INTERVJU NEBOJŠE ČOVIĆA ALBANSKOJ REDAKCIJI RFI

Za dva entiteta

Na Kosovu je reč o sudaru dva prava - istorijskog koje je na srpskoj strani i etničkog koje je na strani Albanaca, kaže potpredsednik Vlade Srbije

Jugoslavija i Srbija daju garancije, kao demokratske vlasti, da će ponašanje vojske i policije (u bivšoj Kopnenoj zoni bezbednosti) biti u duhu zakona i profesionalnih normi, jer ova država mora da bude demokratska u skladu sa evropskim i svetskim normama, izjavio je potpredsednik vlade Srbije Nebojša Čović albanskoj redakciji Radio frans internasional.

Odgovarajući na pitanje o amnestiji, Čović je objasnio da se ona, u ovom slučaju, svodi na to da neće biti pokretani krivični postupci za sve ono što se događalo u proteklom periodu. Ali, kako je rekao, to ne važi i za Mustafu Šaćirija, jer "znamo šta je i kako on radio i znamo da nije bio potpisnik sporazuma koji je napravljen sa Kforom, odnosno UNMIK".

Govoreći o liderima sada već bivše organizovane grupacije albanskih ekstremista i terorista, Čović se osvrnuo i na Ridvana Ćazimija, poznatijeg kao komandant Leši:

"Upoznao sam ga prvi put u decembru prošle godine. Bio je eksplozivni emotivac. Znači, ono što je imao na umu to je obično i izbacivao i iznosio iz sebe. Znam da je imao butik u Bujanovcu, on i brat, i da su korektno radili, da su mnogi ljudi bili iznenađeni njegovim odlaskom u UČPMB.

I pored toga što smo imali dosta prepirki sa malo povišenim tonom, mislim da je on radio u funkciji umirivanja situacije i obezbeđivanja mira na ovim prostorima. Meni je iskreno žao to što se dogodilo Lešiju. Ono što je naša provera utvrdila jeste da se radi o nesrećnom slučaju. Mislim da je mirovni proces na ovim prostorima izgubio čoveka koji je mogao dosta toga još da uradi na tom putu i žao mi je što se to dogodilo".

Objašnjavajući ideju o formiranju dva entiteta na Kosovu, Čović je rekao da zna da je ideja naišla na raznorazne reakcije.

"To je isto kao kada sam izašao sa planom i programom za jug Srbije. Ja nisam za podelu Kosova i ne mislim da je ona dobra. Ja sam za formiranje Kosova na bazi dva entiteta. Ti entiteti bi bili spojeni prema dve nacionalne zajednice koje postoje na Kosovu - albanske nacionalne zajednice, koja je većinska, i srpske nacionalne zajednice, koja je manjinska. Ja sam možda prvi put izgovorio nešto što drugi nisu mogli da izgovore, a to je da je na Kosovu reč o sudaru dva prava - jednog istorijskog, koje je na srpskoj strani, i drugog etničkog prava, koje je na albanskoj strani, jer Albanci su, u svakom slučaju, većina. Koncept se razmatra i od strane vlade i on postepeno dobija odgovarajuću podršku. Međutim, to je globalni pristup koji zahteva velike razrade celog tog plana i koncepta.

Mislim da je jako važno da međunarodna zajednica i svi mi ovde na Balkanu i prostoru jugoistočne Evrope odgovorimo na dva ključna pitanja, a to je kakvu jugoistočnu Evropu mi hoćemo - multietničku ili monoetničku. Od odgovora na ta dva pitanja zavisi kako mi želimo da projektujemo našu budućnost, ali zasigurno ono s čim treba da se prekine to su sukobi i to je rat", rekao je Čović za RFI.

(Tanjug)