Salam,

Pada pihak saya,yang mana benar2 disahkan HOAX, jika ada buktinya
kita wajib menolaknya.
dalam kes ini jika kita faham bahasa Russia mahupun Finland atau
French, mungkin
ada juga faedahnya. [lihat di bawah ]

Jika dilihat disitu : kita lihat penulis ini menulis, yg akhir...
this may be purely urban legend, bermakna setelah
bukti2 yg di atasnya diselidiki, akhirnya jika ternyata
semua tidak benar, maka kemungkinan besar
ianya HOAX.

1) The complete name for Azzacov is "Dr. Dimitri Azzacov" or "Dr.
Viktor Azzakov"
2) The complete name for Nummedal is "Bjoerne Nummendal", a seismologist
3) more detail: "...French magazine "Encore Fatima" reports with
reference to an article in the Finnish publication "Ammenusastia" that
it came during a depth drilling into Siberia in the year 1989..."
(Source for the above: translated webpage of
http://www.etika.com/d95/95h51.htm )
4) more detail: "In the magazine Idea Spectrum, 3/91, stood an article
with the heading of "Merkwuerdiges from Siberia? Hell discover[ed]??".
We show this report here unabridged:"
(Source for the above: translated webpage of
http://homepages.at/stargazers/heaven/gm/grave/hell.htm )
4) This widely circulated story may be purely urban legend: <<

Saya mendengar rakaman audio itu yg dirakam oleh sebuah
jemaah Islam, Namun, yg mengecewakan, sumbernya tidak didetailkan,
sebab itulah saya mencari bukti2 paling minimal di internet..itupun cuma
yg berbahasa Inggeris. walhal dalam forum bahasa Arab pun ada dibincang
hal ini.

jadi since sekarang orang2 kita semuanya bijak2, pintar2, maka
apa2nya perlu bukti dan kajian lanjut seperti siri program TV - CSI.
Contohnya hantar rakaman itu ke pakar sound engineering, yg bisa
di cek..teknologi speech recognition, sound waves etc..macam rancangan
The Anatomy Of Disaster
dalam Discovery Channel, contohnya lah.

Saya semasa awalnya mengambil sikap pertengahan, tawakuf....tidak
menolak, tidak menerima, atas alasan tiada cukup bukti...

Saya sekarang tidak juga menolak 100%, menerima 100% - bagaimana itu yah?

Jika dalam kekuasan Allah ia betul2 terjadi maka, ia tidak mustahil,
bukan begitu?

Allah mencipta semuanya berpasang-pasangan, yg logik lawannya tak logik,
alam akal lawannya alam tak masuk akal, Hoax lawannya tak hoax...

Bukan mahu memperpanjangkan, hanya menyatakan pendapat saya sahaja.

Wallahualam. MZB,
Ely

On 3/29/06, wrote:
> Sejauh ini info related dg "keajaiban jaman akhir" belakangan hampir
> selalu adalah hoax/bohong. Kebetulan juga dari awal saya tidak tertarik
> dg info2 bombastis yg related dg "nuansa keagamaan".
> Bukannya apa2, kita kan tidak perlu menggantungkan tingkat keimanan kita
> dg info2 bombastis yg belum tentu kebenarannya, toh sejarah juga
> membuktikan kebanyakan berita2 "miracle" tsb adalah hoax / berita
> bohong.
> Juga jangan2 ada segelintir oknum yg tertawa ngakak. Lihat kita sedang
> keasyikan menikmati berita bohong bikinan mereka :(

Ilmu merupakan harta abstrak titipan Allah Subhanahu wata'ala kepada seluruh
manusia yang akan bertambah bila diamalkan, salah satu pengamalannya adalah
dengan membagi-bagikan ilmu itu kepada yang membutuhkan.
Janganlah sombong dengan ilmu yang sedikit, karena jika Allah Subhanahu
wata'ala berkehendak ilmu itu akan sirna dalam sekejap, beritahulah orang yang
tidak tahu, tunjukilah orang yang minta petunjuk, amalkanlah ilmu itu sebatas
yang engkau mampu.