Wat betreft de conversie, ik heb destijds al contact gezocht (ik ben een
verknoest GDAL/OGR gebruiker en lid van de community) met OGR
developers. In eerste instantie heeft niemand aangegeven interesse te
hebben in OpenStreetMap conversie, we mogen deze uiteraard wel zelf
schrijven en onderdeel maken van de OGR package. Even een stukje insight:
- GDAL: warp/tiling/conversie naar raster (GIF/TIFF/MrSid/JPG etc.)
- OGR: conversie tussen bijna alle gangbare GIS formaten
- PROJ4: Bibliotheek die GDAL/OGR de mogelijkheid biedt om tussen
projecties te switchen en te converteren

Tools voor omzetten naar OSM zijn buiten de OSM-community niet te vinden.

De structuur van OSM maakt conversie vanuit GIS ook niet zomaar
makkelijk. Het is namelijk volgens mij een iteratief proces door de
manier waarop OSM de nodes opslaat. Wat we wel kunnen doen is bij het

- Segmenten zitten niet in de shapefile, enkel ways.
- Een way bestaat in een shapefile uit een binary array van
coordinaat-paren (nodes), tussen elke 2 items uit de array moet je dus
een segment genereren om OSM compatibel te zijn
- Om interconnectiviteit te borgen zou het wenselijk zijn om bij elke
way die je itereert te controleren of de onderliggende nodes al bestaan.

Volgens mij is de way to go voor enkel en alleen de wegenlaag:

For each way in AND-shapefile
{
For each node in way
{
# check existence of node
if not exist
 -> store node in temp-array
else
 ->  get node id
      store node in temp-array
end if

Dan een FROMNode, ToNode loop
For each node in way
{
if next node exists; create segment from this node to next node
->store segment in temp-array
}
if last node in way:
loop door de segments;
create way (xml)
create segment(s) (xml)
create node(s) (xml)
}

Wie denkt er mee? Ik zal binnenkort een conversie opzetje in C++
proberen aan te leveren, ik heb vandaag eclipse geinstalleerd en hoop
daarmee uit de voeten te kunnen in combinatie met de GDAL/OGR
bibliotheek, die had ik al in VS 2005 Express aan de praat, maar daar
houdt helaas niemand van en zeker linux gebruikers niet.

Is het anders een idee om een command-line conversie tool project te
starten op sourceforge of googlecode?

Foppe Benedictus schreef:
> Ziet er goed uit..
> Ik heb even gekeken wat er voor linux op de markt is, maar ik kan niet
> echt iets naar mijn smaak vinden
> http://shapelib.maptools.org/ Lijkt wel met de bestanden overweg te
> kunnen, maar omzetten naar iets werkbaars voor mij zit er niet in.
> http://gpx2shp.sourceforge.jp In het plaatje staat dat ook van shapefile
> naar gpx zou kunnen, maar ik kan het niet :(
> http://www.gdal.org/ Ook hier moet ik volgens mij eerst leren
> programmeren voordat ik er iets mee kan..
> Dus helaas blijft het bij kijken voor mij.

> [...]

Milo van der Linden
[EMAIL PROTECTED] <mailto:[EMAIL PROTECTED]>
[EMAIL PROTECTED] <mailto:[EMAIL PROTECTED]>
[EMAIL PROTECTED] <mailto:[EMAIL PROTECTED]>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteerd mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bijbehorende
voorwaarden.