Den 13 januari 2010 23.44 skrev Bengt Bäverman <be...@baverman.se>:

> Jag håller på och pillar lite på Norrtull i Stockholm som håller på
> att byggas om och inte liknar något som var tidigare. Då har jag
> uppmärksammat att Sveavägen, Sankt Eriksgatan, Valhallavägen och
> Lidingövägen alla är markerade som secondary men saknar ref så att
> valideringen i JOSM skriker.

Jag kollade lite på trakterna kring där jag bor (Märsta), och där
finns det en del gator av karaktären "gata som sammanbinder områden"
som är taggade som secondary, trots att de definitivt inte är
länsvägar. (Och länsväg 263 är taggad "primary") Jag kunde ha svurit
på att jag sett precis den kategoriseringen beskriven i wikin
någonstans, men nu hittar jag det inte. Har praxis ändrats, eller
minns jag bara fel? Och borde t.ex. Stationsgatan och Valstavägen
(http://osm.org/go/0bDY75zk-) vara "tertiary" i stället (och
länsvägarna "secondary")?

(Det känns lite som om primary/secondary/tertiary klassificeringen är
lite som layer-taggen, den är bara relevant relativt direkt anslutande
vägar. :-) )

  -- T