On Wed, Oct 20, 2004 at 02:04:07AM +0300, Nedko Arnaudov wrote:
[snip]
> Иначе смятам че правенето на документации за четене онлайн в PDF формат
> е някакво недоразумение с глобални мащаби. Според мен този формат е за
> принитране а не за четене от монитор.

Ъъъъъъ... Първоначалното предназначение на файловия формат PDF, както си
личи и от името му (Portable Document Format), не е било нито четене на
документация, нито печатане, а просто безболезнен начин за _прехвърляне_
на информация между различни продукти и дори платформи (май съвсем
първоначалната идея е била повече съвместимост между текстообработващите
програми за IBM PC-съвместими компютри и Mac-ове по това време).  Оттам
произлиза и името на цялостния продукт - Adobe Acrobat - един вид
съдържанието на документа може леко и лесно да прескача между всякакви
текстообработващи, че и графични, програми на каквато платформа ти
хрумне.

За *тази* цел PDF форматът е прекрасен - можеш да обърнеш кажи-речи
всеки документ в PDF, да го дадеш на някого, а той след това или да си
го чете като PDF, или да си го обърне към каквото пък той си реши, да го
редактира с каквато той си реши текстообработваща или графична програма,
система за предпечатна подготовка или debugger, и накрая да ти го върне
в PDF формат, така че ти пък да можеш да видиш какво е направил.

> Освен това повечето документации за да ти е гадно са с portrait а не с
> landscape ориентация.  Не че няма монитори с portrait ориентация, но
> много малко хора ги ползват извън областа на предпечата.

Хм, тук може и да се съглася, макар че все пак има доста хора, които
обичаме да четем документация и в разпечатан вид, а разпечатан текст в
landspace ориентация - е, не че изглежда странно или нещо такова, но..
абе въпрос на навик, предполагам :)

> Лошото е че не можеш да преобразуваш добре PDF-и в нещо нормално (като
> HTML например) поради същината на PDF формата.

Ммм... тук бих казал по-скоро "поради същината на HTML формата".  Май
пак стигаме до едно от най-големите заблуждения относно HTML - това НЕ Е
език за определяне на формата, а за подсказване на съдържанието!  Да,
HTML НЕ Е език за оформление на документи, HTML не е език за оформление
на страници дори - HTML е език за подсказване на браузъра как да раздели
един flowing, unbroken текст на смислови парчета (заглавие, параграф,
код, наблегната фраза), които след това да бъдат поднесени някак на
потребителя, но само като един непрекъснат поток от информация, без
странициране, без подравняване, без заглавки и бележки под линия -
просто един поток информация, в който тук-там са отбелязани
СМИСЛОВО-значими части.

Форматът PDF пък е по-скоро ориентиран към документи, които в повечето
случаи са резултат от работа с текстообработваща програма, и съответно
там има много точна информация за шрифтове, подравнявания, отстъпи и
всичко друго, което може да ти хрумне за разположение на символи върху
страница.  Да, май стигнахме почти до твоята идея за това, че PDF е
"формат за принтиране", но само дотолкова, доколкото PDF е формат за
представяне на резултата от работа с текстов редактор, а в 90% от
случаите хората използват текстов редактор, за да напишат текст, който
някой някога някъде ще пренесе върху печатна страница :)  Затова PDF се
конвертира много лесно към другите формати, описващи странициран и
форматиран текст, като примерно PostScript, MS Word и т.н.  Това, че не
можеш лесно да го конвертираш към HTML, се дължи просто на факта, че
HTML изобщо не е предназначен за описване на разположението на
информация върху страницата :)

Уфф... абе какво ми става.. какво се отнесох да пиша щуротии по никое
време... я лека нощ :)

Поздрави,
Петър

--
Peter Pentchev  [EMAIL PROTECTED]    [EMAIL PROTECTED]    [EMAIL PROTECTED]
PGP key:        http://people.FreeBSD.org/~roam/roam.key.asc