Andaikata benarpun caranya mereka mencintai Rasulullah, belum final persoalan
tersebut. Untuk mudah dipikirkan ambil contoh mencintai Tgk Hasan Muhammad di
Tiro dalam komunitas Acheh - Sumatra. Kecuali orang Acheh yang tidak sadar
diri,
mayoritas orang Acheh mencintai Tgk, akan tetapi paska meninggalnya Tgk
berpatah
balik menjadi warga Hindunesia. Hal itu mereka lakukan setelah penipuan
terhadap
Tgk memasukkannya menjadi nasionalis Hindunesia disaat tgk tidak sadar lagi.
Adakah orang yang waras menerima penipuan semacam itu?  Bukankah Tgk pelopor
Nasionalis Acheh - Sumatra?  Kenapa dulu pengikutnya pintar-pintar tetapi
sekarang berlomba-lomba mengkhianati perjuangan tgk Hasan? Masyaa Allah!!!
Mereka tidak memahami ideology Tgk atau ideology Acheh - Sumatra, sebaliknya
"ideology Seudati". Setelah demiukian antusias berjuang (baca pukul-pukul
dada),
akhirnya dengan mulus menjerah kepada Musuh.

Semoga pembaca dapat memahami maksudku. Baik buruknya keturunan manusia tidak
tergantung sebagaimana orangtuanya kecuali keluarga Rasulullah, Muhammad saww.
Saya bertanya-tanya kepada sebahagian orang yang mengusulkan agar anaknya Tgk
Hasan dapat meneruskan perjuangan ayahnya. Sebab itu pikiran feodal. Yang
meneruskan perjuangan Tgk Hasan siapun orang Acheh yang mampu dan setia kepada
beliau, bukan seperti Malik Mahnmud dan Dr Zaini dan Hasbi Abdullah justru
berkhianat terhadap perjuangan Tgk. Adapun Abdul Karim, anaknya Tgk juga tidak
salah kalau memiliki kemampuan dan kesetiaan terhadap perjuangan. Namun
realitanya beliau sepertinya tidak memiliki kemampuan seperti itu.

Kembali kepada persoalan mencintai Rasulullah.  Keturunan Rasulullah adalah
revolusioner. Kalau kita menelusuri keberadaan Ahlulbayt beliau, banyak hal
kita
temui tidak seperti lazimnya keluarga orang lain. Misalnya keturunan semua
manusia melalui anak lelakinya bukan anak perempuan tetapi keturunan Rasulullah
melalui anak perempuannya, Fatimah az Zahara. Hal ini dapat dipelajari Dalam
buku dialog Sunnah - Syiah di Pensyawar Pakistan. Agar tidak terlalu panjang
saya forward cuplikannya saja: "

PERTALIAN DENGAN NABI YANG SUCI
Hafiz: Maafkan saya, kamu mengatakan bahawa keturunan kamu dari nabi Allah. Ini
telah diketahui umum, tetapi bolehkah kamu terangkan kepada saya salasilah kamu
supaya saya tahu yang pertalian kekeluargaan kamu itu sampai kepada Rasul.

Shirazi: Tali kekeluargaan saya sampai kepada nabi melalui Imam Musa Kazim,
ianya seperti berikut:

Muhammad, anak kepada Ali Akbar [Ashraful-Waizin], anak kepada Ismail Mujtahid
al-Waiz, anak kepada Ibrahim, anak kepada Salih, anak kepada Abi Ali Muhammad,
anak kepada Ali [dikenali sebagai Mardan], anak kepada Abil-Qassim Muhammad
Taqi, anak kepada Maqbulud-din Husain, anak kepada Abi Ali Hasan, anak kepada
Muhammad bin Fathullah, anak kepada Ishaq, anak kepada Hashim, anak kepada Abi
Muhammad, anak kepada Ibrahim, anak kepada Abil-Fityan, anak kepada Abdullah,
anak kepada Hasan, anak kepada Ahmad [Abu Tayyib], anak kepada Abi Ali Hasan,
anak kepada Abu Jafar Muhammad al-Hairi [Nazil-e-Kirman], anak kepada Ibrahim
Az-Zarir [dikenali sebagai Mujab], anak kepada Amir Muhammad al-Abid, anak
kepada Imam Musa Kazim, anak kepada Imam Jafar Sadiq, anak kepada Imam Muhammad
Baqir, anak kepada Imam Ali Zain-ul-Abidin, anak kepada Imam Husain, anak
kepada
Amirul Mukminin Ali ibn Abi Talib.

Hafiz: Pertalian ini hanya sampai kepada Amirul Mukminin, Ali [ra], sedangkan
kamu kata ia berakhir kepada nabi. Yang nyata dengan salasilah ini, kamu boleh
katakan diri kamu diantara kerabat-kerabat nabi dan bukannya keturunan terus
dari Baginda. Keturunan adalah sesuatu yang mempunyai pertalian terus dengan
nabi.

Shirazi: Pertalian keturunan kami sampai kepada nabi melalui Bibi Fatima Zahra,
ibu kepada Imam Husain. Saya tidak faham mengapa kamu menitik beratkan sangat
pada persoalan ini.

Hafiz: Saya fikir saya sudah tersalah faham. Pada pandangan saya bahawa
keturunan diakui dari pihak lelaki sahaja. Saya sebutkan dari petikan arab:
‘Anak-anak lelaki, cucu, dan anak-anak perempuan adalah dari saya, tetapi anak
dari anak-anak perempuan saya, bukan dari saya.’ Jika kamu boleh buktikan
sebaliknya, silakanlah.

Shirazi: Terdapat bukti yang kuat dari al-Quran dan Hadith yang sahih untuk
menunjukan tuntutan saya.

Hafiz: Sila nyatakan supaya kami boleh faham.

Shirazi: Sedang kamu bercakap tadi saya teringat perbincangan diantara Harun
ar-Rashid, Khalifa Abbasiya, dengan Imam kami Musa Kazim pada tajuk ini. Imam
memberikan jawapan yang meyakinkan kepada khalifa, sehingga baginda sendiri
menerimanya.

Hafiz: Saya hendak mendengar mengenai perbincangan itu.

Shirazi: Abu Jafar Muhammad bin Ali, bergelar Sheikh Saduq, di dalam kurun
keempat Hijrah, di dalam bukunya ‘Uyun-e-Akbar’ [Punca Utama untuk Riza], dan
Abu Mansur bin Ali Tabarsi di dalam bukunya ‘Ehtijaj’ [Supports] telah
memberikan dengan terperinci mengenai perbualan yang terjadi diantara Harun
ar-Rashid dengan Imam Musa Jafar di istana khalifa.

Khalifa bertanya kepada Imam: ‘Bagaimana kamu boleh mengatakan bahawa kamu dari
keturunan nabil? Nabi Muhammad tidak mempunyai keturunan. Telah diperakui
bahawa
keturunan adalah dari pihak lelaki dan bukan dari pihak perempuan. Kamu
tergolong dari pihak generasi anak perempuannya.’ Imam membacakan ayat 84-85
dari surah VI [Al-An’aam] dari al-Quran yang suci: ‘Kami anugerahkan kepadanya
Ishaq dan Yaqub, kedua-duanya Kami beri petunjuk, dan Nuh yang Kami berikan
petunjuk sebelumnya, dan dari keturunannya Daud dan Sulaiman dan Ayub dan Yusof
dan Musa dan Harun; dan begitulah kami balaskan bagi mereka-mereka yang membuat
kebaikkan. Dan Zakaria dan Yahya dan Isa dan Elias; semuanya orang yang solih.’
[6:84-85]

Imam tanya kepada khalifa: ‘Siapakah bapa Isa?’
Harun menjawab bahawa Isa tidak mempunyai bapa.

Imam berkata: ‘Tidak ada sesiapa, dan bahkan Allah memasukkan Isa didalam
keturunan para nabi melalui Mariam. Begitulah juga, Dia telah menjumlahkan kami
didalam keturunan nabi melalui keturunan Bibi Fatimah.’

Lebih-lebih lagi, Imam Fakhrud-Din Razi didalam bukunya Tafsir-e-Kabir [Great
Commentary], Bk IV, P 124, masalah V, mengatakan mengenai ayat ini, bahawa ayat
ini membuktikan yang Hasan dan Husain adalah keturunan dari nabi Islam. Oleh
kerana di dalam ayat ini Tuhan telah mengesahkan Isa adalah keturunan Ibrahim,
dan Isa tidak mempunyai bapa, hubungan ini adalah dari pihak sebelah ibu. Di
dalam keadaan yang sama, Hasan dan Husain adalah yang sebenarnya dari keturunan
nabi. Imam Musa Kazim bertanya kepada Harun jika dia memerlukan kepada bukti
yang lain. Khalifa suruh Imam untuk meneruskan.

Imam membaca ayat 60 dari surah lll, Al-e-Imran dari al-Quran yang suci:
‘Tetapi
jika sesiapa membantah dengan kamu di dalam perkara ini setelah sampai kepada
kamu pengetahuan maka katakanlah: Marilah kami panggil anak-anak kami dan
anak-anak kamu dan perempuan kami dan perempuan kamu dan diri kami dan diri
kamu, kemudian kita bersungguh-sungguh berdoa dan meminta kutukan Allah kepada
mereka yang dusta.’

Imam menyambung, dengan berkata bahawa tiada siapa pernah berkata bahawa pada
peristiwa itu, Mubahila dengan Kristian Najran, yang nabi membawa sesiapa saja,
melainkan Ali bin Abi Talib, Fatima, Hasan dan Husain. Ini bermakna bahawa
‘diri’ [anfusana] bererti Ali bin Abi Talib. ‘Perempuan’ [nisa’ana] bererti
Fatima, dan anak-anak [abna’ana] bererti Hasan dan Husain yang mana Allah telah
tunjukan sebagai anak-anak nabi sendiri.

Setelah mendengar hujah-hujah ini, Harun mengatakan: ‘Tahniah, wahai
Abul-Hasan.’

Dengan nyata hujah ini telah membuktikan bahawa Hasan dan Husain adalah
anak-anak nabi dan bahawa ‘Sa’dat Fatima’ keturunan Bibi Fatima adalah
keturunan
nabi yang suci.  Untuk lanjutannya klik saja di http berikut ini:
http://achehkarbala.blogspot.com/2010_04_01_archive.html,

Persoalan mencintai Nabi Muhammad sesungguhnya belum final sebelum mencintai
juga Ahlulbaytnya. Bagaimana mungkin kita katakan kita mencintai Rasulullah
secara benar dan sempurna sementara kita justru membenci Ahlulbaynya. Allah
berkata: “Katakan hai Muhammad: ‘Aku tidak meminta upah kepada kalian dalam
dakwah ini kecuali kecintaan kepada keluargaku’.†(Surat Asy-Syura: 23).
Rasulullah berkata: "permisalan ahlulbaytku bagi umatku adalah seperti bahtera
Nuh. barangsiapa yang naik keatasnya maka selamat dan barang siapa yang
menolaknya maka binasa (biharul anwar, jld 27, hal 113)   Imam Syafi'i berkata:
“Jika mencintai keluarga Muhammad adalah Rafidhi (Syiah), maka saksikanlah
wahai
ats-Tsaqalaan (jin dan manusia) bahwa aku adalah Rafidhi†(Diwan al-imam
as-Syafi’i, Hal:55)

Nah pembaca sekalian!  Apakah mencintai Rasulullah sudah benar tampa mencintai
keluarganya? Bukankah Allah maha mengetahui bahwa banyak orang yang mengaku
beragama Islam akan tetapi memusuhi keluarganya?  Justeru itulah sejak awal
lagi
memperingatkan kaum muslimin melalui ayat mawqaddah tersebut diatas. Ilmu itu
bertingkat-tingkat, dari itu pelajarilah sampai tuntas jangan hanya sesetengah
saja yang membuat kita masih terperangkap dalam kesesatan.

Billahi fi sabililhaq
alasytar, Acheh - Sumatra
di Ujung Dunia.