Benedict,

Die richtige Lösung für dieses Problem ist um die Charset settings im
Kundenanbindung in Config.pm zu konfigurieren:

(and bitte, excuse me for my inability to write proper German):

            SourceCharset => 'utf-8',
            DestCharset   => 'utf-8',

Just add this snippet to your customer backend configuration in Kernel/Config.pm
If you do it like this it would prevent the need from patching the
backend API after each upgrade.

--
Mike