É isso mesmo: "Do not tag nodes or relations with natural=coastline."
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dcoastline

O wiki menciona ainda que "*Tagging the coastline is a bit different than
with all other features in OSM and you should be careful to get this right.*
"

Vou editar a wiki para deixar mais claro que o tagueamento deve estar na
linha, e não como relação.