Hallo Joachim,

Ik denk dat je onderstaande mail die ik vandaag aan een andere
nieuw lid stuurde heb gemist.

Software voor de PDA :   Nonigps

Zie hier
http://aeguerre.free.fr/Public/PocketPC/NoniGPSPlot/download.php

Let op neem de engelse versie, zet de .CAB versie op
de geheugenkaart en starten met file explorer  op de PDA
klik op de .CAB file. Installatie gaat vanzelf.
Hoe de gPS module benaderd moet worden weet ik niet,
Hangt van je PDA af.

Maar vergeet vooral niet flink lang door te neuzen
Op http://wiki.openstreetmap.org

En vergeet vooral niet te vragen, vooraal concrete
Dingen.
Maak eerst es een trackje en laadt die in JOSM.
Speel ermee en vraag.

Gert Gremmen

Ik ben zelf ook best wel nieuw hier.
Bij deze ben je deelnemer. Hoera.

De belangrijkste dingen die je kunt doen om deel te nemen zijn:

Tracken van nog ontbrekende starten en wegen (en Points of Interest)
 (en uploaden daarvan)
Mappen van de getrackte GPS sporen met bij voorkeur JOSM software.
Bijwonen van mapping parties (heb ik ook nog niet gedaan)

Stappenplan:

Werkende GPS nodig
Fiets of ander vervoermiddel
Exporteren van GPS data naar .GPX format op de PC
Uploaden naar de server
Inladen in JOSM (file open)
Downloaden van reeds bestaande data (download from server)
Verbeteren en "overtrekken"  van  eigen tracks
Uploaden vn het resultaat naar de server.
Weekje geduld
Resultaat bekijken en fouten zoeken.

Tips voor foutloos werken in JOSM

Na het maken van  meerdere segmenten
is het nodig deze gezamenlijk naar een "way" te converteren.
Een way bestaat alleen uit een reeks aaneengesloten segementen
en geen splitsingen of aftakkingen.
Meer dan 1 way mag dezelfde naam hebben.
Let op de richting waarin je de segmenten legt. Deze
bepaald bij eenrichtingswegen de rijrichting.
Een  way kan bepaalde eigenschappen krijgen:
Ways mogen niet kruisen !!!

JOSM geeft veel opportunities om het fout te doen !!
Opletten dus. de eerste wijk moest ik 3x opnieuw beginnen.

Oneway :  yes of no
name :  opschrijven tijdens het tracken
Highway:  diverse typen:     residential ... motorway
 cycleway footpath  enz  (let op spelling en (geen) hoofdletters)

Er zijn nog meer maar dit is het minimum.
Op de Wiki vindt je allelei voorbeelden.
http://wiki.openstreetmap.org

De informatie is nogal gefragmenteerd.

Problemen in het veld:

- Het is moeilijk te bepalen hoe een straat heet (bordjes soms weg)
- wanneeer begint een straat en waar eindigt hij precies
- Dwarsstukken
- was het nu een fietspad, voetpad of gewone weg ?
- het is lastig om geen straatje te vergeten
- GPS verliest veel nauwkeurigheid in de nabijheid van flats

Omdat de Openstreetmap  echt open is mag er geen gebruik gemaakt worden
van niet publieke data om bijvoorbeeld de kaart in te vullen
 Een stratenplan is taboe.
Let op dat plattegronden opzettelijke fouten hebben, om copyright
schendigen aan te tonen. Zowel foute ligging als foute namen komen voor.
osakapad ipv osakaweg  (SOMS EEN KLEIN STUKJE)
Bochten waar ze niet zijn  enz

Een digitaal fototoestel is vreselijk handig, omdat
JOSM standaard een koppeling heeft om JPG foto's
op basis van de ingebouwde tijdstamp te
koppelen aan de tijd van de GPS track. Probeer maar.
Maak fotos van alle bordjes, en bijv bussluizen en
fietpad paaldjes. 50 -100 fotos heb je zo gemaakt
Maak ze op minimum kwaliteit, dan kost het weinig geheugen.

Dat was een compilatie van mijn ervaringen in de eerste
4 weken als nieuwe deelnemer.