On 7/23/23 12:12, Dumitru Moldovan via RLUG wrote:
On 22/07/2023 14:04, Mihai Badici via RLUG wrote:
Am văzut azi că s-ar fi făcut 30 de ani de la primul Slackware.

Anul 1993 a fost un an mirabil pentru OS-urile open-source. Debian, FreeBSD și NetBSD tot atunci au apărut.

Eu personal încă mai țin vreo trei, le-am upgradat recent la 15.0 și evident merg fără probleme. Două sunt servere unde știu că nu există prea multe planuri de dezvoltare, deci șansele de a rula alte aplicații decât cele deja existente sunt nule.

Pentru că de fapt singura problemă asta e, dacă aplicatia ta nu e în distribuție trebuie să pui mâna să o compilezi, ceea ce nu e complicat, dar după aia trebuie să o și întreții, ceea ce chiar e nasol.

Și io am început cu Slackware, acum vreo 25 de ani, versiunea 3.5 dacă mai țin bine minte.  Dar, după 30 de ani, aceleași scuze ad infinitum pentru lipsurile dpdv al împachetării, e deja obositor… :-]

Evident că e clar că a pierdut momentul, așa că acum nu mai sunt scuze ci doar observații (cel mult învățăminte :) ) Ceea ce mi-a plăcut totdeauna e că pachetele sunt "native" adică maintainerul nu se apucă să introducă sau să scoată diverse chestii după cum are chef. Practic împachetarea înseamnă de cele mai multe ori punerea fiecărui fișier în folderul stabilit.

De asta nu ai practic niciodată vreo problemă la recompilarea de pachete, ceea ce nu se poate spune despre Debian. Dar, evident... cine mai compilează pachete în zilele noastre :)

Asta cu scosul e frustrantă la debian de pildă, unde niciodată nu ai drivere pentru placa de rețea pentru că un chinez de pe vapor nu a scris clar dacă distribuirea lor e permisă sau nu ( evident că îmi e clar motivul și până la un punct îl înțeleg).

După părerea mea nici măcar tratarea dependențelor (adică ignorarea lor :) ) nu a fost cea mai mare greșeală ci "închiderea" distribuției. Probabil dacă permitea un repo "unsupported" (dar totuși oficial, adică pe serverele lui) distribuția ar fi progresat altfel. Pentru că evident că găsești pachetele pe care le cauți dar le găsești în diverse locuri (și eu compilasem câteva când încă mai foloseam distribuția) și nu prea ai o referință, poți găsi mai multe pachete, cu nume diferite, cu opțiuni diferite etc.  Adică în final obții exact inversul scopului inițial, un sistem amestecat (că dacă iei un pachet de la mine și altul de la Costel, fiecare poate depide de altă versiune a aceleiași librării externe.).  Evident că există și manager de pachete neoficial care tratează dependențele, dar problema e că pe linia asta poți avea cinci managere de pachete fiecare cu tactica lui :)

De asta m-am gândit să încerc zenwalk care recunoaște ceea ce știm cu toții: războiul cu bibliotecile e pierdut așa că luăm fiecare aplicație cu biblioteca ei :) . Până la urmă, pentru desktop e cea mai sănătoasă abordare. Și de fapt ce altceva e și docker decât "la mine merge, ți-l dau așa"? :)

Cu "ordinul de mărime" cu care e mai mic alpine, sunt două observații:

1- cred că un ordin de mărime e valabil doar dacă faci instalări necustomizate. Dacă te străduiești poți să faci o imagine de vreo 15-20M - din ce țin minte nimeni nu a reușit să facă linuxul pe o singură dischetă deci 1.5M alpine - exclus. Sigur că în practică, fără doker,  o să fac full install care are 3G sau pe acolo sau full install fără X windows care e ceva mai mic dar în alt context pot pune doar ce îmi trebuie, așa cum făceam prin 2000 când hardurile erau mici :)

2. Pe de altă parte  modelul cu layere al doker face să nu conteze prea mult cât are o imagine.  Dacă ai o imagine și 30 de diff-uri  ce economisești?

Apropo de asta, am avut la un moment dat o instalare de hyperv cu imagini diferențiale. Toate bune și frumoase la început, dar după vreo câțiva ani diff-urile erau mai mari decât imaginea inițială, așa că marele câștig s-a transformat într-o mare pierdere :) Sigur că docker e mai șmecher și mai poți updata imaginea dar în general nu cred că e chiar mare lucrru - și busybox mai are și unele mici dezavantaje. Dar installerul de slack e bazat pe busybox, deci dacă ții musai poți face și un slackware la fel de mic :)