On Sun, Aug 22, 2010 at 10:16:41PM +0200, Ivan Biuklija wrote:
> Dana Sun, 22 Aug 2010 21:30:07 +0200, Marjan Vrban

> Gledanje na tablu je naravno, pod uvjetom da je tabla postavljena, da je
> ispisana gramatički ispravno i da se ne radi o (pra)starom nazivu. Ako ta
> tri uvjeta nisu ispunjena, bez gledanja u više izvora i eventualnog
> ispitivanja
> stanovnika te ulice, ne postoji drugi način.

Tako je. To pobrojano su otrpilike svi legalni nacini.

But worry not, dok smo mapirali Trnavu i Borongaj, barem nasa ekipa sa
biciklima je susrela hrpu vrlo susretljivih starijih ljudi koji su u zamjenu
da im kazemo sto to zapravo radimo bili spremni pruziti sve informacije koje
pozelimo... mislim da smo mogli skupiti history svih ulica od 1920 do danas
samo da smo malo dulje ostali procaskati :-)

> Malo mi ne nejasno kako HT može polagati kopirajt na broj telefona i
> adresu, ali čim su se ogradili u dnu, jasno je o čemu se radi.

Da. U Hrvatskoj su copyright, original database copyright, i sui generis
database rights sve skupljeno u jednom zakonu koji se zove "Zakon o
autorskom pravu i srodnim pravima". Zakon ti je linkan na
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/HR:Copyright
a posebno te zanima "Poglavlje 6. PRAVO PROIZVODJACA BAZE PODATAKA"

> Pretpostavljam istom logikom da ne bismo smjeli otići na www.posta.hr i
> prepisati poštanske brojeve jer je (c) 2005 Hrvatska pošta d.d.

Da, tocno tako. S tim da je yours truly ishodio dozvolu od Hrvatskih Posta
da se postanski brojevi mogu koristiti. Linkovi na ta 3 maila su isto
navedeni na URLu http://wiki.openstreetmap.org/wiki/HR:Copyright

> To znam. Tko će onda najebati zbog odavanja vojne tajne na www.arkod.hr?

Ako su krivi, oni koji su za to odgovorni. No mozda su dobili dozvolu, mi to
ne znamo. Mozemo ih pitati.

> Ili smo u prekršaju samim gledanjem tih karata?

Nije nemoguce, vidi kako su hapsili one gore ;-)

No to je bilo po clanku kaznenog zakona za odavanje vojne tajne, a ne po
zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (detalji su ti na danom haerbe
linku).

> Dobro, karte su sada službeno negdje 'javno' objavljene, ali ih ne smijemo
> koristiti jer je sada ministarstvo polaže autorska prava na njih?

Otprilike tako. Autorsko pravo ne polaze nuzno ministarstvo (iako je moguce
- no jednako tako je moguce da su samo dobili dozvolu za objavu), no to sto
je nesto objavljeno (na webu ili drugdje) ne znaci da imas pravo
reprodukcije, umnazanja, distribucije i/ili izmjene istog.

Upravo suprotno - ogromna vecina stvari je objavljena negdje pa je copyright
svejedno stiti (zapravo dalo bi se reci da copyright u praksi i stiti samo
stvari koje su objavljene; jer one koje nisu objavljene nego ih samo njihov
autor posjeduje niti ne treba stititi jer ih se nema od cega stititi).

Dakle to sto je nesto na webu ne znaci da imas pravo s tim raditi ista sto
zakon brani (a brani *sve* sto bi nam bilo korisno). Dakle jedini nacin za
dobiti dozvolu je pitati sto se smije i traziti eksplicitnu dozvolu za ono
sto se ne smije. Ima primjer na linku kojeg sam dao kako sam ja to trazio
informacije prvo od Drzavnog zavoda za Intelektulno vlasnistvo oko nedoumica
oko prava, a zatim trazio (i dobio) dozvolu od Hrvatskih Posta - pa ako
netko zeli to iskoristiti za upite drugje, slobodno -- keep us posted sto i
koga ste trazili i koje odgovore ste dobili.

> Jasno. A službeni dio Narodnih novina? Kao i na cijelom siteu,
> "Copyright ?? Narodne novine d.d. Sva prava pridržana", a radi se o

Da, gdje? Na http://narodne-novine.nn.hr/ ja to ne vidim (primjeti da su
www.nn.hr nesto drugo i gdje ima puno vise raznih sadzaja, a ne samo zakoni
i pravilnici i sl.).

> zakonima, pravilnicima i slično. Mogu li oni uopće polagati autorsko
> pravo na to?

Ne mogu na to. Preciznije, cl.8.st.2.t.1 ZAPSPa (NN167/03) kaze:

"2) Nisu predmetom autorskog prava:
1. otkrica, sluzbeni tekstovi iz podrucja zakonodavstva, uprave i sudstva
(zakoni, uredbe, odluke, izvjesca, zapisnici, sudske odluke, standardi i
sl.) i druga sluzbena djela, kao i njihove zbirke, koja su objavljena radi
sluzbenog informiranja javnosti"

Primjeti takodjer cak i kad bi pisalo takvo sto na jednu bitnu stvar: "sva
prava pridrzana" samo znaci da se ne odricu niti jednog prava koje imaju; a
ne da i tvrde da neka prava postoje i u kojem obimu. Takodjer taj tekst je
pravno suvisan u RH, jer ako nije nista napisano uvijek se podrazumijeva po
sili zakona da su sva prava pridrzana; odnosno svi vlasnici prava se moraju
explicitnom izjavom odreci nekog prava da ne bi bila "sva prava pridrzana".

Gledaj stoga takvu poruku "sva prava pridrzana" iskljucivo kao njihovu dobru
volju za dodatnim informiranjem i upozoravanjem neopreznih, a ne kao neku
zakonsku obvezu da bi njihovo pravo bilo pravovaljano.

> Posebno me u toj cijeloj priči živcira što državne ustanove, ministarstva
> i velika sila institucija polažu autorska prava na sve i svašta, i što ima
> smisla i što nema (i što bi po nekoj zdravorazumskoj logici moralo biti u
> javnoj domeni).

Zdravorazumska logika i pravo su u praksi prakticki uvijek dijametralno
suprotne stvari.

S druge strane, ameri recimo imaju takvu stavku kakvu prizeljkujes: sve sto
naprave drzavna tijela koja se placaju iz poreza a inace bi bilo zasticeno
copyrightom mora biti public domain po sili zakona.

S trece strane, ameri imaju toliko drugih stvari sje*ano zakonski cak i samo
u toj domeni tzv. "intelektualnog vlasnistva" (od DMCA, preko softverskih
patenata nadalje) da se ja ne bih bas mijenjao :-)

--
Opinions above are GNU-copylefted.