Cartinus wrote:

> Da's niet waar. Er staan in Baarle-Nassau/Hertog genoeg huizen waar de
> landsgrens dwars doorheen loopt. Sommige zijn oud, andere zijn vrij nieuw.
> Het meest recent gebouwde geval (voor zover ik weet) staat in een
> nieuwbouwwijk uit de jaren zeventig.

"Uniek aan het project is dat de grens dwars door het gemeentehuis
loopt. Een klein stukje van het gebouw ligt op Nederlands grondgebied.
De gemeente Baarle-Hertog heeft dus niet alleen bij de provincie
Antwerpen, maar ook bij de gemeente Baarle-Nassau een bouwvergunning
moeten aanvragen. De grensaanduiding zal zowel aan de buitenzijde als in
het interieur zichtbaar gemaakt worden met verlichting. De grens zal
door de raadzaal / trouwzaal en de kantoren van de politie en het OCMW
lopen."

"De hoofdaannemer zal  de bouw normaliter in juli 2009 kunnen opleveren.
De gemeente Baarle-Hertog verwacht eind 2009 te kunnen verhuizen."

Bron:
http://www.baarle-hertog.be/nieuwsdetail/1563/default.aspx?_vs=0_N&id=2653

Recent genoeg, Cartinus? :-)

Nu is Baarle wel een buitenbeentje, wat dat betreft. En voor Lambert:
heb je er al eens over nagedacht om de afdeling Geo en
Vastgoedinformatie (http://www.gvi.amsterdam.nl/) van de Gemeente
Amsterdam te bellen? Wellicht de meest directe bron om meer informatie
te krijgen.

Er is ook een website die het doel heeft om gemeentelijke en provinciale
herindelingen bij te houden: http://home.planet.nl/~pagklein/gemhis.html

http://home.planet.nl/~pagklein/gemhis.html#pb199962

"Provinciale bladen 62 (1999) en 57 (2000) – besluit Gedeputeerde Staten
14-12-1999: De Noordhollandse gemeenten Amsterdam en Diemen hebben
grondgebied met elkaar verruild."

http://home.planet.nl/~pagklein/gemhis.html#pb2005106

"Provinciaal Blad 106 (2005) Een grenswijziging tussen de gehandhaafde
Noordhollandse gemeente Amsterdam en de gehandhaafde Noordhollandse
gemeente Ouder-Amstel heeft plaatsgevonden. De grens is hierbij
logischer gelegd langs wegen en metrolijnen en doorsnijdt niet langer
gebouwen. Bij deze grenswijziging zijn 9 inwoners en 0,43 km2 land
overgegaan van Ouder-Amstel naar Amsterdam en 0,07 km2 land van
Amsterdam naar Ouder-Amstel."

Wat je dus ook gelijk een bron geeft. Die bladen zou je op kunnen vragen
bij de provincie of Staten.

http://www.vng.nl/documenten/extranet/bjz/bb/herindelingovz2006.pdf
geeft deze bladen ook op.

--