At Mon, 10 Nov 2008 22:29:04 +0100,
Stefan de Konink wrote:
> Als KPN in stilte OSM gebruikt schamen ze zich er duidelijk voor anders
> hadden ze wel een contract met Google. Gezien de schending van CC
> impliciet betekent dat de voorwaarden vervallen en terug gevallen kan
> worden op het auteursrecht lijkt het me niet meer dan redelijk dat we
> per aangesloten gebruiker, en website bezoeker, een vergoeding
> afdwingen, AND daar maar eens over contacteren. Inderdaad een mooie pot
> voor SOTM09.

Waarom ga je er meteen vanuit dat KPN het verkeerd bedoeld? Misschien
is het volgende ook mogelijk:

Een paar mensen hebben binnen KPN de opdracht gekregen iets te klussen
en als kaart hebben ze OSM gebruikt, aangezien dat lekker makkelijk
beschikbaar is. Die persoon weet niet dat er aan OSM nog een paar
voorwaarden hangen en de juridische afdeling heeft er ook nog niet
naar gekeken, immers de dienst is nog beta en het was belangrijker om
deze versie snel te releasen.

Zoals Napoleon schreef: "Never ascribe to malice that which can
adequately be explained by incompetence."

We kunnen nu twee dingen doen: blij zijn dat mensen OSM gebruiken en
vervolgens rustig de juiste persoon binnen KPN vinden en het probleem
uitleggen. De kans is groot dat ze wel aan de licentie willen voldoen
en het gewoon onwetendheid is. Vervolgens kunnen we melden dat KPN OSM
ook gebruikt en eventueel misschien wel wat wilt sponsoren of iets
dergelijks.

Of: Op het blog schreeuwen dat er plagiaat gepleegd wordt, dreigen met
rechtzaken (die waarschijnlijk toch niet gevoerd gaan worden omdat
niemand zin heeft om geld te spenderen aan dure onnodige advocaten),
etc. Gevolg: andere bedrijven bedenken zich ook wel 2 keer voordat ze
wat met OSM doen (zeker gezien CC-BY-SA nogal wat onzekerheid geeft,
zie discussie omtrent nieuwe licentie), eventuele sponsoring vanuit
KPN kan je wel helemaal vergeten en een schadevergoeding gaat
waarschijnlijk ook vrij lastig worden denk ik.

Bij mij heeft de eerste optie de voorkeur. Op die manier worden
bijvoorbeeld ook de meeste GPL schendingen afgehandeld (waarbij het
vaak ook onwetendheid is in plaats van verkeerde bedoelingen).

> Ik heb de woordvoerder van KPN N.V. gebeld.
>
> Een B.V. zegt me niets...

En die was niet meer aan het werk rond dat tijdstip?

KPN B.V. is gewoon een 100% dochter van Koninklijke KPN N.V., geen
idee wat dat boeit, maar goed...

Groeten,

Jeroen Dekkers