När det gäller satsningarna i kollektivtrafiken i stan, är jag övertygad om att
lågprislinjen är avgörande. För även om man är "vuxen och jobbar" så har man inte
automatiskt gott om pengar. Kan jag berätta...

Modernisering, turtäthet och linjesträckning är viktigt att jobba med. Det måste t ex
gå att åka kollektivt som ensamstående förälder (ensam om vården av barnen i en familj
med två vuxna, eller verkligen ensamlevande med barn) Idag är det tufft att klara att
lämna på dagis/skola, åka till jobbet T/R via spårvagn och buss.

Därför är det en riktig satsning att byta ut vagnparken, att fixa flera
handikappanpassade vagnar och bussar, att sjyssta till linjesträckningen och att dra
nya tunnlar och spårsträckor. Detta bidrar till att kollektivtrafiken fungerar som ett
modernt färdmedel, statt i utveckling. Då blir kollektivtrafiken något som bidrar till
att utveckla "stadssjälen" - ett ständigt utvecklat moderniseringsprojekt vi kan vara
stolta över.

När det gäller pendling och trängsel som även drabbar expressbussarna, kan ju ingen
människa se någon vits med att åka dem istället för bilen. Särskilt inte om det är
dyrt - om man behöver ha bil ändå. Detta blir faktiskt ett gott skäl till att se
positivt på "trängselavgifter".

Faktiskt tycker jag att det vettigaste sättet att hantera inpendling är att satsa på
utbyggd spårtrafik. Dubbelspår och ny järnvägsstation.

Cissi

Cecilia Dalman Eek, Socialdemokraterna i Göteborg, Heurlins pl 9; 413 01 Gbg.
Tel +46 31 339 63 04 (-00); 0706-554859; fax +46 31 339 63 01.
www.goteborg.sap.se
Bostad: Tideräkningsgatan 12, 415 10 Göteborg. Tel +46 31 488322
Alternativ svarsadress: [EMAIL PROTECTED]

Tja!

Om man höjer priserna för trafiken och sänker priserna på
kollektivtrafiken så tror jag att vi löser en del av
problemen.
<<<

Tveksamt. Redan idag är det bra mycket billigare att åka
kollektivt än att köra bil, åtminstone om du åker ensam.
Ändå åker många bil. Ensamma.

Många vuxna (jobbar, tjänar pengar) är beredda att
betala för den bekvämlighet de anser att bilen innebär.
Därför tror jag snarare att vi ska jobba med utbud,
tillgänglighet, bekvämlighet etc än priser.

Fast lite riktade prissänkningar kan vara bra, mot
priskänsliga grupper (läs ungdomar och studenter). Här
skulle vi nog tjäna långsiktigt på en schysst prissättning.
Dvs inte vuxenpris från 16 års ålder...

Mvh Jakob