A Dimecres 07 Febrer 2007, Jordi Massaguer va escriure:
> Orestes,
>
> només unes reflexions abans d'anar a dormir:
>
> tens tota la raó, els desenvolupadors de la linkat, tot i ser persones que
> vivim i treballem a Catalunya, no ens podem considerar desenvolupadors
> locals, car no som purs d'esperit pq no treballem en Debian. És més, formem
> part de l'eix del mal, perquè ens hem atrevit a treballar amb una
> tecnologia, que encara que sigui GPL en el 90%, no és lliure del tot perquè
> darrera hi ha una empresa multinacional com Novell, i no una empresa, que
> [...]

Benvolgut Jordi,

Si em permets l'expressió, crec que dispares en la direcció equivocada. Al meu
correu, la qüestió DEB <-> RPM era força accessòria. Jo en el passat he
tingut males experiències amb el sistema de paquets RPM i en canvi els DEB
m'ho han solucionat. Però això és una qüestió tècnica, no pas de llibertat. A
més, ja dic també que fa temps que no uso sistemes RPM i que he sentit que
han millorat amb l'ús d'eines tipus URPMI.

Si aquest paràgraf et molesta, oblida'l perquè és absolutament irrellevant per
discutir el punt central de la qüestió: El grau de llibertat de tota
distribució es podrà decidir quan es responguin les següents preguntes:

- Des d'on es pot baixar el codi font?
- Puc modificar la linkat i fer-ne distribucions derivades?
- Totes les distribucions (àdhuc Debian a la secció non-free) porten
programari privatiu. La qüestió aleshores és quin grau de dependència té la
distribució respecte d'aquest programari?
- Es podran emprar paquets "externs" a la Linkat, en cas que aquest no
incorpori tot el programari lliure existent? Jo suposava que si, però ara
començo a dubtar-ho en constatar que probablement Linkat no respecti els
estàndards LSB i FHS.
- El procés de desenvolupament de Linkat és obert i transparent? Realment això
no afecta a la llibertat del resultat final, però ja s'ha demostrat a
bastament que prescindir de la comunitat en el procés de desenvolupament
porta sempre a programari d'inferior qualitat.

Esper-ho haver-ho aclarit, o si més no que rellegir el meu correu a la llum
del dia t'ho faci veure d'una altra manera.

Orestes.
http://www.softcatala.org/wiki/Manifest_PL