Hej!
Det är sånt här jag tror OSM behöver satsa på framöver! Vi får lite
kart- /POI-data av dem mot att vi hjälper till att komplettera kartan
(vilket vi ju ändå kommer att göra nån gång).

Men de har ju en viktig synpunkt - hålla uppdaterat. Om jag tittar på
wikin tycker jag mig se att det inte finns bara ett verktyg, tyvärr. Jag
_gissar_ att det vi behöver för Skånetrafiken är:
1. Konvertera deras data till OSM-format
2. Köra "osmosis" för att jämföra nya datat mot förra versionen
3. Ladda upp Osmosis "diff-file" till databasen med "upload.py"

Första gången är förstås enklare, då verkar det kunna gå med 1. och sen
lägga in den i JOSM, kolla och ladda upp. Men dessa tre steg verkar
knöliga och jag är inte säker på att det verkligen kan gå smidigt utan
handpåläggningar mellan punkterna.  :-(

Men allt är genomförbart, bara man vill! Är bara någon/några beredda att
lägga tid på att försöka så går det nog? Jag tror all fakta och vertygen
finns, det gäller bara att lista ut hur vi ska gå till väga...

Om någon vill fortsätta föreslår jag följande:

Mot Skånetrafiken:
- Vilket/vilka format kan de leverera?
- Hur villiga är de att försöka anpassa sitt data mot OSM?
- Ta reda på var de vill ha bättre gångnät
Vi bör väl till en början hålla alla dörrar öppna och säg att vi är nya
på detta, men gärna vill ha ett samarbete.

Sen måste vi nog:
- Läsa på om verktygen (osmosis / upload.py) och formaten
- Skapa en testmiljö och få lite data att testa med
- Trial and error!
- Dokumentera hur det går till
- Kör!
- Ge Skånetrafiken lite mer gångnät i Skåne :-)

/Peter Kindström