PATRIOT (Republika Srpska)

BROJ 204
16. 01. 2006.

http://www.patriotmagazin.com/media/009.htm

Intervju: Marek Antoni Novicki, bivši ombudsman na Kosovu i Metohiji

Kosovo je opasni presedan

Pitanje Kosova je deo mnogo većeg problema koji uopšte nije ograničen
na zapadni Balkan, već je deo celokupne međunarodne politike i
međunarodnih odnosa. Vrlo je važno i pitanje kako ne stvoriti jedan
opasan presedan koji može da bude korišćen u kontekstu sličnih
situacija

razgovarao: Nenad M. Stevanović

Bivšem ombudsmanu na Kosmetu Mareku Novickom Albanci su jedva čekali
da vide leđa. Taman kada bi preko kupljenih šefova UNMIK-a stigli
tragikomični izveštaji kako se na "Kosovu poboljšava bezbednosna
situacija", usledio bi surovo realni Novicki, koji je predočavao
stvarno stanje u južnoj pokrajini. On se nije libio da kaže kako na
Kosovu vlada aparthejd, kako Srbi žive kao u koncentracionim logorima
i kako je pasivnost međunarodne zajednice zbog ovakvih problema –
sramotna. Zbog toga je Novicki i nezvanično proglašen za savest
međunarodne zajednice na Kosovu i Metohiji. Posle napornog rada i,
očigledno nezavršenog posla, vraća se u Poljsku. Institucija koju je
gradio nalazi se na klimavim nogama, a postoje i ozbiljna kršenja
zakona u vezi sa imenovanjem njegovog naslednika.

 "Patriot": Sa kakvim mišljenjem o pokrajini ste došli i šta je prva
teška slika sa kojom ste se susreli?

Novicki: Bilo je vrlo jasno od samog početka kada su se poveli prvi
razgovori o Ombudsperson instituciji na Kosovu i mojoj eventualnoj
ulozi u svemu tome (kao ombudsmana), da zadatak uopšte neće biti lak.
Podsetiću vas da je do prvih razgovora na ovu temu došlo 2000. godine
u situaciji koja je bila vrlo komplikovana. Takođe, jako važnim
smatram i momenat odgovora na pitanje da li je Ombudsperson
institucija potreba ovakvog okruženja. Sa vremenske distance od pet
godina mogu da kažem da je odluka da se uspostavi ovakva institucija
bila vrlo dobra, i to ne samo sa stanovišta situacije na Kosovu već i
kao vrlo korisno iskustvo i eksperiment kada se radi o ovakvoj vrsti
zaštite ljudskih prava, odnosno institucija koje se osnivaju na
postkonfliktnim terenima.

Koliko je u proteklim godinama došlo do razvoja demokratskog
potencijala i gde ga vi vidite?

To je veoma teško pitanje. Naravno da je bilo određenih pomaka.
Poslednji put sam mogao da se zvanično obratim u vezi sa generalnim
stanjem ljudskih prava na Kosovu prilikom rada na Godišnjem izveštaju
Ombudsperson institucije, koji je publikovan u julu prošle godine.
Kada procenjujemo situaciju danas, u mnogim aspektima ona je daleko,
daleko ispod, čak, minimuma standarda. I molim vas da shvatite da ova
ocena nije izrečena imajući u vidu samo nealbanske zajednice, odnosno
manjine na Kosovu. Postoje i drugi važni aspekti zaštite ljudskih
prava koji iniciraju moju vrlo ozbiljnu zabrinutost.

Šta će biti sa tolikim brojem mladih ljudi koji ovde ne mogu da nađu
posao, a žele da žive na teritoriji Kosova i Metohije?

To je faktor koji je vrlo povezan sa pitanjem ekonomije. Ekonomski
faktor je, opet, povezan sa pitanjem statusa. I o tome sam često
govorio – dobro je što se Kosovo nalazi u ovoj fazi u kojoj konačno
počinju neki dogovori o njegovom budućem statusu. Odluka o statusu
Kosova važna je svima – kosovskim Albancima, kosovskim Srbima i
drugima. Status donosi jasan odgovor na pitanje šta će biti sa ovim
prostorom. I to nije samo politički odgovor. To je odgovor na pitanje
o perspektivi ove pokrajine u ekonomskom smislu, ali takođe i u smislu
određenja budućnosti svake porodice ili pojedinaca koji žive ovde ili
imaju nameru da se ovde vrate. Po mom mišljenju to je jedan od
najznačajnijih faktora koji se tiče svih ljudi na Kosovu. Bilo
individualno ili društva kao celine.

Da li je misija UN-a ispunila vaša očekivanja?

Tokom pet godina koje sam proveo na Kosovu imao sam mnogo mogućnosti
da izrazim svoje mišljenje o različitim aspektima sprovođenja misije
UN-a na Kosovu. Naravno, mogu da govorim samo o aspektima misije koji
su u nadležnosti Ombudspersona, kao što je zaštita osnovnih prava
ljudi koji ovde žive. Iz ove perspektive vrlo teško mogu da kažem:
"Da, ja sam zadovoljan." Lično sam bio vrlo kritičan u vezi sa
različitim aspektima koji se tiču ljudskih prava i vladavine zakona.
Sa druge strane, neko naravno može postaviti pitanje da li bi u
ovakvim uslovima, ako imate u vidu sve različite političke aspekte
komplikovane situacije na Kosovu, bilo koja međunarodna misija mogla
učiniti više.

Zašto se međunarodna zajednica toliko plaši albanskog ekstremizma i
koliko joj to vezuje ruke?

Reći ću samo da je odgovor na ovo pitanje u direktnoj vezi sa planom,
ako postoji plan za budućnost Kosova. Svi drugi faktori koji postoje
su sekundarni. Ekstremizam je sigurno jedan od prisutnih elemenata,
ali mislim da su odluke vezane za budućnost Kosova glavni faktor. U
tom smislu ja se slažem sa ljudima koji tvrde da je status jedno od
zaista najkomplikovanijih političkih pitanja, i to ne samo do određene
mere jer puno je različitih elemenata koji ovde postoje. To je teška
odluka i zbog drugih elemenata međunarodne politike sa kojima je
odluka o statusu Kosova povezana. Ponekad neki ljudi daju izjave koje
Kosovo stavljaju u centar sveta. Status Kosova zavisi od volje ljudi
koji žive na Kosovu, nije bitno da li je većina ili manjina... Pitanje
[...]

Da li Srbin iz Dečana može da dođe u Prištinu i reši svoj problem na sudu?

A gde su ti Srbi koji žive u Dečanima? Ako neko živi u Dečanima, onda
najpre treba da ima pristup Opštinskom sudu u tom mestu. Tek kasnije,
ako postoji potreba za pristupom centralnim vlastima, odnosno Vrhovnom
sudu, može se očekivati dolazak u Prištinu. Shvatam da ste postavili
pitanje vezano za dostupnost sudova. Sa jedna strane, to je pitanje
pristupa sudovima ljudi koji žive ovde i tu govorimo u velikoj meri o
Srbima. Njihova mogućnost pristupa nedavno je poboljšana do određene
mere zahvaljujući izvesnim naporima. U Ministarstvu pravde osnovane su
neke vrste kancelarija za vezu sa sudovima tako da ljudi koji žive u
određenim oblastima mogu nešto lakše da pristupe sudu sa stanovišta
slobode kretanja. Drugi imaju mnogo veće probleme. Kada govorimo o
privremeno raseljenim licima koja žive u Srbiji i Crnoj Gori a imaju
svojinu ovde, lako dolazimo do niza pitanja koja predstavljaju problem
prilikom pristupa sudovima na Kosovu i u kontekstu tog velikog broja
ljudi mi zaista imamo problem da im omogućimo pristup sudovima na
Kosovu. Pre dve nedelje poslao sam pismo gospodinu Petersenu u kome
sam nanovo ukazao na ovaj problem. Da bi se pronašlo rešenje, ne
zavisi sve od međunarodne misije. Potrebni su izvesni sporazumi između
Prištine i vlasti u Beogradu, a to naravno podrazumeva nekakve
susrete. Ono što danas postoji jednostavno nije dovoljno. Postojeće
nevladine organizacije nisu u stanju same da reše taj problem.
Generalno, situacija je daleko od zadovoljavajuće i ako govorimo o
problemu dostupnosti sudova, ovo je jedno od najozbiljnijih pitanja:
Problem dostupnosti sudova privremeno raseljenim licima kako bi
zaštitili svoja, uglavnom, prava na svojinu, ali i neka druga.

Gde je pogrešila međunarodna zajednica na Kosovu i Metohiji?

To je političko pitanje koje ima svoje korene ne samo u događajima od
1999. godine već i u onome što se posle toga dešavalo ovde, u celoj
bivšoj Jugoslaviji i u ovom delu Balkana. Mislim da je za odgovor na
ovo pitanje potrebno više vremena od onog koje ja trenutno mogu da
odvojim za ovaj intervju.

Čega vam je žao sada kada odlazite sa Kosova?

To pitanje postavili su mi mnogi ljudi. Ne samo na oficijelnim
sastancima, već su me to pitali i moji prijatelji. Jednog dana tokom
mojih oproštajnih putovanja po Kosovu u automobilu sam razmišljao o
tome kako je ovo Kosovo na neki način – moje Kosovo. Ne samo zbog toga
što sam proveo ovde pet godina u vrlo teškim uslovima (da vam ne
govorim o događajima od 2000. do danas). Ovo bih želeo da naglasim –
kada je neko ombudsman – to znači da je tokom pet godina svakoga dana
bio vrlo blizu ljudima, vrlo blizu njihovim problemima. Nedavno sam
pokušao da shvatim koliko sam samo ljudi saslušao u ovih pet godina.
Njihove žalbe, njihove pritužbe. Pojedinačno, jednog po jednog za sve
ovo vreme. I broj do kojeg sam došao (a mislim da nije daleko od
realnosti) je 10.000 ljudi. Nemoguće je biti ombudsman samo tokom
radnog vremena, već 24 sata. Praktično, kada govorimo o pet godina, to
je pet godina svakodnevnog slušanja o problemima. Niko ne dolazi ovde
da bi se zabavio. Ljudi ovde dolaze sa problemima sa kojima se susreću
u životu. To je pitanje sposobnosti da saslušaš i razumeš nečiji
problem, da reaguješ kako bi se problem rešio bez obzira na to da li
se radi o pojedincu ili je u pitanju veća grupa, pa samim tim i širi
problem. Ukratko, to znači pet godina koncentrisanosti na aspekte
dnevnog života ljudi koji žive ovde, bez obzira na to iz koje su
zajednice. U ovim okolnostima, drugi način za obavljanje te funkcije
nije postojao. A s vremenom, naravno, postaneš vezan za mesto i za
ljude. U tom smislu postoji razlika među ljudima, kada govorimo o
ljudima koji su sa strane došli ovde da pomognu. Neko čije su dužnosti
ovde bile drugačije ne mora nužno nakon okončanja misije da ima
problem koji ja imam danas zato što napuštam Kosovo.

Kakvo je vaše mišljenje o budućnosti kosovskih Srba?

Kada pričamo o suštini ovog pitanja jasno je da je povezano sa
problemom statusa Kosova. Trebalo bi pronaći takvo rešenje da svako ko
živi ovde, da svako ko namerava da nastavi svoj život ovde, da svako
ko još uvek sanja da se jednog dana vrati na Kosovo – to može da učini
zahvaljujući uslovima za normalan život koji su ovde stvoreni. Znam da
je to teško, ali to je zadatak političara. To je zadatak svih onih
koji su 1999. godine, a govorim o međunarodnoj zajednici, otvorili ovu
kosovsku priču. Ona mora biti zatvorena rešenjem koje će ponuditi
normalne uslove za život svim ljudima bez obzira na nacionalnost,
veroispovest ili bilo kakve duge razlike.

Ne odlazim u miru sa Kosova

Imate li saznanja ko će vas zameniti i kada će se to desiti?

Zasada neznam ništa o tome. Jedino što mogu da vam kažem jeste da će
jednog trenutka, još uvek je nejasno kada, Kosovo dobiti lokalnog
ombudsmana i njega bi trebalo da izabere Skupština. On više neće imati
nikakve međunarodne nadležnosti. Da li će to biti pripadnik većine,
dakle Albanac, ili manjine – trenutno nemam nikakve indicije kako će
se stvari odvijati u vezi s tim. Nemam predstavu ni ko će voditi
instituciju nakom mog odlaska.

Kako se to dogodilo? Znači li to da, pravno gledano, institucija
ombudsmana odlazi sa Kosova sa gospodinom Novickim?

Najpre, moj stav je bio sve vreme da je prerano za takav potez.
Naravno da je bilo izvesno od početka da ova institucija jednog dana
treba da bude lokalna. Pitanje je bilo kada i kako osetiti da se
približava momenat za transfer institucije iz međunarodnih u lokalne
ruke. Ali, odluka je doneta, i ako je SPGS doneo takvu odluku, ja
očekujem da su svi neophodni koraci koji treba da je prate takođe na
vreme preduzeti, što znači pre kraja moga mandata. Nažalost, to se
nije dogodilo. Ja smatram da međunarodni ombudsman treba da boravi na
Kosovu dok se ne stvori situacija u kojoj će osoba sa Kosova imati
šansu da zadobije poverenje svih zajednica koje žive ovde. Po mojoj
proceni, trenutno nemamo takvu situaciju. Ko god da dođe u sledećem
periodu na mesto lokalnog ombudsmana, taj će imati ogromne teškoće,
ogromne probleme, upravo zbog toga. Ako govorimo o kosovskom Albancu,
taj će imati probleme da ubedi kosovske Srbe da je iskren u svojim
namerama, i obratno. I to nema nikakve posebne veze sa tom osobom.
Takvo je stanje na terenu i mislim da je moja procena objektivna.
Mnogo puta sam rekao svojim albanskim kolegama da za to mesto mogu da
predlože najboljeg čoveka na svetu, ali postoje okolnosti u kojima
neke opcije jednostavno neće funkcionisati. Kao što sam rekao, odluka
je doneta i jedino što praktično znam jeste da odlazim. Želim svojim
kolegama i instituciji da nastave da pomažu ljudima, ali ako me u isto
vreme pitate da li odlazim u miru, moj odgovor je – ne.
#####

                           Srpska Informativna Mreza

                                sim@antic.org

                            http://www.antic.org/