Ik he been kort persbericht opgesteld en naar het ANP gestuurd.

=====================================
Persbericht

AND  Automotive Navigation Data en de OpenStreetMap Foundation zijn
overeen gekomen dat de eerste haar complete digitale mapsystemen ter
bechikking zal stellen aan de laatste.
OpenStreetMap stelt zich ten doel om wereldwijde geodata gratis ter
beschikking te stellen aan een ieder. Behalve de beschikbaarheid heeft
een ieder ook de mogelijkheid die data aan te passen.
Het concept van vrije beschikbaarheid gecombineerd met aanpasbaarheid is
bekend van o.a. Wikipedia en heeft daar tot een opmerkelijk complete
wereldwijde encyclopedie geleidt.
OpenStreetmap wil zeggen dat niet alleen de kaart (van Nederland)
gratis voor een ieder ter beschikking staat, maar ook de achterliggende
data.
Dit opent de weg voor o.a. innovatieve bedrijven om nieuwe low cost
applicaties te ontwikkelen op basis van die Geodata.Tot nu toe werd
OpenStreetMap van data voorzien door honderden leden/vrijwilligers die
op mapping parties, gewapend met GPS -apparatuur de omgeving in kaart
brachten.
De donatie van AND maakt de Nederlandse kaart in een keer compleet zodat
de OpenStreetmap  community in Nederland zich kan gaan richten op
actualiteit, en de invulling op detailniveau. Daarbij kan men denken aan
de invulling van fiets- en voetpaden, maar ook aan zogenaamde Points Of
Interest:  restaurants, betaalautomaten of recreatievoorzieningen.

De donatie is een doorbraak, omdat tot nu toe voor dit type gegevens
hoge prijzen moesten worden betaald en is daarmee een klinkend succes
voor OpenStreetmap.

http://www.openstreetmap.org
http://www.and.com
http://www.and.com/company/newsletter/newsletter10/art01en.php

Regards,

Ing. Gert Gremmen
Approvals manager
------------

ce-test, qualified testing bv
+ ce marking
+ Independent Consultancy Services
+ Compliance Testing and Design for CE
     according to:
        - Electro magnetic Compatibility 89/336/EC
        - Electrical Safety 73/23/EC
        - Medical Devices 93/42/EC
        - Radio & Telecommunication Terminal equipment 99/5/EC

+ Improvement of Product Quality and Reliability testing

        Web:  www.cetest.nl (English) or www.ce-test.nl (Dutch)

Phone : +31 10 415 24 26
Fax  :     +31 10 415 49 53
------------
 This e-mail and any attachments thereto may contain information that is
confidential and/or protected by intellectual property rights and are
intended for the sole use of the recipient(s) named above. Any use of
the
information contained herein (including, but not limited to, total or
partial reproduction, communication or distribution in any form) by
persons other than
the designated recipient(s) is prohibited. If you have received this
e-mail in error, please notify the sender either by telephone or by
e-mail and delete the material from any computer. Thank you for your
co-operation.