Title: Message

         V e c e r n j e    N o v o s t i
Tema dana [9/30/2001]

POTPREDSEDNIK VLADE DR NEBOJSA COVIC O KOSOVU, SRPSKIM SEOBAMA, MOGUCIM IZBORIMA, TERORIZMU, RAZLIKAMA U DOS

NEMA POVRATKA BEZ DRZAVNOG PROGRAMA

     Potrebne garancije da Kosovo nece biti nezavisno a za Srbe siguran opstanak. Prosle godine 11.600 Srba napustilo ognjista, ove 900, a vratilo se samo 80. Neki politicari miniraju razgovore. Nema izbora bez ispunjenja uslova. Arogancija UNMIK prema Beogradu. Hocu imena a ne uopstene price da vlada Srbije rusi SRJ
      Razlicite su interpretacije Vaseg govora u Savetu bezbednosti sredinom meseca. Kako tumacite reakcije koje je Vas prikaz dogadjaja na Kosovu izazvao u UN?
      - U skorije vreme nije se dogodilo da se na Savetu bezbednosti razgovara o Kosovu tri i po sata, koliko je trajala ova sednica. Govorio sam oko 30 minuta, koliko je trajalo i izlaganje gospodina Hekerupa. U raspravi i diskusiji ucestvovalo je svih 15 ambasadora iz Saveta bezbednosti. Prisutni su bili i svi ambsadori iz EU i UN, ambasadori iz republika bivse Jugoslavije... Dakle, u publici je bilo od 70 do 100 ljudi. U izlaganju sam istakao osam kljucnih problema sa kojima se susrece srpska nacionalna zajednica. Rekao sam da necemo stici do multietnickog Kosova ukoliko ih ne resimo. Za mene su cifre svetinja i preko njih vrsim poredjenje da li je nesto uspesno uradjeno ili ne. To se nije bas mnogo dopalo Hekerupu i on je insistirao da ne govorimo o brojkama. Meni je bilo jasno zasto to cini. Jer, brojke kazu da nije postignut nikakav napredak na Kosovu i Metohiji: ovde gotovo da i nema Srba ili oni i dalje odlaze sa Kosova i Metohije.
      Ukazao sam da je stepen nepoverenja srpske nacionalne zajednice u medjunarodnu zajednicu ogroman, jer je za protekle dve godine uradjeno vrlo malo, bolje reci gotovo nista. Medjunarodna zajednica se nije suprotstavila nasilju koje albanski ekstremisti i teroristi na Kosovu i Metohiji i dalje primenjuju prema Srbima. I ako zelimo multietnicko Kosovo, o cemu svi pricamo, mora se stati na put tom nasilju, a ljudima obezbediti da se vrate svojim kucama, da im se omoguci sloboda kretanja. Ako neko misli da preko noci moze samo da odrzi izbore, i posle kaze sto je bilo bilo je, sad mozemo da zivimo normalno, vara se.

     »PITATI BEOGRAD«

      Sta ste trazili od Saveta bezbednosti?
      - Srbima je potrebna dodatna garancija. Prvo - da Kosovo nece biti nezavisno nakon izbora, jer, sasvim sigurno, Albanci bi bili vecina u Skupstini Kosova. Ko nama garantuje da ta skupstina nece da izglasa nezavisnost Kosova i Metohije? Jedini ko to moze da garantuje je medjunarodna zajednica.
      U Rezoluciji 1244, koja se poziva na Rambuje, jasno pise da nema nezavisnosti Kosova?
      - Da, ali je potrebno da se to jos jednom kaze, da se jos jednom ozvanici, kao sto je potrebno da se nadju odredjena tehnicka resenja za kompletan korpus pitanja koja cine sistem - funkcionisanje u zdravstvu, pravosudju, policiji, obrazovanju, finansijama. Apelovali ste da se pristup kosovskom problemu promeni.
      - Mora. Jer, ispada da su nevolje na Kosovu samo tamo gde su Srbi. Moze neko pogresno da zakljuci da ako ne bude Srba, nece biti problema, a gospodin Hekerup ce izaci kao uspesan cinovnik iz misije i otici ce na neko znacajnije mesto. Ne moze vise da bude te arogancije UNMIK prema Jugoslaviji. Ne moze da se nista ne pita Jugoslavija, da se ne pita Beograd. Mora da se saradjuje. Sve drugo vodi u novi sukob. I to opasan sukob koji bi bio strasniji od onog u Makedoniji.
      Posle perioda u kome niko nije hteo da nas cuje oko Kosova i Metohije, uspeli smo da nas pazljivo slusaju i vrlo konstruktivno zele da nam pomognu.
      Ko sve?
      - Engleska vlada, nemacka, francuska vlada, EU, NATO u Briselu, Savet bezbednosti. Ne znam onda da li se to zove uspeh ili promasena misija. Neki ljudi, iz licnih razloga, prosto pobunjuju narod i guraju ga i dalje u krizu, pricaju pricu koja nije istinita.
      Koji?
      - Pa, imate ih. Pocevsi i na primer, od Momcila Trajkovica, koji Kosovo dozivljava kao sopstveni feud. Umesto da svi budemo na istom zadatku, onako kako je i zamisljeno, od formiranja Koordinacionog centra, neki stalno istrcavaju sa dodatnim pricama, bajkama. Kosovo nije problem na kome moze da se solira. Takav pristup moze samo da iskomplikuje inace tesku situaciju.

     »IZBORI - UZ USLOVE«

      Da li se menja stav u odnosu na izbore na Kosovu?
      - Pozvali smo Srbe da se registruju i oni su se na taj apel odazvali. Verifikovana je, koliko znam, samo jedna srpska politicka opcija - Koalicija "Povratak". Time mi sebe jos uvek nismo iskljucili iz predizbornog proecesa. Ali, time, sigurno, nismo doneli konacnu odluku da li ce srpska nacionalna zajednica ucestvovati na izborima. Znaci, loptica vise nije kod nas, nego je kod njih. Gospodin Hakerup je vlast na Kosovu. I to priznajem. Ali, ne moze se biti vlast samo kad je lepo, nego i kad je lose. Drugo, mi ne organizujemo izbore. To je bio jedinstven slucaj da neko bude kriv ako izbori nisu uspesni i kvalitetni, a da to ne bude vlast koja organizuje izbore. Uradili smo sve sto smo mogli, sve smo pripremili. Ali, moraju se resiti odredjeni problemi: dobiti dokumentacija nestalih, kidnapovanh i ubijenih; Moraju se pregledati svi dosijei uhapsenih Srba na Kosovu i Metohiji, jer je dole nacionalno pristrasno pravosudje. Nismo toliko naivni da verujemo da ce albanski sudija, albanski tuzilac, nepristrasno suditi Srbima, ili nekom nealbancu, u ambijentu u kome zivi. Ni jedan od tih ljudi nije osudjen na osnovu materijalnih dokaza, nego na osnovu "svedocenja" ogromnog broja albanskih svedoka. Istvoremeno, ni jedan Albanac nije u zatvoru na Kosovu i Metohiji zbog pocinjenih zlocina. Bilo je petoro optuzenih i svi su oslobodjeni zbog "nedostatka" dokaza. Kako?
      Sta je blize resenje za Vas - izaci na izbore ili ne?
      - Napravicemo gresku kakvu god odluku budemo doneli. Treba razmisliti koja ce odluka imati manje posledice. Srbi moraju da opstanu na tom prostoru. Jer, ako ne budemo imali narod na tom prostoru, ako se Srbi ne vrate, uzalud su sve price. Zbog toga sam za sporazum, izmedju SRJ i UNMIK. U tom sporazumu moraju se dati garancije da nove vlasti na Kosovu i Metohiji nece okupirati srpske teritorije. Kroz tehnicka resenja, mora se tacno videti da su Srbi zasticeni i da u svojim lokalnim sredinama mogu po pravilima UNMIK da organizuju svoju vlast, kao etnicka zajednica. Mi jesmo za multietnicko Kosovo. Ali, u ovom trenutku ono nije realno na principu jedni sa drugima. Realan je zivot - jednih pored drugih.
      Entitetsko razgranicenje Kosova, koje Vi predlazete, nije za ove prilike?
      - O tom-potom. Prvo treba da stabilizujemo etnicke grupe, ali to jeste realno resenje.
      Sta je i koliko Jugoslavija, odnosno Srbija, ulozila ili planira da ulozi u Kosovo i Metohiju?
      - Za ovu godinu oko 700 miliona dianara treba da bude ulozeno. Ali nije postojao plan. Potojale su price politicara i nista drugo. Mi smo, na primer, u jug Srbije do sada ulozili 25 miliona DM (oko 750 miliona dinara) i jos 300 miliona dinara ulozicemo do kraja ove godine. Znaci, za prostor Preseva, Bujanovca, Lebana, Leskovca. Sada iz poreza na robe, koje idu na Kosovo, uzimamo razliku izmedju 15 odsto koje naplacuje UNMIK i naseg poreza od 20 odsto. Tih pet odsto ide u kosovski budzet. To ce biti strogo namenski potroseno za Srbe na Kosovu.
      U sta ce ici te investicije?
      - Prioritet su potrebe koje imaju Srbi koji vec zive na Kosovu. Da bi opstali. Oni su u vrlo teskoj situaciji. Srbi koji se vracaju na Kosovo, takodje, moraju da dobiju pomoc za obnovu svojih kuca, da obezbede svoja domacinstva.
      Ako se na primer, covek bavio poljoprivredom - da dobije potrebnu mehanizaciju za obradu zemlje. Ako se bavio stocarstvom, da dobije odredjen broj grla stoke, da pocne zivot na svojoj zemlji. Srbi imaju puno pravo da nemaju poverenje u medjunarodnu zajednicu. Za dve godine na Kosovu je popravljeno 26.000 albanskih kuca, a samo 78 srpskih.

     »DOS NEUSPESAN«

      Ni vlast DOS se nije pokazala uspesnom na tom problemu?
      - Nazalost, DOS se, takodje, nije dobro snasao. Kasnimo. Moramo da omasovimo povratak Srba i to potpuno novim planom. Okvir za povratak koji je UNMIK dao predvidja da se na Kosovo godisnje vraca 1.000 Srba. Prostom racunicom dolazi se do podataka da 250 hiljada proteranih treba da se vrati za 250 godina. To je dva i po veka! To je nebuloza. Ne, sistem ce biti takav da Srbi mogu da se vrate u zone u kojima su vecina. To je prva faza. U drugoj fazi, Srbi treba da se vrate u Pristinu, Prizren, Pec i druga mesta. Sada imamo srpsku enklavu u Pristini, jedan soliter sa 42 nasa sunarodnika cuvaju engleski vojnici KFOR! Kako ce oni da izadju na izbore? Zar treba da im donose biracku kutiju? Ovo je 21. vek, i ljudi treba slobodno da idu na biracko mesto. Tako moramo da razgovaramo.
      Svadje, prepucavanja i dopisivanja u DOS deluju neozbiljno a gomila problema u zemlji nije resena. Cemu to?
      - Nicemu. Ali, na zalost, dogadja se. Mi smo valjda osudjeni da budemo politicki iracionalni, ali nije moje da vucem ni na jednu ni na drugu stranu.
      Vi se nalazite izmedju?
      - Nalazim se izmedju, mada pokusavam da budem potpuno racionalan covek. Smatram da sve ovo sto se dogadja ima strasan uticaj na nekoliko kljucnih pitanja koje moramo da resimo - Crnu Goru, Kosovo, buducnost Jugoslavije, Hag, odnose sa Medjunarodnom zajednicom. To je pet kljucnih problema za koja mora da se nadje resenje. Ako mi lovimo jedni druge, dopisujemo se od Novog Beograda do Nemanjine, nema sta dobro o tome da se kaze. Blizi se godinu dana kako je 18, 19 stranaka postalo vlast. Kada smo drzavni funkcioneri, onda odgovaramo pred drzavom i narodom, onda imamo ogroman stepen odgovornosti. Ja sam za analizu - da se vidi pojedinacno sta je ko uradio. Zemlja nije u takvoj situaciji da mozemo samo da pricamo.
      Utisak je da se vode predizborne aktivnosti unutar DOS. Zar to nije politicka neodgovornost?
      - Svega imamo pomalo. I u recima da Vlada Srbije rusi Saveznu Republiku Jugoslaviju. Hocu imena i prezimena onih koji to rade. Necu generalizaciju stvari. Vladu Srbije cine konkretni ljudi. Ko je to u Vladi Srbije, ko to radi? Garantujem da Vlada Srbije ne rusi Jugoslaviju. Ne pristajem na uopstena prozivanja. Dosta je toga!
      Jelena JOVOVIC

     »SRBI I DALJE ODLAZE«

      U NASOJ javnosti malo se zna da je prosle godine otislo oko 11.600 Srba sa Kosova i Metohije, da je u ovoj godini njihovim putem krenulo jos oko 900. Odlaze mladi ljudi zato sto na Kosovu ne vide nikakvu perspektivu. Uskracena im je sloboda kretanja, nemaju bezbednost.
      Snazan i porazan argument je da se od 250.000 raseljenih i prognanih Srba i nealbanaca sa Kosova i Metohije, za dve godine vratilo samo 80. Ako se to uporedi sa Bosnom i Hercegovinom, podaci su sledeci: za prve dve godine nakon ulaska mirovnih snaga u Bih, SFOR, vratilo se 30.000 ljudi. To su proglasili neuspehom. U narednih godinu i po dana uspeli su da vrate jos 120.000 ljudi, sto je u kasnijim godinama dobilo veliko ubrzanje. Sada je u BiH vraceno vise od 500.000 ljudi. Ako su Hrvatskoj dozvolili da stimulise povratak Hrvata u BiH, da daje novac, gradjevinski materijal i pomaze svojoj nacionalnoj zajednici, sto je za mene normalno, ako su mnogim muslimanskim zemljama dozvolili da budu veliki donatori za povratak muslimana i Bosnjaka u BiH, onda to pravo niko ne moze da oduzme Jugoslaviji, odnosno Srbiji i da nam minira i destimulise povratak Srba svojim kucama na Kosovu i Metohiji.
      Jednostavno, Hekerupov pristup da njemu ne treba Jugoslavija, jer ce to biti sa nase strane iskorisceno za marketing, nedopustiv je i ja sam jasno i otvoreno to izneo na Savetu bezbednosti.

     »TERORISTI U GRUPAMA«

      Na cemu su zasnovana Vasa upozorenja o mogucim teroristickim akcijama u Beogradu, buduci da takvo misljenje ne dele neki od celnih ljudi MUP Srbije?
      - Zasnovana su na operativnim podacima Sluzbe drzavne bezbednosti MUP. Radi se o grupi od stotinak ljudi, podeljenih u manje grupe, koji izuzetno dobro znaju srpski jezik, rodjeni su u ovoj zemlji i spremni su i obuceni za teroristicke akcije po gradovima u Srbiji. To treba da se zna. Kada se analizira taj fundamentalizam i teroristicka akcija u NJujorku i Vasingtonu, jasno je da se radi o ljudima koji su od 1993, 1994. godine bili u Americi. Obrazovali se u Americi i potpuno se integrisali u americki sistem. Treba da se izadje sa podacima koliko je Talibana i Mudzehedina bilo u Bosni. Gde su sve ratovali, gde su se tukli, gde su ostali. Postoje sela u koja ni sada SFOR ne moze da udje. Koliko je mudzehadina bilo na Kosovu? Kakva smo mi iskustva imali sa njima na jugu Srbije? Da li ih i sada ima i koliko ih je, eventualno, ostalo na Kosovu? Pa, mi smo se tukli sa njima na jugu Srbije. Generali Krstic i Dragosavljevic znaju gde su sve bili strani placenici. Ima jedan Holandjanin, koji je u svojoj belesci upisao da je kao snajperista ubio 300 Srba!
      Da li te podatke ima UNMIK?
      - UNMIK i KFOR imaju sve podatke. Ako je LJirim Jakupi, zvani Janaci, nekakav komandant tamo nekakve UCKMB, uhapsen i zatvoren u Bondstil, ne moze da bude pusten iz njega. Moze samo da bude predat vlastima ove zemlje, jer je on ubijao po jugu Srbije. Bio sam u Bondstilu i odande se - ne bezi. Odande se samo izvodi. Ne moze u NJujorku da bude terorista, a ovde, isti takav, ekstremista.

     »JUG«

      Od 31. maja do 16. septembra, od 12.500 interno raseljenih Albanaca sa juga Srbije, vratili smo 9.000 svojim kucama. Radili smo to sa istim ljudima iz UNHCR, gospodinom Morisom, koji taj posao obavlja i na Kosovu. Kako smo mi to uspeli a oni nisu uspeli? Mene ne iznenadjuje pristup ruskog i kineskog ambasadora, koji su bili vrlo eksplicitni da UNMIK nista nije uradio. Ali, ako slicnu pricu kazu Amerikanci i Englezi, naravno u blazoj formi, ako se kaze da mora da se saradjuje na relaciji Hekerup - Covic, ako se kaze da mora da se saradjuje na relaciji Savezna Republika Jugoslavija - UNMIK, ako se kaze da su interesantni predlozi za tehnicka resenja kojima bi se vratilo poverenje gradjana, onda je to jasna poruka gospodinu Hekerupu.