> -Deel over Gis en Cartografie.
>  Vooral een beschrijving van het Qgis-programma, wat mij een soort Josm
> lijkt, voor niet OSM kaarten
> (of OSM-kaarten verder aan te passen met gegevens die niet in
> openstreetmap horen.)

QGIS is inderdaad een geweldig open source programma om kaarten te maken.
Het is zowel sterk in lay-out als in bevragen, combineren en verwerken van
data.

> Het interesante gegeven is dat hij de extra wegen meteen voorziet van
> tag's die overeenkomen met de openstreetmap tags.
> Paden die wel degelijk bestaan kunnen dus meteen gekopieerd worden naar
> openstreetmap (in Josm), zonder enig bijkomend werk.
>
> Meteen is relatief. Ze moeten nog gelinkt worden aan het bestaande
wegennetwerk. Het onderscheid tussen een nieuwe of een verbeterde weg is
ook niet altijd vanzelfsprekend. Dus ik vraag mij af of het mogelijk is om
dit sneller dan één-voor-één te doen. Hoe worden de nieuwe precies
ingetekend?

> -Deel over Openstreetmap en de app OsmAnd.
>  Komt neer op een duidelijke handleiding voor de OsmAnd applicatie.
>  Ben vrij zeker dat deze handleiding veelvuldig zal doorgenomen worden
> door de workshop participanten.
>  Voor het over het algemeen iets oudere publiek daar, zeker nuttig.

Hmm, moeten we misschien ergens op de wiki toevoegen.

> Mijn conclusie:
> Mochten alle tragewegenafdelingen effectief kaarten maken in QGis, zoals
> besproken in de workshop, dan wordt dubbel werk vermeden.
> Mij alleen nog niet 100% duidelijk of dit werkelijk ook overal op deze
> manier gebeurd.
>

> Sowieso worden de data van Trage Wegen uiteindelijk in een voor ons
bruikbaar bestand gedeeld:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/Conventions/Slowroads#Trage_wegen_Inventory

In QGIS kan je die eenvoudig toevoegen, exporteren, en als extra info
gebruiken in JOSM.
In het kader van het OSM Belgium Roadmapping project ( zie
http://www.osm.be/2017/01/06/en-project-road-completion.html ) willen we
dat soort datasets automatisch verwerken tot microtaken (voor bijvoorbeeld
Maproulette). Onze eerste testcase is Wegenregister, maar de dataset van
Trage Wegen is zeker ook een optie. Het zou wel handig zijn als daar al
mensen mee aan de slag gaan (hint hint), want er kan toch nog steeds
vanalles misgaan als je een externe bron te veel vertrouwt.