Date sent:              Wed, 24 Mar 1999 08:15:12 +0800
Send reply to:          Discussion of Polish Culture list
                <[EMAIL PROTECTED]>
From:                   Anna Niewiadomska <[EMAIL PROTECTED]>
Subject:                Re: Wlasciciel z Buffalo?
To:                     [EMAIL PROTECTED]

> W sprawie "wlasciciela w Buffalo" nie wypowiadam sie. Natomiast co do
> ogolnego spadku poziomu  Poland-L, to wydaje mi sie ze byl to proces
> nieunikniony a przyczyny sa jasne. Spowodowala to demokratyzacja internetu
> ktory przestal byc domena srodowisk uniwersyteckich. Mysle ze musimy sie z
> tym pogodzic. Moje przynajmniej doswiadczenia z listami zamknietymi wcale
> nie byly lepsze, choc tam problemy sa inne. Pocieszmy sie wszelako ze na
> s.c.p. jest jeszcze gorzej:-)
>
> Michal Niewiadomski

Mysle, ze gdybysmy wzieli przyklad np. z p Malgorzaty Zajac, ktora
pisze o konkretnych wydarzeniach ze swojego terenu, poziom listy
bardzo by sie poprawil. Mysle tez, ze sie troche w ciagu ostatnich
miesiecy wypalilismy emocjonalnie i czas na solidniejsza pozywke -
faktow. Fakt, ze p Malgosia ma sprawe nieco ulatwiona, bo jest w
Polsce..
Bardzo mnie zainteresowala ta warszawska wystawa o Grodnie (cala
rodzina mojego meza jest z Grodna i mieszkala tam przez wiele
pokolen), nie wspominajac wycieczki jaka robi "Grunwald" do Wilna.
15 cudownie spokojnych lat przepracowalam w Muzeum Narodowym w
Warszawie i mam wielki sentyment do tego ogromnego obrazu, z czcia
ogladanego przez szkolne wycieczki.Czasem, kiedy mialam dosc
wpatrywania sie w niewyrazne napisy na starozytnych monetach, szlam
przejsc sie po  Malarstwie Polskim, choc latem przyjemniej bylo isc
przez korytarze chlodnego od kamiennej posadzki Sredniowiecza.
Dopiero teraz, kiedy mieszkam w kraju, w ktorym dom liczacy 100 lat
to zabytek, doceniam w pelni bogactwo polskich kolekcji.

I pomyslec, ze samo Muzeum powstalo w okresie zaraz po wyzwoleniu po
1szej Wojnie Swiatowej, w czasach niezwykle ciezkich. Kolekcje
powstawaly w wiekszosci z darow.
Podwaliny  Dzialu Monet i Medali (czyli Numizmatyki) stworzyl
Dziadeczek (nazwisko niestety zapomnialam, skleroza, ale moze P
Malgosia wytropi - wystarczy zadzwonic do Dzialu 211031), krakowianin
z urodzenia,  inzynier, ktory budowal latami kolej w Turcji i
skupywal tam monety. Kiedy Polska odzyskala wolnosc - przekazal cala
ogromna kolekcje (po wojnie, przetrzebiona przez Niemcow i Rosjan po
kolei liczyla 60 000 obiektow) powstajacemu Muzeum. Podpadl podobno
rodzinie, bo kolekcja miala ogromna wartosc. Opracowywal ja potem do
czasu, kiedy prawie zupelnie starcil wzrok. Umarl w domu starcow dla
biedakow..
Mk

Odpowiedź listem elektroniczym