zashto
tazi sistema e ustoichiva, universalna i nadezhdna.

Sistemata se bazira na izpozvaneto na  mrezha ot publichni key-serveri
na koito vseki da mozhe da  postavia svoite publichni kliuchove.
Ideologiata e te da bydat lesno otkrivaemi ot drugite. Lesnata im
otkrivaemost e garancia za tiahnata nadezhdnost, zashtoto kogato
edno neshto lesno se namira, to lesno i mozhe da se proveri. Tuk
vseki bi kazal.. dobre, ako serverite sa publichni i vseki mozhe da
postavia svoia kliuch tam, ne mozhe li niakoi da postavi falshiv
kliuch i da go predstavi za chuzh s cel da chete kodiranata do
drugo lice informacia?

Na pryv pogled tova mozhe i da izglezhda taka, no na praktika ne e.
Neka da obiasnim kakvo shte napravi syobrazitelnia potrebitel.. Liceto
A reshava da si pishe s liceto B posredstvom kodirane. Iasno e, che za tova
e nuzhno A i B da obmeniat kliuchove i tova te mogat da napraviat chrez
namirane na kliuchivete varhu key-serverite. Pita se kak da sa sigurni,
che naistina tova sa tehnite kliuchove? Mnogo prosto.. togava te se nuzhdaiat
ot udostoveritel. Tozi udostoveritel traibva da kazhe, che tezi kliuchove
sa naistina tezi, za koito sa prestaveni. Tova mozhe da sa obshti poznati,
kliuchovete na koito i dvamata imat. Obshtia poznat pravi pri sebe si
kopie na kliuchovete na A i B. Pravi elektronen podpis vyrhu tiah i
kachva elektronnia si podpis kym dvata kliucha varhu key-servera.
Tam ima i kliucha na udosotveritelia. A i B znaiat negovia otpechatyk,
nai-chesto napraven s SHA1 ili MD5 algoritmi, i mogat da proveriat
negovia kliuch i sled tova da proveriat avtentichnostta na elektronnia
podpis vyrhu tyrsenia ot tiah kliuch. A i B imat otpechatyka na
udostoveritelia ot treti iztochnik.. primerno kazal im go e v telefonen
razgovor, publikuval go e vyv vestnik i t.n.. i taka mogat da proveriat
avtentichnostta na kliucha mu varhu key-servera i sledovatelno
validnostta na elektronnia mu podpis varhu publichnite kliuchove.

Tochno tazi rabota ne im e iasna na mnogo hora, firmi i organizacii ili
ne iskat da ia razberat! Shte vi kazha i kakav e cirkovia nomer ot
glavnata cirkova programa na povecheto firmi-udostoveriteli...
Te razchitat na malogramotnia potrebitel. Predlagat da mu izdadat
certificate (popitaite gi kakvo e tova i shte poluchite mygliv otgovor).
Razbira se sreshtu zaplashtane, kato tova se vodi high-tech usluga
i struva dosta (koe i e high... az pone ne go vizhdam). Certificate se
izdava za period ot vreme.. sled iztichaneto mu za da se podnovi toi
e nuzhno da se plati pak... Tova sa pari... mnogo pari! DADENI na
viatyra! V Bulgaria sega e v hod takiva parichno sybiratelstvo. I prichinata
e komersializaciata vyv vsichko!

Prostite neshta, kato shema i princip se prodavat v cherni kutii na
krainite potrebiteli, kato prodazhbite sa navyrzani... t.e. izdava ti se
certificate, pravi se sistema za negovata poddryzhka i udostoveriavane,
koiato se prodava na tezi, pred koito traibva da se udostoverish...
T.e. tova e porochna shema!

Nuzhen e nekomersialen "trust introducer", koito sreshtu minimalno
zaplashtane da podpisva publichnite kliuchove na vseki zhelaesh,
nezavisimo ot tiahnata validnost.

Systemata ot key-servers e neveroiatno ustoichiva i e pokazala tova
prez dylgite godini v koito syshtestvuva. Vytre shte vidite kliuchove na
pochite vsichki vodeshti kompanii! PGP kato technologia ima oshte
mnogo bydeshte v sebe si! Cryptoalgoritmite s publichen kliuch sa
nadezhdni i ustoichivi! Vsichki obiasnenia ot strana na prodavachite
na comersialni uslugi (certificates) che te vi garantirat sugurnost sa
pylni vnushenia, zashtoto sigurnostta na cryptoalgotitmite e v
tiahnata matematicheska realizacia!!!! Neka niakoi da mi obiasni s kakvo
moia publichen kliuch e po-nesiguren ot tozi, izdaden ot niakoi
comersialen dostavchik na cryptouslugi? Kakvo e napravil toi!???
Izmislil e novi teoremi!?? Reshil e nova matematicheska zadacha???
Sigurnostta tuk pochiva na matematicheski zakoni, a ne na trikove
v napravata na edin ili drug software.

Kraino vreme e... da se poiavi nekomersialen trust introducer v BG!