Stimata Doamna,

  Daca niste oameni nu respecta animalele sau oamenii, nu inseamna ca cei care
suntem mai inteligenti si mai 'umani' trebuie sa venim cu pseudo-solutii la o
anumita problema. Nu doresc sa zic ca ar fi rau-intentionati cei care sunt
implicati in aceasta chestiune cu relocarea ursilor captivi, si culmea,
inchiderea usilor liberi din Brasov intre garduri electrice de la Zarnesti.
Insa, la o analiza a situatiei, ne putem pune anumite intrebari:

  Cat de brutala si egocentrica este actiunea acelor 'stapani', de care ziceti,
in comparatie cu cheltuirea a 1 milion euro, pentru a tine in captivitate ursii
care culmea, mai sunt si castrati, ca semn al iubirii fata de ei? Este vorba de
cateva hectare, inconjurate de un ghard de 1500 metri (ceea ce poate imprejmui
cca 16 hectare), suprafata pe care se vor inghesui 50 de ursi. Ma intreb, este
oare posibil sa se zica: asta va fi "cea mai mare rezervatie de ursi din
Europa", sau sa formulezi astfel: "In parcul de la Zarnesti isi vor regasi
salbaticia 50 de animale." Vor regasi ei salbaticia? Termenul de "rezervatie"
inseamna oare a inchide intre sarme electrificate niste ursi pe care i-ai
castrat? Cred ca este o deturnare a termenului de la sensul lui adevarat.

  Ceea ce este credibil, macar ca intentie, este ca se doreste crearea unei
atractii turistice:

  "Din punct de vedere al atractiei turistice se preconizeaza ca parcul sa fie
unul dintre cele mai mari din Europa." "...vrem ca aceasta rezervatie, pentru
care s-a cheltuit un milion de euro, sa fie vizitata de turisti din toata
lumea. Din primavara, rezervatia va fi deschisa si publicului", a spus Cristina
Lapis, presedintele Asociatiei Milioane de Prieteni."

  Cat de mare va fi succesul, este chestionabil, dar eu cred ca sunt mari sanse
ca intr-adevar, "rezervatia" sa fie vizitata de multi oameni. Daca ar fi fost
gandit ca un mecanism de educatie ecologica, cu mai putine exemplare, care sa
fie pe un spatiu mai larg, poate ca exista ceva fundament...

  Cand vad un titlu de articol de genul: "Ursi din Romania, salvati de
britanici" ma intreb, oare in "Britania" existau ursi in mod natural? Desigur
ca da! Si unde sunt ei? Au fost exterminati de bravii de britanici? De ce nu se
ocupa ei cu reintroducerea ursului, spre exemplu carand de pe aici exemplare
captive, si facand o noua populatie, extraordinar de britanica.

  "Astfel, peste 40 de ursi din cartierul brasovean Racadau si din zona Paraul
Rece vor fi mutati in noua rezervatie."

  Este o excrocherie sa prinzi ursi liberi si sa ii muti in "rezervatie" intre
garduri electrificate? Este acesta un fel de Auschwitz, unde castrati, pot
ursii sa traiasca liberi intre garduri? Poti sa numesti o astfel de abordare ca
fiind o mare realizare in domeniul protectiei naturii sau macar o iubire a
animalelor?

  "Acum doi ani, cand l-am castrat pe ursul Cristi, am vrut sa-l anesteziem si
aproape ca a facut infarct", explica doamna Cristina Lapis, Asociatiei de
Protectie a Animalelor "Milioane de prieteni".

  Ma intreb, oare ursul nu a mai facut infarct, cand a vazut ca are vocea mai
subtire? In ceea ce priveste castrarea, nu este vorba de sentimente, este vorba
de faptul ca o fiinta biologica este un "mecanism autoreproductiv". Un organism
viu are 3 "functii": functia de nutritie, functia de relatie, si functia de
reproducere. Daca functia de reproducere nu mai exista, adica animalul este
castrat, este o moarte definitiva a genomului sau, adica faptul ca a murit acum
sau mai are "de trait" intre acele garduri, din punct de vedere al "mersului
naturii" nu mai are importanta. O solutie rationala ar fi fost ca acei ursi
captivi, sa fie transferati in tari unde ursii au fost exterminati de om (sa
zicem Marea Britanie), iar acolo ei sa fie baza pentru o incercare de
recolonizare, de repopulare, de refacere a unei populatii viabile. Asta ar fi
fost o abordare mult mai umana, si o reala iubire a animalelor.

  Cateva articole despre subiectul ursi inchisi la Zarnesti:

http://www.jurnalul.ro/articol_76427/verde___rezervatie_de_ursi_la_zarnesti.html

  http://www.universulpadurii.ro/Article7537.phtml
  http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=178403
http://www.transilvaniaexpres.ro/index.php?mod=articol&id_articol=3691
  http://www.transilvaniaexpres.ro/index.php?mod=articol&id_articol=3761

  Peter

maria ionescu <[EMAIL PROTECTED]> wrote:          Daca niste persoane uita sa
fie umani si sa respecte oamenii si animalele, noi nu putem sta cu miinile
incrucisate mioritic, zicind ca nu avem c face. Eu tocmai ziceam k acele biete
animale trebuie ferite d actiunea brutala si egocentrica a unor "stapini" si ca
ele trebuie sa fie restituite naturii. Din cite am inteles, nu vor fi tinuti in
spatii inkise, ci intr-o rezervatie, adik intr-o oarecare libertate si un areal
mult mai propice pt ursi. Poate e discutabila decizia de a-i castra, dar e un
rau mult mai mic in comparatie cu ceea ce au patimit. Dvs fiind barbat probabil
ca resimtiti operatiunea respectiva  mai acut, dar cred ca pt ei o sa fie mai
bine in rezervatie decit in custile alea!!!

Be a better Globetrotter. Get better travel answers from someone who knows.
Yahoo! Answers - Check it out.

Raspunde prin e-mail lui