Momo Kapor 011 : Srbi kod Srba

 6/8/2006

Srbi kod Srba

Kada se nadu u belom svetu, Beogradani sve cene odmah pretvaraju u dinare!
Ta transakcija nam veoma kvari uzivanje u svetskim cudima. Grize nas savest
da smo rasipnici, dok s druge strane shvatamo koliko smo, u stvari, bednici.
Najgore je kad nas na Zapadu pozove na veceru neki Beogradanin koji se tamo
obogatio. Kupujemo preskupo cvece (a, buket, opet, ispao nikakav; jad i
beda!) i vozimo se kilometrima taksijem do nekog otmenog, rezidencijalnog
kraja. Bogatiji ljudi, naime, nikada ne stanuju u centru kao ostali normalan
svet, vec kao i kod nas, po obliznjim zelenim brdima i dolinama. Kada
sracunamo koliko je kostalo ono cvece, koje je sluzavka odmah nekuda odnela
da ne kvari enterijer, i koliko taksi, mogli smo se obuci od glave do pete
na nekoj rasprodaji! Makar da je bila neka vecera, nego, zelena salata i
rozbif tanak kao flis-papir! Hleb nisu sluzili. Pet puta sam trazio, a oni,
nista.
Posle vecere vodili smo konverzaciju.
Dama s leve strane pitala me je da li sam prevoden na engleski ili
francuski?
Nazalost, ne, gospodo!
Zbog cega, ne?
Zbog toga sto sam lokalni pisac. Pisem iskljucivo u samoodbrani i to za
svoju ulicu. Tamo gde ja zivim, to je potpuno neprevodivo!
A, gde vi zivite?
Kazem joj.
Kakav ste vi narod?
Rekao sam da smo mali narod, koji je imao velike trenutke. To su oni
trenuci, kada na istorijskoj pozornici, tenor, prvak Opere, iznenada izgubi
glas, pa iz poslednjeg reda hora istrci nepoznati statista i izvuce najvise
C - velicanstveno cist ton od koga prskaju staklici u kristalnom lusteru.
Imali smo takvih arija 1914, 1941, 1948...
Ali, jos je gore kad nas neki bogati Beogradanin pozove u najluksuzniji
restoran u njegovom gradu, da se pokaze, pa nas, vec na pocetku pita koje
vino i koju godinu berbe zelimo?
Koju berbu? Kod nas se vina ne dele po godinama berbe, vec po posledicama
ujutru. Tako imamo tri osnovne vrste: vina od kojih boli glava, vina od
kojih se postaje agresivan i vina od kojih se povraca. Podvrsta: vina sa
govornom manom, od kojih se zaplice jezikom. Ja licno, pijem iskljucivo ona
vina od kojih ujutru boli glava. Uzmem dva "Bajerova" aspirina, ubacim ih
kroz grlic u bocu, promuckam i ujutru sam miran.
Godina berbe? Kod nas u kafanama kelner vam lepo kaze da od vina imaju belo
i crno, ponegde, mozda i ruzicu.
Skupimo se, tako, kao siromasni rodaci iz provincije i prepustimo njemu
savetovanje sa konobarom.
Tada se sa tugom secam zadimljenih beogradskih kafancina i kako smo lepo
sedeli za sastavljenim stolovima. Kad jedan od nas naruci skembice, mi mu
svi umacemo sredinu hleba u saft. Gde to ima? Zamislite da svom domacinu,
pred njegovom uzdrzanom suprugom (kojoj sam ionako, nesto sumnjiv), umocim
sredinu hleba u njegov francuski sos od ostriga? Sigurno bi i ona i on pali
u nesvest!
A vecera je sledeca: ogroman vruci tanjir na sredini, pokakio se golub -
pate sa grancicom persuna, zatim drugi, jos veci tanjir, i na njemu guzvica
spageta, nije ni za jednu viljusku. Konobari kao svestenici. Case za vino
ogromne, a vina u njima, nesto malo na dnu, nema ni za gutljaj. Kad ocu
drugi gutljaj, covek mora da zove sefa sale, pa on donosi bocu kao da nosi
svete tajne.Na kraju, on, naravno, uzima racun koji ce mu se na kraju godine
odbiti od poreza, a racun boli glava! Racunamo u sebi, koliko je mogao pari
farmerki da nam kupi za te pare, koliko mokasina i majica. Grizemo se sto,
kao ljudi, ne mozemo da mu vratimo veceru. Gde bismo ga to, vodili sa nasom
lovom? Na hamburgere kod zeleznicke stanice? Ili na virsle iz kioska?
Zahvaljujemo se na veceri i rastajemo pred nasim bednim hotelcicem.
Oni, naravno, ogovaraju nas - mi, naravno, njih.
Ipak, mi bolje spavamo. Ako nista drugo, za razliku od njihove dece, nasa
bar govore srpski! NJihova ni da beknu! Rodena baba prica sa njima preko
prevodioca!
Spavamo i sanjamo Beograd...

Izvor:
www.vesti.de