> [...]
>
> https://www.openstreetmap.org/way/333312943/history
>
> Jeg kan godt forstå princippet om at undgå redundante data, men jeg har ofte
> opdateret adresseinformation for fx butikker på linie med andre
> kontaktinformationer/åbningstider/telefon etc. Det synes jeg giver mening,
> eftersom forskellige programmer (fx mkgmap til Garmins gps'er) benytter
> OSM's kontaktinformationer - herunder adresserne, hvis de findes. Hvis
> adresseinformationer _ikke_ ligger på samme node som butikken, skal man til
> at gætte på den korrekte adresse - oftest den adressenode, som er tættest

Der er her tale om en relateret, men lidt anden situation end den jeg er inde
på ovenfor.
Det objekt du linker til ovenfor er ikke en importeret adresse og der var
aldrig nogen osak:* tags på den (men dog en mystisk source=AWS*, som jeg på et
tidspunkt fjerner fordi den forekommer mig misvisende)

De adresse tags der var på den har du formentlig tilføjet manuelt.

Det der så sker er at Jørn-osm kører en kampagne i forhold til at rydde i op
vores adresser. Stærkt tiltrængt ganske vist - men han sletter også et stort
"dobbelte adresser", altså adresseinfo (ofte kun gade & nr) tilføjet POI's ved
siden af de importerede adresser. Dette var jeg personligt lidt ked af fordi
det gør det sværere at vurdere om en given forretning er placeret rigtigt på
kortet.

Da jeg så gør Jørn opmærksom på den tråd Henrik PS startede i oktober (Jørn
abonnerer tilsyneladende ikke på postlisten) stopper han helt og siden er der
ikke nogen der har slettet "dobbelte adresser".

> Med andre ord er det en helt traditionel datamodelleringsøvelse - og jeg
> kunne godt tænke mig lidt mere information: Hvornår/hvor er det besluttet,
> at danske adresser skal udskilles fra andre punkter (fx butikker & andre
> POI's?)

Det fortaber sig for mit vedkommende i det dunkle. Jeg opdagede først OSM på
omkring det tidspunkt hvor de første adresser blev importeret og det varede
længe før jeg havde tilstrækkelig erfaring til at danne mig en mening om den
slags

Jeg har endnu ikke nogen helt fast mening om den sag du bringer op her.
Ligegyldigt hvilken løsning vi vælger er der nemlig nogen "issues" ved det.