From: First Peoples Human Rights Coalition
[mailto:firstpeoplesrig...@earthlink.net]
Sent: August-08-13 3:29 AM
To: firstpeoplesrig...@earthlink.net
Subject: UN rights chief Navi Pillay urges States to do more to respect
treaties with indigenous peoples

>From the news release below: "“The message of this International Day of
>Indigenous Peoples is about building alliances and honouring treaties."

IN ENGLISH, FRENCH, and SPANISH

[Forwarded by Senior Indigenous Fellow OHCHR -
seniorindigenousfel...@ohchr.org<mailto:seniorindigenousfel...@ohchr.org>]

[cid:_1_0B2737280B2733540039266FC1257BC0]

French and Spanish versions, see below

UN rights chief Navi Pillay urges States to do more to respect treaties with
indigenous peoples

GENEVA (7 August 2013) –States need to do more to honour and strengthen their
treaties with indigenous peoples,no matter how long ago they were signed, UN
human rights chief Navi Pillay has said in a statement to mark International
Day of the World’s Indigenous Peoples on 9 August.

“Even when signed or otherwise agreed more than a century ago, many treaties
remain the cornerstone for the protectionof the identity, land and customs of
indigenous peoples, determining the relationship they have with the State. They
are thus of major significance to human rights today,” she said.

Treaties often marked a decisive step in ending a period of conflict,
exploitation and expropriation, the High Commissionernoted.

 “The honouring of treaties has in many cases been described as a sacred
undertaking requiring good faith by each party for their proper enforcement.
Yet too often  indigenous communities are obliged to go to the courts to force
States to live up to their promises,” she added.

“The nature of the agreements themselves, with their spirit and contents passed
on through elders to future generations, reminds us of their fundamental
importance,” Pillay said.

“The fact that exploitation and expropriation continue today underscores the
need to do more to protect the rights of the estimated 370 million indigenous
people worldwide,” the High Commissioner said.

Pillay pointed to the importance of the UN Declaration on the Rights of
Indigenous Peoples, adopted in 2007, in promoting the recognition, observance
and  enforcement of treaties and other arrangements concluded with States or
their successors.

 “There is a growing commitment by States to fully implement indigenous
peoples’ rights, as shown by constitutional, legislative or administrative
measures that recognize indigenous identity, rights to lands and resources,
culturally appropriate forms of development,as well as programmes to tackle
poverty and disadvantage,”  the High Commissioner said.

“The message of this International Day of Indigenous Peoples is about building
alliances and honouring treaties. This reminds us that efforts need to be
redoubled to build a partnership between States and indigenous peoples based on
trust, mutual respect, rule of law and the affirmation of indigenous peoples’
culture and customs,” said Pillay.

“As we look forward to the World Conference on Indigenous Peoples in September
2014, I encourage States to take concrete steps to honour and strengthen the
treaties they have concluded with indigenous peoples and to cooperate with them
in implementing new agreements or other constructive arrangements through
transparent, inclusive and participatory negotiations,” the High Commissioner
said.

ENDS

For further information and media requests, please contact Liz Throssell (+ 41
22 917 9434 / + 41 79 752 0488 /
ethross...@ohchr.org<mailto:ethross...@ohchr.org>) or Cécile  Pouilly (+41
9179310/ cpoui...@ohchr.org<mailto:cpoui...@ohchr.org>)

UN Human Rights, follow us on social media:
Facebook: https://www.facebook.com/unitednationshumanrights
Twitter: http://twitter.com/UNrightswire
Google+ gplus.to/unitednationshumanrights
YouTube: http://www.youtube.com/UNOHCHR
Storify: http://storify.com/UNrightswire
Check the Universal Human Rights Index: http://uhri.ohchr.org/en

Navi Pillay exhorte les Etats à redoubler d’efforts pour respecter leurs
traités avec les peuples autochtones

GENEVE (7 août 2013) – Les Etats doivent redoubler d’efforts pour respecter et
renforcer leurs traités avec les peuples autochtones, indépendamment du moment
de leur signature, a indiqué la Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits
de l’homme Navi Pillay, dans une déclaration faite à l’occasion de la Journée
internationale des peuples autochtones, le 9 août.

« Même s’ils ont été signés ou conclus il y a plus d’un siècle, de nombreux
traités restent la pierre angulairede la protection de l’identité, des terres
et des coutumes des peuples autochtones, et déterminent leurs relations avec
l’Etat concerné. Ilssont donc aujourd’hui encore d’une importance majeure pour
les droits de l’homme », a dit Navi Pillay.

Ces traités constituent souvent une étape décisive pour mettre un terme à une
période de conflit, d’exploitation et d’expropriation, a précisé la
Haut-Commissaire.

« Le respect des traités a souvent été décrit comme un engagement sacré
nécessitant la bonne foi de chacune des parties en présence pour assurer leur
mise en œuvre effective. Pourtant, trop souvent, les communautés autochtones
sont contraintes d’aller en justice pour forcer les Etats à tenir leurs
promesses », a-t-elle dit.

« La nature même de ces accords, avec l’esprit et le contenu transmis par les
précédentes générations aux suivantes, nous rappelle leur importance
fondamentale », a poursuivi la Haut-Commissaire.

« Le fait que l’exploitation et les expropriations se poursuivent de nos jours
souligne la nécessité de faire davantage pour protéger les droits des quelque
370 millions de personnes autochtones à travers le monde », a précisé la
Haut-Commissaire.

Navi Pillay a souligné l’importance de la Déclaration des Nations Unies sur les
droits des peuples autochtones, déclaration adoptée en 2007 pour promouvoir la
reconnaissance, le respect et l’application des traités et autres arrangements
conclus avec des Etats ou leurs successeurs.

« Il y a un engagement croissant de la part des Etats en faveur d’une pleine
application des droits des peuples autochtones, comme le montrent les mesures
prises dans le domaine constitutionnel, législatif ou administratif pour
reconnaître l’identité autochtone, le droit à la terre et aux ressources, les
formes culturellement appropriées de développement, ainsi que les programmes
destinés à lutter contre la pauvreté et les désavantages », a déclaré la
Haut-Commissaire.

« Le message de cette Journée internationale des peuples autochtones est de
construire des alliances et de respecter les traités. Cela nous rappelle la
nécessité de redoubler d’efforts pour établir un partenariat entre les Etats et
les peuples autochtones basé sur la confiance, le respect mutuel, l’état de
droit et l’affirmation de la culture et des coutumes des peuples autochtones »,
 a déclaré Navi Pillay.

« Alors que se profile la Conférence mondiale sur les peuples autochtones
prévue en septembre 2014, j’encourage lesEtats à prendre des mesures concrètes
pour respecter et renforcer les traités conclus avec les peuples autochtones et
à coopérer avec eux dans la mise en œuvre de nouveaux accords ou d’autres
arrangements constructifs à travers des négociations transparentes, inclusives
et participatives », a déclaré la Haut-Commissaire.

FIN

Pour toute information ou demande d’interview, prière de contacter Cécile
Pouilly (+ 41 22 917 9310 / cpoui...@ohchr.org<mailto:cpoui...@ohchr.org>) ou
Liz Throssell (+41 22 917 9434 /
ethross...@ohchr.org<mailto:/ethross...@ohchr.org>)

Pour en savoir plus le Haut-Commissariat des Nations Unies aux droits de
l’homme : http://www.ohchr.org/FR/Pages/WelcomePage.aspx

Droits de l’homme à l’ONU, suivez-nous sur les médias sociaux:
Facebook: https://www.facebook.com/unitednationshumanrights
Twitter: http://twitter.com/UNrightswire<http://twitter.com/UNrightswire%20>
Google+: google.com/+unitednationshumanrights
Storify:
http://storify.com/UNrightswire<http://storify.com/UNrightswire%20>
Youtube: http://www.youtube.com/UNOHCHR
Navi Pillay, Alta Comisionada de la ONU para los Derechos Humanos, urge a los
Estados a trabajar más para respetar los tratados con los pueblos indígenas

GINEBRA (7 de agosto de 2013) – Los Estados deben trabajar más para honrar y
fortalecer los tratados que sostienen con los pueblos indígenas, sin importar
hace cuánto tiempo los hayan firmado, dijo la Alta Comisionada de la ONU para
los Derechos Humanos en una declaración para conmemorar el Día Internacional de
los Pueblos Indígenas, 9 de agosto

“Incluso si fueron firmados o ratificados hace más de un siglo, muchos tratados
siguen siendo la piedraangular de la protección de la identidad, la tierra y
las costumbres de los pueblos indígenas, determinando la relación que tienen
con el Estado. Por ello son altamente significativos para los derechos humanos
hoy,”dijo.

Los tratados a menudo  han representado un paso decisivo en el final de un
período de conflicto, explotación y expropiación, apuntó la Alta Comisionada.

“Honrar los tratados en muchos casos ha sido considerado como una tarea sagrada
que requiere de la buena fe de las partes involucradas para lograr una adecuada
aplicación. Sin embargo, en demasiadas ocasiones las comunidades indígenas se
ven obligadasa recurrir a los tribunales para forzar a los Estados a que
cumplan sus promesas,” añadió.

“La naturaleza de los acuerdos mismos, cuyo espíritu y contenidos fueron
transmitidos de los ancianos a  las futuras generaciones, nos recuerda su
importancia fundamental,” dijo Pillay.

“El hecho de que la explotación y la expropiación continúen hoy en día pone de
manifiesto la necesidad de trabajar más para proteger los derechos de alrededor
de 370 millones de personas indígenas alrededor del mundo,” dijo la Alta
Comisionada.

Pillay señaló la importancia de la Declaración de la ONU sobre los Derechos de
los Pueblos Indígenas, adoptada en 2007, en la promoción del reconocimiento,
observancia y aplicación de los tratados y otros acuerdos tomados con los
Estados o sus sucesores.

“Existe un compromiso creciente de parte de los Estados para implementar
plenamente los derechos de los pueblos indígenas, como lo muestran las medidas
constitucionales, legislativas o administrativas que reconocen la identidad
indígena, el derecho a la tierra y a los recursos naturales, las formas de
desarrollo culturalmente apropiadas, así como los programas para combatir  la
pobreza y las desventajas,” dijo la Alta Comisionada.

“El mensaje para este Día Internacional de los Pueblos Indígenas trata de la
construcción de alianzasy hacer honor a los  tratados. Esto nos recuerda que se
deben redoblaresfuerzos para construir una colaboración entre los Estados y los
pueblos indígenas que esté basada en la confianza, el respeto mutuo, el estado
de derecho y la afirmación de la cultura y las costumbres de los pueblos
indígenas,” dijo Pillay.

“Al tiempo que contamos los días para que la Conferencia Mundial sobre Pueblos
Indígenas tenga lugar en septiembre de 2014, aliento a los Estados a dar pasos
concretos para honrar y fortalecer los tratados que han convenido con los
pueblos indígenas y a cooperar con éstos en la implementación de nuevos
acuerdos u otros arreglos constructivos a través de negociaciones
transparentes, incluyentesy participativas,” dijo la Alta Comisionada.

TERMINA

Para más información y peticiones de prensa favor de contactar a Liz Throssell
(+ 41 22 917 9434<tel:%28%2B%2041%2022%20917%209434> / + 41 79 752
0488<tel:%2B%2041%2079%20752%200488> /
ethross...@ohchr.org<mailto:ethross...@ohchr.org> ) o a  Cecile Pouilly (+41
9179310/ cpoui...@ohchr.org<mailto:cpoui...@ohchr.org> )

 ONU Derechos Humanos, síguenos en las redes sociales:
gplus.to/unitednationshumanrights<http://gplus.to/unitednationshumanrights>
YouTube: http://www.youtube.com/UNOHCHR
Storify: http://storify.com/UNrightswire

Índice universal de los DD HH: http://uhri.ohchr.org/es/