Title: Message
INCIDENT NA DUNAVU

Zvezdan Kisic, predsednik SO Backa Palanka, za pucnjavu kod Sarengradske ade uopste ne krivi granicare VJ, vec goste iz Iloka

SKANDALOZNO PONASANJE HRVATA:
NAJPRE UHAPSILI DVOJICU KUPACA
A ONDA SLAGALI DA IMAJU VIZE
@ Mirela PETROVIC

       Igre sa granicama na prostoru bivse Jugoslavije dobijaju na zamahu. Pre dve nedelje, Hrvatska je ultimativno trazila od granicara i carine BiH da se uklone sa ade koju cine reka Una i Unac. Kada su prosle nedelje pripadnici VJ iz patrolnog camca u znak upozorenja pucali (u vodu i uvis) ispred cetiri camca koji su iz Hrvatske presli na nasu teritoriju, kod Sarengradske ade, uzvodno od Backe Palanke prema apatinskom ataru, to kao da je dobrodoslo Zagrebu da aktuelizuje novi-stari granicni problem sa susedima, ovog puta Jugoslavijom.
       Sluzbeni Beograd, koji se inace zalaze za izdavanja viza za gradjane Hrvatske na samoj granici, pozurio je sa smirivanjem incidenta, dok Zagreb trazi zvanicno izvinjenje. Jer, po recima jednog od aktera spornog dogadjaja, vukovarsko-sremskog zupana Nikole Safera, nije bila povredjena granicu Jugoslavije. On tvrdi da podrucje gde je pucano na camce sa 24 hrvatska drzavljana spada u zonu nedefinisanog granicnog pojasa.
       Naime, granica izmedju SRJ i RH na Dunavu, u duzini od 148 kilometra nije jos definitivno utvrdjena. Posle potpisivanja Erdutskog sporazuma dogovoreno je da ce se kontrola drzavne granice na Dunavu obavljati sredinom plovnog puta, odnosno protezati se po aproksimativnoj liniji plovnog puta, do konacnog medjudrzavnog dogovora i definisanja drzavne granice.
       Problemi su, medjutim, poceli posle integracije Sremsko –baranjske oblasti i njenim izlaskom na granicu na Dunavu, tzv. dunavskim dzepovima, koji su nastali promenom toka reke, odnosno njegovim pomeranjem prema zapadu. Tako je na jugoslovenskoj strani ostalo zemljiste koje je katastarski pripadalo hrvatskim gradjanima (Kazuk, Zverinjak, Karapandza, Kenija, Donja ada, Cifutska ada, Sarengradska ada...), kao i obrnuto. Jedno od takvih ostrvca, za koje se ne zna cije je, je i sporna Sarengradska ada, nenaseljeni rit u backopalanackoj opstini, omiljeno mesto ribara i pecarosa, povrsine 785 h. Pre rata, za vreme stare Jugoslavije, tu se na ispasu izvodila stoka i sa jedne i sa druge strane Dunava.
       Jugoslovenska strana se cvrsto drzi medjunarodnog prava po kome se podrazumeva da se zamisljena granicna linija povlaci po sredini reke, vlasti u Zagrebu se tome protive. Hrvati insistiraju na postovanju stavova nekadasnje Badenterove komisije, prema kojima republicke, Titove granice, od 25. juna 1991. postaju medjunarodno priznate granice. Kako ce se i kada resiti problemi razgranicenja izmedju SRJ i Hrvatske na najvecoj evropskoj reci, neizvesno je, jer svaka strana cvrsto ostaje pri svojim stavovima.
       I dok clanove medjudrzavno-diplomatske komisije za razgranicavanje od resavanja ovog problema boli glava, jedini predstavnik sa vojvodjansko-srpske strane koji se nasao u camcu sa hrvatskom delegacijom, predsednik SO Backe Palanke Zvezdan Kisic, izaziva ogorcenje i salve besa lokalnog DOS-a. Slucaj koji je izazvao "skandal u medjudrzavnoj i domacoj javnosti zbog nepostovanja protokola koji je obavezan u pogranicnom pojasu", tretira se kao gaf vladajucih socijalista, mada niko Kisicu ne spori dobre namere na obnavljanju veza sa Hrvatskom.
       - Dva dana pre tog dogadjaja, dva momka, Nebojsu Raketa i Slobodana Prpu iz Backe Palanke, koji su se kupali na plazi u Palanci, i iz takmicenja preplivali Dunav, hrvatska policija je uhapsila i zadrzala u zatvoru u Iloku, sto su, kako kazu, pocinili prekrsaj po Zakonu o prelasku drzavne granice. Naime, decaci su se tamo odmorili i prilikom vracanja nazad njihova pogranicna patrola ih je pokupila na skoro pedesetak metara od nase obale. Kada me je jedan od roditelja obavestio sta se dogodilo bilo je vec jutro, i deca su prespavala u zatvoru. Odmah sam zvao dogradonacelnika Zeljka Sladetica, koji je korektno nazvao policijsku upravu i javio mi da uhapsena deca upravo odlaze u Vinkovce na sudjenje. Znate kako, uvek su momci iz Backe Palanke preplivavali na onu stranu Dunava, pa sam ga molio da urgira da ta kazna bude minimalna i da se puste kuci. Posle izricanja uslovne kazne, zabrane ulaska u Hrvatsku na godinu dana, pusteni su - kaze za "Svedok" predsednik SO Backa Palanka Zvezdan Kisic.
       – To je, izmedju ostalog, bio i povod da se sastanemo i u nedelju – nastavlja Kisic. – S obzirom da ja zbog prinove u porodici nisam radio, u petak me je zvao drugar Racan, koji mi je rekao da ce najverovatnije preci na adu, i da su sve dogovorili sa vojskom i policijom. Na sastanku je trebalo da bude zupan Nikola Safer, dogradonacelnik Zeljko Sladetic i ja. Kazem mu, radite svoj posao. I od tada se nismo culi do nedelje ujutru kada je pitao da li stizem, posto zupan dolazi u pola deset. To je bilo u pola devet.
       U Sarengradu, bar u pocetku, kako kaze Kisic, nije se mogla naslutiti skandalozna namera predstavnika hrvatske strane.
       - Nista mi nije bilo sumnjivo, to je bio nezvanican sastanak, bez protokola, do trenutka kada se okupio veci broj gradjana u Sarengradu, medju kojima su bila i dva hrvatska policajca. U momentu je grupa ljudi krenula preko. Na moje pitanje imaju li dozvolu, dogradonacelnik Sladetic mi je odgovorio da imaju. Zupan je kasnio, atmosfera je postajala neobicna, pa sam pokusao da se povezem sa vojskom i policijom, i proverim sta se dogadja - objasnajava Kisic. – Sa vojskom nisam uspeo da stupim u kontakt, a jednom policajcu sam rekao da ide da proveri sta se desava, jer su ovi vec bili krenuli. Ostalo vec sve znate, sve je to stvar granicnih organa, koji su od nasih pecarosa dobili dojavu da grupa camaca prelazi preko. Jedino mogu da kazem da nije pucano na ljude, nego ispred i iznad camaca, da se zaustave, i to je uradjeno jer se od motora nije cuo glas granicara.
       Lokalne vlasti Backe Palanke i Iloka na normalizaciji dobrosusedskih veza rade od 2000. godine. Razlog za druzenje sa Sarengradjanima Kisicu niko ne spori.
       - Protiv mene su se digli lokalni politicari, koji traze sansu da promene vlast u Backoj Palanci. Zadatak mi je da stitim svoju opstinu i pomognem gradjanima koliko god mogu. Moja jedina greska je bila sto nisam, uvidevsi da se tu nesto desava i komesa, seo u auto i otisao okolo na granicni prelaz preko mosta, nego sam se poveo za dogradonacelnikom i zupanom, i sa njima krenuo camcem - tvrdi Kisic.
       Pitanje da li je piknik–druzenje hrvatskog zupana, dogradonacelnika Iloka i predsednika SO Backa Palanka zaista bio spontani izlet komsija i suseda kojima nisu potrebne vize, ostaje otvoreno.
       - Dogradonacelnik Zeljko Sladetic me je ubedjivao da imaju papire za prelazak, a nisu ih imali - dodaje Kisic. - Svi mi imamo pogranicne propusnice, znali su da se na takav nacin granica ne moze preci, i da ce nepostovanjem propisa doci do incidenta. Samo mi je zao sto je iskorisceno moje prisustvo, koje uopste nije trebalo da bude na takav nacin tretirano.
       Trazenje izvinjenja s hrvatske strane u backopalanackoj opstini, a i sire, izaziva mnogo polemike, pa i ljutnje. Vecina politicki relevantnih licnosti smatra obrnuto, da bi hrvatska strana trebalo da se izvini SRJ, jer su njihova 24 drzavljana povredila jugoslovensku granicu. Posebno iritiraju izjave "gostiju", koje su po povratku dali hrvatskim medijima. Sudeci po njima, covek bi zakljucio da su od strane vojske i policije bili izlozeni zestokoj torturi, mada se nasa policija nije drzala zakona kao pijan plota, pa ih nije privela u zatvor i sudiji za prekrsaje, iako je medju njima bilo pojedinaca koji su ovakav prekrsaj ponovili nekoliko puta.

VOJSKA NAS POSLUZILA PICEM
      - Niko nije privden, u onom smislu da je pretresen, da su mu stavljene lisice ili da su nekoga maltretirali. Sam postupak policije i vojske je bio sasvim korektan. Na brodu nas je vojska posluzila picem, cak su nam ponudili i meze. Mislim da cemo loptu morati da spustimo na lokalni nivo, i da nastavimo mirno da gradimo nas odnos. Po meni, on ni ovim incidentom nije narusen - tvrdi Kisic.
PRICA SE SIRI DO - PREVLAKE
      Ovaj incident, podgrevan izjavama hrvatskih zvanicnika, koji ocekuju od VJ izvestaj o opravdanosti postupaka – pucanja na hrvatske civile, i zvanicno izvinjenje Jugoslavije hrvatskoj strani, nece ostati neprimecen u evropskim krugovima. Kao sto ne bi trebala da ostane ni preteca najava o razgovorima o Prevlaci, kojima, kako kaze hrvatski ministar spoljnih poslova Tonino Picula, prioritetno prethodi dogovor o razgranicenju na Dunavu. Naravno, tu je vec i latentno pitanje razgranicenja Hrvatske i Slovenije u Piranskom zalivu.

http://www.svedok.co.yu/index.asp?show=31508

Одговори путем е-поште