On Sun, 21 May 2000 08:39:20 +0200, JA <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
>O ile wiem, to glownym autorem 5-stopniowego samorzadu warszawskiego,
>tego labiryntu rad, gmin, powiatow, jednym slowem niebotycznego
>balaganu i braku kompetencji oraz osmiuset radnych byl nie kto
>inny, a wlasnie AWS.

Jesli chcemy obwinic jakas partie polityczna, a nie indywidualne
osoby, to trzeba przypomniec, ze glownym autorem i spirytus movens
tego balaganu jest bez watpienia Unia Wolnosci. Po pierwsze, to
wlasnie UW szla do wyborow 97r. z haslem wprowadzenia trzystopniowej
administracji. Uparcie forsowana przez te partie, bezsensowna i
bezprecedensowa w skali swiata koncepcja administracji panstwa jest
przyczyna obecnej anarchii.  Piec stopni samorzadowych
w Warszawie powstalo po tym, jak liderzy UW i SLD sklonili Prezydenta
do zawetowania tzw. ustawy warszawskiej zaproponowanej przez AWS, w
lipcu 98r. W wyniku weta nalozyly sie dwie struktury, stara i
nowa. Obok urzedu przezydenta, 10 burmistrzow, i siedmiu
dyrektorow dzielnic gminy Centrum pojawil sie jeszcze jeden
ośrodek wladzy w stolicy - starostwo.  Mamy wiec teraz Rade Warszawy,
jedenascie rad gmin i siedem rad dzielnic i rade powiatu.
Ustawa proponowana przez AWS zakladala przynajmniej odrzucenie
jednego szczebla i zmniejszenie liczby radnych, tymczasem w wyniku
reformy jeszcze ich przybyło: zamiast 665 jest prawie 800 radnych.
Zwiazany z tym wzrost liczby etatowych urzednikow idzie z cala
pewnoscia w tysiace.

AWS tez nalezy sie mocna krytyka za wprowadzenie w blad wyborcow.
Niektorzy prominenci tej partii z wielka werwa i energia forsowali
zabojcza dla panstwa reforme w sejmowej Komisji Samorzadu
Terytorialnego , wbrew wlasnemu manifestowi wyborczemu.

Powiedziawszy to wszystko, warto jeszcze zwrocic uwage, ze
uwagi krytyczne w stosunku do partii politycznych w Polsce
nie odnosza sie do wszystkich poslow, czy nawet wszystkich
czlonkow danej partii. Jedn\a z rzeczy, jakie pozostawil
w Polsce po sobie totalitaryzm, jest swoista, nieznana na
Zachodzie, hierarchiczna struktura partii politycznych: podzial
na scisle, decydujace o wszystkim kierownictwo i "masy", albo,
uzywajac terminologii Orwella, podzial na "partie wewnetrzna" i
"partie zewnetrzna". Strukture te maja wszystkie polskie partie
polityczne, niezaleznie od wyznawanej ideologii.

Tomasz J Kazmierski

Odpowiedź listem elektroniczym