Ahtisarijevo "prognoziranje" je samo zveckanje oruzjem i
ispitivanje reakcija dveju strana, dok je realna situacija sasvim drugacija,
barem u pravnom smislu. Tacno je da postoje tendencije i prognoze, ali
medjunarodna zajednica mora da se drzi , na primer, odluka Badinterove komisije
iz 1990,
kao i stav o "samoopredeljenju" naroda, kojima su jasno zacrtane izvesne
norme.Po tim pravilima i Srbi iz RS bi imali pravo da traze nezavisnost, sto je
prekjucerasnji Herald Tribune diskretno najavio u jednom veoma malom clanku.
                  Pitanje "samouprave i decentralizacije srpske manjine, u
smisli obrazovanja" koje spominje Marty Ahtisari je cista glupost. On nudi
Srbima ono sto su Siptari, na zalost, imali do juce u Srbiji.
Izvesni J.B. Tito, hrvatski komedijant im je dao sve to u srcu Srbije, a da su
Srbi bili pametni, na Kosovu ne bi bilo toliko Siptara. Tu se ne radi o nekim
ratnim opcijama, vec politici negrupisanja manjina na jednoj jedinoj teritoriji
i integraciji manjina u drzavu u kojoj zive.
                  Setimo se predloga Cirus Vence o podeli B i H, gde su
predstavnici RS odbili da prihvate takvu ponudu. Jedna takva greska ne bi
trebalo da se ponovi danas na Kosovu. U Zapdnoj Evropi se sve radi na principu
trazi vise , da bi dobio maksimalno, odnosno ono sto si naumio da dobijes. Ako
dodje do predloga da se Kosovo eventualno podeli, onda bi to trebalo da bude
maksimalno argumentovano, jer
ne ispustajuci iz vida da je ono integralni deo Srbije, Srbija je ta koja ce
dati ustupke a ne da ih trazi.

 Ahtisari kao i UN racunaju na neiskustvo drzavnog vrha Srbije da bi zaobilazno
i iz humanitarnih razloga nametnuli ideju o izboru naroda za nezavisnost. Jedno
je zelja a drugo su medjunarodni zakoni i konvencije. Ovi drugi su vazeci u
teoriji kao primarni.  Najzad resavanje jednog delikatnog problema nije
zakazano za jedan vremenski rok, jer se ne radi o nekom neplacenom racunu vec o
teritoriji jedne suverene drzave. Uzmimo primer Izraela i Palestine, gde se
"pregovara" vec vise decenija, i gde Izrael jos uvek ima suverenitet nad svojom
teritorijom.

Jedina prepreka u slucaju Kosova je ta sto neki prosiptarski lobisti deluju
preko UN, da bi prikazali stvar kao humanitarnu reakciju.Iz tog razloga moze se
ocekivati nametnuto resenje. Da se radi o jednostranoj odluci NATO clanica to
bi bila agresija, ovako nije. Znacajno je to da se tu ubrajaju i Rusija i Kina,
koje
i ako nezvanicno ne podrzavaju Ahtisarijevu opciju, u sklpu UN misle isto inace
bi postavile svoj veto.
 Srbija nema mnogo opcija da bi ostvarila svoju ekonomske i oliticke ciljeve.
Izbor je ili pristup EU ili ponovno zatvaranje u neki istocni blok sa svim
posledicama koje mogu proizici iz te opcije.  Radi mira i stabilnosti u regionu
odnosno u samoj Srbiji, opcija pristupu EU se sama po sebi namece. Odatle
proisticu i obaveze prema evropskim standardima .  S druge strane Evropa je jos
uvek na klimavim nogama, i neke price o zajednickom ulasku Siptara u EU je
prica za decu. Ne vidim kako bi u okviru
jedne slobodne ekonomske razmene Siptari slobodno prenosili drogu i trgovali
ljudima preko Srbije.
Postoji i treca opcije koja mora videti dan a to je da Srbi shvate da je
njihova sudbina u njihovim rukama i da ozbiljno pocnu da rade u izgradnji
zemlje, ekonomije, nauke i sto vise zagreju stolice i zaloze se za nacionalne
interese.
                             Zoran Djuric