Tom Kazmierski:

> Z pewnoscia zachodzi tu jakies nieporozumienie.  Kiedy mowimy
> "Wolne Miasto Gdansk", mamy na mysli dwa krotkie okresy w historii
> miasta, kiedy rzeczywiscie stanowilo ono odrebna jednostke polityczna
> w stosunkach miedzynarodowych.  Pierwszy raz Gdansk byl wolnym
> miastem z proklamacji Napoleona w latach 1807-1814, a ponownie na
> mocy Traktatu Wersalskiego w latach 1919-1939.

Nie chodzi o jakies nieporozumienie, bo kiedy mowimy o 'wolne miasto Gdansk', to Pan
mial na mysli ten okres, ktory Pan datuje. Ja mialam _zawsze_ na mysli pojecie 'wolne
miasto' ze sredniowiecza. W Niemczech to okreslenie sie uzywa na miasta, ktore
posiadale wyjatkowe prawa, w przeciwienstwei do okreslenia 'miasto rzeszy'. Nie ma to
nic wspolnego z pozniesza historia Gdanska.

> [...]
> niczego nie zmienialo. Czlonkami Hanzy byly tez inne polskie
> miasta, np. Radom.  Nb. ludnosc Krakowa tez byla w wiekszosci
> niemieckojezyczna, jak w Gdansku. W europejskiej tradycji, siegajacej
> czasow wczesnego sredniowiecza, miasta z reguly mialy wysoki
> stopien swobod i samorzadnosci, co niekoniecznie oznaczalo, ze
> byly odrebnymi panstwami. Na przyklad miasto La Rochelle, ktore
> pelnilo we Francji role podobna do roli Gdanska w Polsce,
> posiadalo przywilej niewyrazania zgody na wplyniecie floty
> krolewskiej do portu, choc nalezalo do Francji.

Gdansk nalezal do Rzeczpospolitej, bo niemiecka ludnosc poddala sie (z wlasnej woli:)
koronie polskiej. Punkt wyjscia Pana byl, ze pisalo Danzig zamiast Gdansk. Ludnosc sie
nie wymienialo z jednego dnia na drugi, wiec dlaczego _oni_ mieli nagle 'swoje' miasto
nazwac inaczej. Prosze zwrocic uwage, ze nawet Polacy z Gdanska, jak n.p. Daniel
Chodowiecki mowili 'Danzig'. Byl to wiec przyjeta w tym czasie nazwa tego miasta i
moze wytlumaczenie, dlaczego za nazwa Schopenhauera, miasto urodzinowe nazwano Danzig.
Jak juz raz pisalam, Gdansk nazwano rowniez '_niemiecki_ diament w koronie polskiej'.
Hanse zapewnialo swoim czlonkom, w tym Gdansk,  pewne bezpieczenctwo w handlu na
morzu, a polski Krol zapewnial Gdansk bezpieczenstwo w handlu na ladzie.

O osobliwym rozwoju miasta (w przeciwienstwie do innych miast w Polsce) swiadczy
rowniez ruch protestanski i reformatorski. Wskazuje to z innej strony tez na
tolerancje i wolnosc w Rzeczpospolicie Polskiej.

> Gdansk, wraz z innymi miastami Pomorza Gdanskiego, w tym
> Malborkiem, Elblagiem, Grudziadzem, Toruniem i Swieciem,  zostal
> przylaczony do Polski przez Kazimierza Jagiellonczyka po petycji
> stanow pruskich u krola polskiego w 1454r.

/../

Dziekuje za bardzo ciekawa wycieczka historyczna

Pozdrowienia
Uta

> Tomasz J Kazmierski 10

1.000.000 DM gewinnen - kostenlos tippen - http://millionenklick.web.de