Primakov: Podela Kosova jedino rešenje

Autor: Tanjug | 26.03.2008 - 08:01

Podela Kosova je jedino rešenje, ocenio je predsednik Privredne komore Rusije i
bivši premijer Jevgenij Primakov, dodavši da će, ako se ne ide na podelu,
stalno biti sukoba i da bi moglo doći i do genocida na Kosovu.

"Srbi su sa svojim predlozima dokazali da stvarno žele kompromis, nudili su
Albancima ogromna prava autonomije. Kosovo bi bilo de jure u sastavu Srbije, a
de fakto bi imalo elemente nezavisnosti. Ali na to nije pristala albanska
strana. U takvim uslovima, mislio sam, a i sada tako mislim, da je podela
jedino rešenje. Ako se ne ide na podelu, stalno će biti sukoba i stradaće
nedužno stanovništvo. Moram da upozorim na to da može doći i do genocida na
Kosovu", rekao je Primakov za "Novosti".

"Mislim da bi sada bilo najbolje rešenje da se Srbi presele iz južnih delova u
severne, koji su bliže Srbiji, a zatim da se sjedine sa Srbijom. Svestan sam da
me neki mogu kritikovati za to što govorim da Srbi treba da odu iz centralnog
dela Kosova, ali smatram da to može biti jedini izlaz iz situacije", rekao je
on.

"Tačno je da su Amerikanci jaki i oslanjaju se na prisustvo NATO na Kosovu.
Međutim, i oni će morati da traže modus vivendi. Ako tamo stalno budu sukobi,
NATO snage ne mogu ostati večno, pa će zato i oni morati da traže izlaz iz
situacije", istakao je Primakov i dodao da je "velika razlika između stava - ne
dati Kosovo i onog drugog kad je Kosovo već postalo samostalna država odvojena
od Srbije".

On je istakao da se to što se dogodilo na Kosovu može odraziti i na Bosnu i
Hercegovinu.

"Objektivno govoreći, to mogu iskoristiti Srbi u Republici Srpskoj, kao i
Hrvati koji su hteli da izađu iz federacije sa muslimanima i pripoje se
Hrvatskoj. Mogu početi procesi koji bi narušili teško postignut dogovor iz
Dejtona", rekao je Primakov.

"Priznavanje samostalnosti Kosova je vidno nepromišljeni potez Zapada. To nije
mudar potez Amerikanaca i njihovih saveznika u Evropi i on zaista može da
dovede do posledica koje će dovesti u opasnost sadašnje državne granice na
Balkanu, a to će destabilizovati situaciju", smatra Primakov.

Ocenivši da je davanje nezavisnosti Kosovu "početak stvaranja jake muslimanske
države u centru Evrope", on je istakao da sada niko ne može da kaže hoće li ona
biti radikalno muslimanska ili ne".

"Srbija će, pre ili kasnije, postati članica Evropske unije. To nije sporno. Ja
smatram da je važno da se pitanje ne postavlja u isključivoj formi: ili u
Evropu, ili sa Rusijom. Takvo postavljanje pitanja bilo bi nepravilno. Srbija
neće izgubiti ako bude članica EU. Pritom, ja u ovom slučaju ne ulazim u
razmatranje pitanja kako će Srbija ući u Evropu - sa Kosovom ili bez njega.
Istovremeno, treba razvijati trgovinsko-ekonomske odnose sa Rusijom", naglasio
je Primakov.

Kad je reč o eventualnom slanju ruskih vojnika na Kosovo, Prikakov je rekao:
"Srbi nam jesu blizak narod, ali slanje mirotvoraca znači priznavanje toga što
se događa na Kosovu. Kad bi od mene zavisilo, bez obzira što želimo pomoći
Srbima, ja bih se uzdržao od slanja naših mirotvoraca na Kosovo".

http://www.blic.co.yu

Одговори путем е-поште