Poimanje imanja

   Rus Grigori Perelman, matematički genije, dobio je prošle nedelje nagradu
za rešavanje jednog od najtežih matematičkih problema koji je čitav vek
mučio matematičare širom sveta. Radi se o Poenkareovoj hipotezi, jednoj od
sedam zagonetki za koje je CIM (Matematički institut Klej) iz Kembridža
ponudio nagradu.
   Dobio nagradu i - odbio!
   - Ništa mi nije potrebno. Ja imam sve što želim - kratko je izjavio
doktor Perelman.
   Nagrada, ni manje ni više, milion dolara.
   Genije živi, ni manje ni više, u siromašnim uslovima: mali stan u kome
nema ničega sem stola, stolice i kreveta koje su ostavili prethodni
vlasnici.
   Najvećim umovima ništa više i nije potrebno. Imaju sve što žele i kada
žive u straćari, i kada jedva preživljavaju.
   Opoziti (umni i finansijski) nemaju sve što žele. Patnja golema. Ako je i
vila, može još koja na Dedinju. I kada je vozni park, zašto ne i "mercedes
S". Kad' se ima 100 odela, zašto ne i sto prvo. Najbolje "amosu". Kad' se
pije, a što ne bi "henesi". I tako redom. Nema se, može se.
   Pre četiri godine Perelman se nije pojavio ni na dodeli nagrade od
Međunarodnog matematičkog saveza u Madridu:
   - Ne interesuje me novac, ni slava. Ne želim da me izlažu javnosti kao
životinje u zoološkom vrtu. Ja nisam heroj matematike. Čak nisam ni toliko
uspešan da bi svi gledali u mene.
   Opozite interesuje samo novac. A i heroji su svega i svačega. Uglavnom
izopačenih kriterijuma. A i strašno su uspešni, i to ne samo u izučavanoj im
oblasti (ako su uopšte išta izučavali). Znaju sve. Doduše lična, samoljubiva
refleksija, lišena samokritičnosti, čini čuda. Ponuđeni (najčešće
samoinicijativno) - prihvaćeni.
   Perelmani "nisu heroji" i imaju sve što žele.
   Opoziti "jesu heroji" i nemaju sve što žele.
   Posrećilo se komuni da ima i jedne i druge. Kako bi inače svi oni treći,
najbrojniji, zatečeni negde između, mogli da prepoznaju radost pravog
imanja.