On Friday, November 12, 2010 19:48:09 Peter Kindström wrote:
> [...]
> visserligen bara en punkt). Men vem vill skicka ut brev till de flesta
> av dem och kolla...  ;-)
>
> Finns det verkligen inga verktyg framtagna för att hjälpa oss hitta
> användare som inte svarat om bytet? Eller de som svarat nej?
>
> Sen är frågan om hur länge vi har på oss att leta de som inte svarat?
> Tidplanen enligt wikin är:
>   Fas 2: 10 augusti  - frivillig fråga om licensen
>   Fas 3: 19 oktober  - tvingande fråga om licensen
>   Fas 4: 14 december - bara ODbL-redigering tillåts
>   Fas 5: Ej bestämt  - CC-BY-SA-data "försvinner"

Det där är nästan sant.  Såvitt jag minns från tidigare så tänker de inte ta
bort några data, men de kommer inte att fortsätta att hosta eller rendera de
data som inte är under ODbL på sina egna servrar och med egen infrastruktur.
Det är alltså mer eller mindre en fork där de som äger servrarna fortsätter
forken på dem och låter vem som är intresserad fortsätta med de gamla data hur
de vill.

> Nu måste jag smälta detta och fundera på om jag ska fortsätta... :-(

Min personliga åsikt är att den här ändringen är av godo.  Om det inte finns
skydd för databasens innehåll rent legalt så är det en tidsinställd bomb som
kan explodera när som helst. Jag ser mycket hellre att ändringen sker nu
(eller snarare för några månader sen när de slutade tillåta nya konton som
editerar under CC-BY-SA) än om några år när antalet användare är över en
miljon. Framför allt så ser jag hellre att den sker nu under kontrollerade
former än i panik när något företag stulit hela innehållet i databasen och
pekar lång näsa åt alla som skapat den.

Ja, det kommer att förloras data. Ja, det är synd.  Ja, OSM kommer säkert se
ut som om det regredierar en del.  Men jag är också övertygad om att det
kommer att gå relativt snabbt att återskapa de förlorade data och mer därtill.
Idag är det 300.000 deltagare. För ett år sen var det < 100.000.

Jag ber alla som är medvetna om vad som händer att minimera skadan genom att
godkänna övergången till ODbL. Jag ber också alla som är medvetna om att prata
med folk som inte är medvetna om det.

Snälla?

        -Inge