كان فى مرة مزرعة جزر وكان جنبها مزرعة ارانب كان كل يوم يجى صاحب مزرعة الجزر
يلاقى الارانب اكلوا الجزر بتاعه.... كل يوم كل يوم لحد مازهق وقرر انه يروح مزرعة
الارانب وجاب شاكوش وكسرلهم كل اسنانهم جاه تانى يوم الصبح لقى الجزر بتاعه برضه
متاكل راح عند الارانب ومسك واحد فيهم وقاله: وديتوا الجزر فين قالوه الارنوب:
عملناه عثير وثربناه

************ **

مرة الجماعة بلدياتنا عملوا اجتماع يناقشوا فيه تأخرهم العلمي.

فقام واحد بيقول : أمريكا طلعت القمر قبلنا واحنا قاعدين

قام رد عليه واحد: خلاص احنا لازم نطلع الشمس.
فقالوا: احنا كدة هنسيح
رد عليه: يا غبي احنا هانطلعها بالليل.
************ **
واحد بلدياتنا دخل الجيش بيسأل زميله إنت من دشنا؟... فقاله: لأ
رد بلدياتنا: يبجى إنت من ديش العدو... و راح طاخه عيارين
************ **
واحد صاحب مزرعة فراخ محمل العربية فراخ و سايق وقفته لجنة وسألوه "محمل إيه؟" قال
لهم فراخ، قالوله "بتأكلها إيه؟" قال لهم "بأكلها قمح" قالوله غرامة 100 جنيه
"بتأكل الفرخ قمح و البلد مش لاقية تاكل؟؟".
و هو مكمل وقفته لجنة و سألوه "محمل إيه؟" قال لهم فراخ، قالوله "بتأكلها إيه؟"
قال لهم "بأكلها زبالة" قالوله غرامة 100 جنيه "بتأكل الفراخ زبالة و تسمم
الناس؟".
الراجل مكمل ع الطريق وقفته لجنة، الظابط سأله "محمل إيه؟" قال له فراخ، قال له
"بتأكلها إيه؟" قال له "و الله يا باشا، أنا بادي لكل فرخة مصروف وهي تجيب الأكل
اللي عايزاه
************ **
بلدياتنا سافر امريكا واصحابه نصحوه ياخد معاه 3 زلع "مش" علشان الاكل الامريكانى
مش حلال بس نبهوه يسمى قبل ما ياكل احسن الشيطان ياكل معاه.اول شهر اكل اول زلعة
بس نسى يسمى، تانى شهر برضه نسى يسمى، ثالث شهر طلع له الشيطان قال له:"ابوس ايدك
سمى، صدرى اتحرق
************ **
قرية اهلها اشتكوا ان الامام يلقي خطب طويلة جدا جدا في الصلاة فاشتكوا الي
الاوقاف التي ارسلت لهم اماما جديدا ولكنه كرر نفس المشكلة فاعادوا الشكوى
فارسلت لهم الاوقاف شيخا آخر وحذرته من الاطالة.
وصل الامام الجديد فدخل المسجد وصعد المنبر وحيّا المصلين وسأل:
اتعرفون قصة سيدنا يوسف عليه السلام؟
فرد المصلون كلهم: نعم .
فنظر الامام الى المؤذن وقال: اقم الصلاة.
ولما فرغ من صلاته استوقف الناس وسألهم: اتعرفون قصة سيدنا موسى عليه السلام؟
فرد المصلون : نعم.
فقال لهم : ماتجوش الجمعة الجايـــة
************ ********* *******
مرة واحد ماكنش بيغير على مراتة فراحت لجارتها وقالتلها جوزى مبيغرش عليا
قالت..خدى شبشب ابو حمادة حوطية ع الباب وفعلا حطتة.. جة جوزها قالها شبشب مين دة
قالتلة.. ابو حمادة قالها رجعيهولو ليكون عايز ينزل.. استغربت وراحت قالت لجارتها
ولا عمل حاجة.. قالتلها خدى بدلة ابو حمادة حوطيها ع السرير.. شافها جوزها وقالها
رجعيها لابو حمادة ..راحت لجارتها ..فقالت لها: خدى ابو حمادة نفسة حطية فى
الدولاب فلما جيه جوزها قالتله أنا عايزة اشترى فستان.. قالها منا لسة جايبلك
فستان قالتله طب تعالى نعد ، فتح الدولاب وقالها آدي 1-2-3 ..تعالى كدة يا ابو
حمادة شوية... -4-5-6
************ **
واحد معدى لقى ناس بتهيص قوى قالولهم فية ايه
قالوله فى واحد بلدياتنا عايز ينط من سطح العمارة
قالهم خلاص انا طالعله...
طلعلة وقاله عايز تنتحر ليه....
بلدياتنا قاله اصل انا غبى وكل الناس بتقول علي غبى
راح الراجل قايله هاقولك فزوره لو حلتها ماتبقاش غبى
حاجة اسمها زى شكلها
بلدياتنا : ماخبرش
الراجل:البيضة.. اقولك واحدة تانية
حاجتين اسمهم زى شكلهم
بلدياتنا :ماخبرش
الراجل: بيضتين. اقولك واحدة تانية بسيطه و سهله
حاجة كبيرة وسودة وبتجيب لبن واسمها جموسة
بلدياتنا 3 بيضات
راح الراجل ماسكه وراميه
زوجه خوافه قوى كل يوم وهيه نايمة جنب جوزها تقولهاالحق يا عبده أنا سامعه صوت فى
حرامى فى البيت جوزها تعب قوى مش عارف ينام وكل يوم على كده
قام قلها ياستى ماتخافيش الحرامى لما بيروح يسرق ما بيعملش صوت تانى يوم صحته من
النوم الحق يا عبده أنا مش سامعه صوت فى حرامى فى البيت
بلديتنا سافر بالطيارة ومعاه قرد .. فالمضيفة قالت له : الحيوان ده معاك؟ ...
القرد هز راسه

سبحان الله وبحمده - سبحان الله العظيم

http://www.islam-guide.com