Intervju: Milan St. Protic, ambasador Jugoslavije u SAD
Za velikim brodom razne ajkule idu
Mnogi su se navikli da u Beogradu moze sve i da je on otvorena radnja u koju se ude, uzme se šta se hoce, plati i završi posao. Pokušaja podmicivanja bilo je sa svih strana, narocito iz inostranstva jer tamo najviše para ima
Rade Stanic
Kada da je ušao kod Dzordza Buša da mu preda akreditivno pismo, Milana St. Protica docekalo je pitanje americkog predsednika:
- S kojim ciljem ste ovde?
- Da vas dovedem u Beograd. Znam da je to teško, ali cu uciniti sve da se to desi.
- Ako vi to ucinite, ja cu doci - odgovorio je Buš.
Nacin na koji Protic prica epizodu zahvaljujuci kojoj je zaobišao protokol i stupio u neformalniji odnos s Bušom, kako je osvajao diplomatski kor i medije u Vašingtonu tera coveka da mu poveruje kada kaze da se nije nimalo promenio. Dakle, igrac koji je roden pre 44 godine u Beogradu, odrastao u Kosovskoj ulici i oduvek igrao na štos, šarm i bezobrazluk. Skoro mangup, mada ta rec teško zvuci uz zvanje profesora istorije, odbio je ponudenu katedru u Harvardu da bi kao jugoslovenski ambasador ispravljao diplomatske krive Drine. Protic je doktorirao istoriju na univerzitetu u Santa Barbari, na kome predaje po pozivu. Bio je i jedan od lidera opozicije proteklih deset godina, a moze se slobodno reci da su Beogradani bili ponosni kada je 5. oktobra prošle godine postao njihov gradonacelnik. Isto tako, ako ne i više, bili su razocarani kada je Beograd zamenio Vašingtonom.
Koji su to licni motivi zbog kojih ste napustili mesto gradonacelnika?
Nisu licni, vec objektivni. Pod okolnostima koje su bile više ništa nisam mogao da uradim ozbiljno za Beogradane i Beograd, a odgovornost koja je bila na meni bila je suviše velika. To znaci da je gradonacelnik mesto na koje svi gledaju i upiru prstom, a s druge strane u njegovim rukama ne postoji ni moc odlucivanja, pogotovo moc kontrole. Procenio sam da je bolje da se povucem pre nego što se desi nešto što što ja ne bih opravadavao a zašta bih bio objektivno kriv, nego da cekam da se to dogodi. U to vreme je bilo vazno da se sacuva jedinstvo DOS-a, to je bilo doba neposredno posle izbora u Srbiji i ja sam procenio da to nije momenat da se o tome na takav nacin govori javno, tako da sam svesno primio rizik na sebe da to Beogradani protumace kao da sam ih izneverio.
Tada sam ozbiljno razmišljao da se povucem iz politike, zato što je pobedom na izborima i oktobarskom revolucijom i decembarskim izborima ostvaren cilj zbog kog sam ja ušao u politiku. Miloševicev rezim je bio oboren, bio sam prilicno siguran da ce on na kraju završiti u zatvoru i u Hagu, tako da su moji motivi prilicno pali u tom trenutku. Onda je došao nagovor da odem u Vašington za ambasadora. Dobro sam razmislio i onda tu ponudu prihvatio jer mi je izgledalo da nema mnogo ljudi koji bi našu zemlju u tako prelomnom trenutku mogli da predstavljaju pred SAD s obzirom na cinjenicu koliko su loši naši odnosi bili, na jednoj strani, i s obzirom na ogromnu štetu koju smo zbog tih loših odnosa pretrpeli.
Na šta ste mislili kada ste spomenuli jedinstvo DOS-a i da nije vreme da se govori?
Sve što bih rekao sumnjicavo u pogledu sposobnosti DOS-a kao celine da vodi ovu drzavu, ne bi bilo dobro shvaceno. A ja sam sve to znao, znao sam da mi nismo u sve to ušli najpripremljeniji i da svaka polticka grupacija koja izvrši takvu promenu nije garancija da ce biti uspešna na vlasti. Znao sam i to da ulazim u Beograd koji je bio leglo korupcije, zloupotreba, rastocen iznutra i da bez obzira na dobru volju i entuzijam ljudi koji su u tom trenutku došli na celo Beograda, iskušenja su velika. Tako da ja nisam mogao da budem apsolutno siguran da ce ti ljudi koji su radili sa mnom tome odoleti. U krajnoj liniji, ništa ne moze da se radi na dugu stazu samo na oduševljenje. A mi drugog sem oduševljenja nismo imali. Nije bilo opipljivih sumnji sa moje strane, ali nisam mogao da cekam da se dogodi nešto što mi se ne bi dopalo i da onda ja budem kriv pred Beogradanima, ne bi me oprali ni Sava ni Dunav. Bolje da me kritikuju što sam otišao pre vremena nego da od mene traze ostavku.
Jeste li Vi bili u iskušenju?
Ne, mene je Bog spasao od poroka zvanog vlast. Vlast je najveci porok od kada je sveta i veka: od zena, od kocke, veci je porok od alkohola i droge. Mene vlast cini nelagodnim - tako sam se osecao dok sam bio gradonacelnik, iako je to bila formalna vlast.
Da li je bilo korupcije dok ste bili gradonacelnik?
Ne, cak su ljudi koji su radili sa mnom bili preterano askete, mada ni to nije bilo dobro. Hteli smo da pokazemo da smo potpuno drugaciji od onih pre nas u poslednjih 60 godina, ne samo one koje smo nasledili. Bilo je pokušaja korupcije, ali niko tome nije podlegao dok sam ja bio tamo. Ali nikada ne mozete biti sigurni da ce neko negde, sa bednom platom od tri ili pet hiljada dinara, koliko su bile prosecne, da ima porodicu, deset godina je u svemu ovome mozda podleci.
A ko je pokušavao da korumpira novu vlast?
Za velikim brodom idu razne ajkule. Mnogi su se navikli da u Beogradu moze sve i da je Beograd otvorena radnja u koju ude, kupi šta hoce, plati i završi posao. Tako da je to dolazilo sa svih strana, narocito naravno iz inostranstva, jer tamo najviše para ima. Mi smo tada tome uspeli da odolimo. Siguran sam da su se tome odupreli ljdui koji vode Beograd danas. Ali, sa druge strane, zato Beograd ovako danas izgleda, zato ništa ne moze da se uradi. Naš izbor je bio: da budemo cisti, netaknuti isto tako neefikasni i da idemo po svetu da kukumavcimo svetu da nam pošalju autobuse, hranu, lekove - što je sve kap u moru ili da radimo stvari koje su nedozvoljene, protivzakonite, pa da onda bude nešto bolje. Ozbiljan posao nije mogao da se uradi, a narod je verovao da ja drzim u ruci carobni štapic i sve što dodirnem da se pozlati. Na zalost, to tako nije moglo da bude i zbog toga sam rešio da se odatle povucem. Na kraju, ja sam prihvatio to mesto da bi se osnazio 5. oktobar i dao neki legalitet.
Zašto americka administracija nije blagonaklonija kada je rec o interesima Srbije i Jugoslavije?
Americka administracija je samo jedan deo americke politike i ona je najnaklonjenija. Sa administracijom imamo najmanje razilazenja ili nerazumevanja. Americak politicka scena je veoma razudena. Tamo gde ima najviše sumnjicavosti prema nama to je u Kongresu i narocito u Senatu i ponekim nevladinim organizacijama. To vam je kao primer besprizornog lošeg daka, koji deset godina bezi sa casova, ponavlja razrede, pravi skandale, glavni je problem u školi i onda se preko noci popravi. Ali da bi se profesori zaista ubedili da je to autenticna promena kod tog daka, ipak mora neko vreme da prode i da on u citavom nizu buducih poteza dokaze da to nije samo još jedna od njegovih igara kako bi preavario svoje profesore. Tako je i sa nama: da bi se naši odnosi sa SAD potpuno normalizovali i da bi se ispravila slika koja je stvorena o nama, bez obzira da li je ona realna ili nerelna, potrebno je mnogo napora i dobre volje. Pri tom, mi smo samo jedna od 170 zemalja koje su predstavljene u SAD, i to manje vazni.
Ne samo saradnja sa Haškim tribunalom, vec pre svega kako smo rešili jug Srbije donelo nam je veoma mnogo poena u medunarodnoj zajednici, pogotovo u Vašingtonu. Zagazili smo tim putem i daleko otišli. Još ima pogotovo senatora koji su prema nama skepticni ali sa njima mora najviše da se radi, sa njima sam najviše radio ovih meseci.
Da li imate na raspolaganju neka novcana sredstva za formiranje srpskog lobija u SAD?
Mi nemamo para ni za zdravstveno osiguranje sluzbenika ambasade, a kamoli za lobije u SAD. To je nerealno. To bi bilo i nefer ocekivati i traziti od naših gradana da placaju, jer to su takve pare od kojih se nama zavrti u glavi. Sa nekim malim parama ne moze da se uradi ništa, to je baceno kroz prozor. Zato mi jesmo tamo, da to nadoknadimo. Da sredstvima koja su neortodoksna, ako hocete koja i ne pripadaju klasicnoj diplomatiji postignemo odredene efekte. Da smo mogli da imamo lobije, jednu uredenu ambasadu, dovoljno svakakih mogucnosti da delujemo u Vašingtonu - šta cu onda ja tamo, onda moze i neko drugi. Ali ako se krece od jednog potpunog krša, potpuno rasturene ambasade, sa lošim rejtingom kakav smo mi imali, bez para, bez mogucnosti da pokrijemo ono što je u diplomatskom zivotu sasvim normalno, prirodno, ja treba da razmišljam o svakoj kašicici i tanjiru, koji treba da kupimo ili ne kupimo, onda tamo treba da bude neko ko se u takvim improvizovanim okolnostima snalazi. Improvizovane okolnosti podrazumevaju improvizovanu diplomatiju.
A koja su to neortodoksna sredstva u improvizovanoj diplomatiji?
Licni kontakti . Razni nacini da se privuce pozornost americkih zvanicnika, pre svega medija. Znao sam da ako hocu da budem zapazen i ako hocu da delujem moram da uradim nešto u medijima, kako bi ljude zaintrigiralo ko sam ja i da iz toga proitzadu odredene komunikacije. Išao sam obrnutim putem - srecom to je bilo uspešno, pa sam za ovih nekoliko meseci otvorio puteve i kontakte sa svim americkim relevantnim institucijama, koje odlucuju o politici, ne samo u pogledu Jugoslavije. I u Beloj kuci, i Stejt dipartmentu, Savetu za nacionalnu bezbednost, Senatu, Kongresa, medija.
Kako ste zaintrigirali medije?
Covek mora da ima i srece, a onda tu svoju šansu mora da iskoristi. Neke od tih novinara ja sam znao od ranije i vec prvog dana najavio sam hapšenje Miloševica, to je bilo smišljeno upravo da se izazove efekat i da se pomalo rizikuje ali je to privuklo paznju. Tim povodom je novinar Vašington posta napravio profil o meni, a ako ste izašli u Postu, onda moraju da se javi konkurencija iz Njujork tajmsa, potom me je zvao Dzordztaun univerzitet dfa odrzim predavanje, tu se pojavila nacionalna televizija i onda odjednom postanete neko za koga se zna u Vašingtonu i onda krenu kontakti. Onda dobijem poziv da predajem na Harvardu i tako se sve zavrti. A kako se radi sa Kongresom i Senatom kada nemate para. Tako što svakodnevno razgovarate sa njima, sa senatorima ili sa njihovim osobljem, ja nisam imao to šta je moj rang a šta nije. Gledao sam samo da li su ljudi sa kojima se druzim vazni ili nisu vazni, uticajni ili nisu.Neposredno pre mog povratka bio sam u Kongresu i drzao sam dva sata predavanja i odgovarao na pitanja clanovima kabineta, njih 40 je bilo. To znaci da ce 40 senatora biti obaveštena o tome šta su njihovi ljudi culi od mene.
Ali je taj stil rada, najava hapšenja Miloševica recimo, izazvala je negativne reakcije u zemlji. I Koštunice, recimo.
Nisam otišao u Vašington da bih se bavio unutrašnjom politikom. Otišao sam da afirmišem zemlju iz koje dolazim i pri tome koristim sva sredstva koja su mi na raspolaganju. Nije mi padalo na pamet da ce neko u Beogradu imati problem sa hapšenjem Miloševica i njegovim isporucivanjem Haškom tribunalu. Jer, valjda je za poslednju deceniju pokazao koliko je nesrece naneo našim i drugim narodima. Ispalo je da je to Koštunica protumacio malo drugacije od mene pa je tu bilo divergentnih izjava, ali je i to pomoglo jer je to izazvalo paznju tamošnje javnosti, pa su me pitali da li je to kraj moje karijere, a ja sam odgovorio da je to najbolji dokaz da smo demokratska drzava jer predsednik i ambasador mogu imati razlicita mišljenja o tako krupnom pitanju. Mozda malo razbarušena demokratija.
Ovih pet meseti je bilo veliko zadovoljstvo biti ambasador u SAD, zato što su moji prijatelji iz DOS-a imali snage da povuku poteze koji su fascinirali ceo svet, ne govorim o izrucenju Miloševica, vec brzini ekonomskih reformi, hrabrosti i ubedljivosti, jug Srbije - za koji su Amerikanci mislili da je uvod u novi rat.
A u koje svrhe je osveštena ambasada?
Opet je to u Beogradu izazvalo reakcije ljudi koji pripadaju prošlom, prohujalom Titovom vremenu, koji nisu shvatili da se ovde nešto promenilo, a drugi su oni koji ništa ne znaju o našoj prošlosti i ulozi SPC-a u našoj istoriji. A s druge strane taj skup u Vašingtonu je diplomatski gledano bio pun pogodak. Da vas podsetim da je sluzba obavljena pre nego što su došle diplomate, u prisustvu naše dijaspore i naše crkve, ali je to bila prilika da se skupe 30 sveštenika, dve vladike i patrijarh, jer je naša crkva najbitnija organizacija koja skuplja dijasporu i bilo je strašno vazno da se pošalje poruka svim našim ljudima koji zive u Vašingtonu da se u našoj zemlji nešto suštinski promenilo i da je naša crkva dobrodošla u ambasadu.
Povodom osveštavanja došli su vašingtonski kardinal i rimski nuncije i obojica su prisustvovali sluzbi. I niko nije komentarisao kao da je to nešto Povodom osveštavanja došli su vašingtonski kardinal i rimski nuncije i obojica su prisustvovali sluzbi. nenormalno.
Ovde je izazvana neka polemika, ali je to tamo sasvim normalna stvar. U krajnjo liniji, americki predsednik ide u crkvu one konfesije kojoj sam pripada. Ako je baptista ide u baptisticku, metodista u metodisticku.
Da li je mozda neko osveštao Belu kucu?
Bela kuca je davno izgradena, pa ne znam. Ali sam siguran da je mnogo sveštenika i velikodostojnika prošlo kroz Belu kucu, na jedan ili drugi nacin. Najzad, naša ambasada nije Bela kuca.
Vera kod nas je sastavni deo kulture. Kod nas zive i katolici, i muslimani, i protestanti i pravoslavni. Svaku od tih vera ja uvazavam, samo što vecina pripada SPC-u i njeno mesto i uloga u našem narodu i zemlji ne moze da bude ista kao drugih. Kao što je to u svetu, tako je i kod nas. Ne mozemo neke male sekte da izjednacavamo sa SPC. To je danak komunizmu.
Napadi na mene povodom osveštanja su bili tipicna komunisticka haranga, organizovani i podmetnuti da bi se ostvario drugi cilj.
Koji?
Verovatno nekim ljudima smetam zato što sam uspešan u Vašingtonu, mozda im smetam i od ranije. Ja sam covek bez stranke, bez lobija, ali svojeglav i prilicno elokventan i to smeta.
Kome smeta?
Smeta onima koji se bune, ali je indikativno odakle dolaze. Jednog dana cu verovatno saznati, ali mi veoma lici na komunisticku harangu, sa tim prozivanjem: "nadlezni organi da preduzmu nešto da se ne zataška stvar". Tipicna komunisticka haranga: ako to izade na pola strane u Poltici sami prosudite šta to znaci. Jasno da je to poruceno. Ko je to porucio? Verujte da ne znam, ali mi je jasno da je to haranga.
Da li se vracate u SAD kao ambasador ili turista, vec su se pojavile najave da bi vas mogla zameniti Aleksandra Joksimovic?
Ja se vracam kao ambasador, jer odluka o smenjivanju nije prosta procedura, kao što to nije ni izbor ambasadora. U tome mora da se saglasi i zemlja domacin.