On Thu, Feb 24, 2005 at 01:59:08PM +0200, [EMAIL PROTECTED] wrote:

> Да, така си и мислех - тоест мислех си, че  мога да контролирам hosts
> на всеки компютър, а ми е ясно че другата алтернатива е DNS.

По-добре е с DNS - по-лесно се правят промени :)

> Тогава да питам така dnscache мога ли да го настроя да връща име при
> определен адрес или ще кажете, че за това е tinydns.

Хмм.. само едно дребно уточнение - когато горе говорех за 'DNS кеш',
нямах предвид само *програмата* dnscache, нали това е ясно? :)  Имах
предвид всяка реализация на DNS recursive resolving cache, каквато на
теория може да бъде и BIND, и още няколко варианта.  Но ако вече ползваш
dnscache, още по-добре :)

А сега на въпроса - не, това не може да стане *само* с resolving cache,
трябва ти и authoritative server като tinydns например.  Ще трябва да си
намериш свободен IP адрес или да си направиш нов на някой мрежови
интерфейс и да сложиш там един малък tinydns, който да отговаря за две
неща: за зоната с име, което си избереш, като примерно
office-int.example.org, и за обратната зона - 10.in-addr.arpa или
168.192.in-addr.arpa или каквато там вече мрежа ползваш.  След това ще
трябва да обясниш на resolving кеша си да пита този сървър - т.е.
сървъра на този IP адрес - за тези две зони; специално при dnscache това
става, като запишеш този IP адрес във файлове с имена
root/servers/office-int.example.org и root/servers/10.in-addr.arpa и
след това рестартираш dnscache, за да си препрочете конфигурацията.

Повече информация за конфигуриране на tinydns и dnscache си има на
http://cr.yp.to/djbdns.html и на http://tinydns.org/

Това всичко е при положение, че говорим за статично разпределение на
имена и IP адреси.  Ако наистина искаш да е динамично - т.е. примерно да
кажеш, че на машина с този и този MAC адрес няма значение какъв IP адрес
ще дадеш, но винаги трябва да отговаря на името
boss.office-int.example.org, това е малко по-сложно; тук вече трябва да
се правят dynamic DNS updates.

Поздрави,
Петър

--
Peter Pentchev  [EMAIL PROTECTED]    [EMAIL PROTECTED]    [EMAIL PROTECTED]
PGP key:        http://people.FreeBSD.org/~roam/roam.key.asc