http://www.svedok.co.yu/index.asp?show=25711
VOJSKA
Genaral-pukovnik Vladimir Lazarevic, komandant Trece armije VJ

MOJU RATNU, POVERLJIVU NAREDBU
NI MUP NIJE SMEO DA OBELODANI!

      U Komandi Trece armije spremni smo da sve ono sto se desava na jugu Srbije i sve ono sto se desava u Makedoniji sa vojnog aspekta posmatramo kao oruzanu pobunu Siptara. To je vise od obicnog terorizma, jer ima ne samo vojni nego i ideoloski, medjunarodni i politicki aspekt. Po nasoj oceni, radi se o oruzanoj pobuni na jugu Srbije. Na svu srecu, snage Vojske i policije sprecile su njihovu nameru da formiraju takozvano "istocno Kosovo", koje bi pripojili Kosmetu - rekao je, gostujuci na niskoj TV "Global" genaral-pukovnik Vladimir Lazarevic, komandant Trece armije VJ.
      * Kako objasnjavate popularnost Pavkovica i Kostunice kod pripadnika VJ i ocigledno nepoverenje naroda i Vojske prema Covicu?
      - Bojim se da cu mozda biti pristrasan. Nije mi tesko da objasnim popularnost nacelnika Generalstaba medju pripadnicima VJ, njegovim saborcima, jer se radi, kao je negde napisano, o coveku koji je hrabrio naciju. Stoga mi uopste nije cudno da uziva veliki ugled kod svih oficira, podoficira, vojnika, rezervnog sastava, boraca, pa i kod predsednika drzave.
      * Kako gledate na ljude koji sada kritikuju VJ i traze smenjivanje generala Pavkovica?
      - Ja sam veoma, veoma razocaran onim sto se desava u vezi s Vojskom, posebno u vreme pred njen praznik i u vreme praznika. Pojedini mediji nisu ni obavestili javnost o tome da je 16. jun Dan Vojske. Nisu ni morali da nam pozele bolju buducnost, ali mogli su bar da informisu svoju publiku da je taj dan praznik VJ.
      * Sta je to "asanacija terena"?
      - I ta tema je ovih dana dosla na naslovne strane novina. Opet, da li nesrecno ili sa zlom namerom, vreme ce to uskoro pokazati. Asanacija bojista je skup radnji koji je definisan i medjunarodnim konvencijama. Jos daleke 1949. godine je Zenevska konvencija regulisala da su, tokom borbenih dejstava, zaracene strane moraju pridrzavati tih paragrafa. VJ ima posebno pravilo koje definise ovu veoma slozenu radnju. Konkretno, asanacija podrazumeva pronalazenje poginulih i njihovo sahranjivanje u skladu sa ne samo zakonskim normama, nego i religijskim obicajima, pronalazenje ranjenika i pruzanje pomoci, pronalazenje i pruzanje pomoci ugrozenim civilima... Komandant na bojistu, ukoliko ne preduzme mere asanacije, ne samo da nema vojnicku etiku, nego podleze i krivicnoj odgovornosti. Dakle, objavljivanje naredbe komandanta Pristinskog korpusa iz aprila 1999. godine, sto ce reci moje naredbe, u nekoliko kratkih vojnickih recenica, sa velikim podnaslovom: "Lazarevic radio asanaciju", mnogo vise govori o neznanju i etici onih koji su ponudili taj ratni dokument novinarima. S druge strane, da ne bude neskromno, govori o vrhunskoj etici naseg vojnika i oficira. Ta naredba, vojnicki receno, znaci da na bojistu nema terora, nasilja, etnickog ciscenja, nema hladnjaca (da upotrebim taj termin)... Ima vojnickog vitestva, onoga sto je napisano u nasim borbenim pravilima. A ta konkretna moja naredba jos vise govori o tome. Ona kaze: tamo gde se izvode borbena dejstva, za asanaciju terena odgovara jedinica vojske, pa posle jedinica MUP-a. Nema podele odgovornosti.
      * Kako je doslo do raskoraka u nekim tumacenjima izmedju vojnog i policijskog vrha?
      - Da zavrsim najpre ovo objasnjavanje. Ja nisam, kao komandant, pristao na zajednicku odgovornost, jer je to isuvise osetljivo pitanje. Vojni komandant odgovara za svoj deo posla, a policijski za svoj. A ja sam, kao najstariji komandant, naredio objedinjavanje tih aktivnosti oko asanacije. S druge strane, ukoliko postoji sumnja, vojnicki precizno naredio sam da se ukljuce vojni i civilni istrazni organi i vojni ratni sudovi. Sa tom mojom naredbom, ja sam prakticno regulisao najvise svetske standarde u zastiti ne samo Zenevske konvencije, nego i drugih medjunarodnih odredbi. Zasto je doslo do objavljivanja te naredbe u negatiovnoj konotaciji? To svakako treba pitati one koji su izneli tu naredbu na svetlost dana. Ona je ratna, poverljive je sadrzine, njen stepen poverljivosti niko nije ukinuo, ovlascen je da odobri objavljivanje te naredbe onaj ko ju je i doneo. Nije ni MUP, ni novinari, ni urednici, ni bilo ko drugi. Znaci, radi se o nameri koja je verovatno samo njima znana.
      * Ciji je interes da Dusan Mihajlovic kopa po lesevima? Da li je to nacionalni interes Srbije?
      - Nemam komentar na to pitanje. Ja samo znam koje smo strahote prosli na Kosmetu. Znam da su i pre mesec-dva ubijali nase vojnike i oficire, da su mucili dvojicu nasih zarobljenih podoficira kidanjem tetiva, ubodima, strujom... To su isti metodi koje su pripadnici VJ videli na Kosmetu.
      * Ko su zrtve koje se otkopavaju u masovnim grobnicama?
      - Zaista nemam nikakve informacije o kojim se zrtvama radi, a takodje nemam nikakve informacije o umesanosti pripadnika VJ.
      * Sta mislite o politicarima koji vas nazivaju "psima rata"?
       - Pripadnici Trece armije su ogorceni. Koliko znam, beogradskom Okruznom sudu podneta je krivicna prijava zbog toga.
      * Gde je za vreme rata bio Nebojsa Covic?
      - To treba pitati njega, ja ne znam ne samo gde je bio on, nego ne znam gde su bili i mnogi od onih koji sada pominju Holandiju i glavne gradove sirom Evrope. Zna se gde smo mi bili, tamo gde je funkcija zvala, gde je, zasto ne reci, bila otadzbina.
      * Kako komentarisete anonimno pismo protiv Covica i jos nekih politicara, pa i generala?
      - Za to pismo saznao sam iz novina. Upotrebljene su frapantne, veoma ostre reci. One ukazuju da je neko, ko je to pisao, ili bio toliko ogorcen ili se radi o necem posebnom. Nemam informaciju da je to zaista uradio neko od pripadnika vojske ili, kako je potpisano, pripadnika MUP-a.
      * Kako tumacite izjavu g. Covica da "Pavkoviceva tajna sluzba dezinformise Kostunicu"?
      - Ne bih komentarisao to sto je g. Covic rekao. Ali, otvoreno mogu da kazem da sam vise puta bio u prilici da prisustvujem informisanju predsednika drzave, zapravo nasem referisanju, podnosenju izvestaja. Po tome ocenjujem da je predsednik Kostunica veoma dobro informisan o stanju u sastavima Vojske i onome sto se dole desava.

"PSI RATA"
      * Kako procenjujete borbenu spremnost terorista?
      - Radi se o nasim starim znancima sa Kosmeta, stranim placenicima i "psima rata" iz Albanije, Holandije, Saudijske Arabije, i ne znam kojih jos sve drugih zemalja Evrope i sveta. To su ljudi koji za pare cine svekolike zlocine.
JAVNOST NIJE ZNALA ZA ZESTOKE SUKOBE TOKOM MAJA
      * Stekao se utisak kao da su se teroristi olako povukli sa juga Srbije?
      - Nasa javnost je manje informisana o onome sta se desavalo sredinom maja. Od 13. do 16. maja doslo je, da upotrebim tu rec, teskih sukoba nasih snaga bezbednosti i jacih teroristickih snaga oko Preseva. Teroristi su uspeli da blokiraju deo nasih jedinica, komunikacija, i onda je doslo do tezih sukoba u kojima je Vojska nanela veoma ozbiljne gubitke teroristickim snagama, razbila njihovu koncepciju i srusila njihov san da se iz Presevske doline, kako to oni kazu, spoje sa njihovim snagama u severnoj Makedoniji. Primorani su da poloze oruzje i napuste polozaje, a onda je usledio jaci politicki pritisak medjunarodnih cinilaca i nase drzave, posebno Koordinacionog tela za jug Srbije, ali rekao bih da je odlucujucu ulogu odigrala spremnost nasih snaga bezbednosti da sprece njihov izlazak iz KZB. Vojnicki su porazeni, primorani su da poloze oruzje, predali su vise stotina cevi razlicitog kalibra i najveci deo se povukao na prostor Kosmeta, deo na prostore severne i zapadne Makedonije, a deo je demilitarizovan.
SRECOM, O SVEMU ODLUCUJE KOSTUNICA
      * Hoce li general Nebojsa Pavkovic biti smenjen sa mesta nacelnika GS VJ?
      - Ne znam koliko je puta do sada smenjivan. Ne samo on, nego citav vojni vrh. Nemam nikakve informacije vezane za tu pricu, koja se ovih dana lansira u javnosti. Jedan jedini covek u ovoj zemlji ovlascen je da donese takvu odluku, on je u funkciji predsednika drzave. Na svu srecu, on se zove dr Vojislav Kostunica.