From: Per Eric Rosén <p...@rosnix.net>
To: lastka...@trafikverket.se
Date: Wed, 13 Jan 2016 19:19:49 +0100 (CET)
Subject: Re: Skriv i rubrik  #242458

Skall fatta mig kort. Den 13/1-16 så släpper vi våra data helt fritt. Det
kommer att finnas tre licensalternativ, 1-2 är helt fria men olika
inloggningstyper.

Hej och tackar! Roligt att ni lagt upp dem! Nu har jag hittat NVDB på hemsidan, och själva formaten den erbjuds i är föredömligt många och öppna.

Dock finns det ett par oklarheter med licensen som jag tror är något som inte hunnit tänkas på helt enkelt.

Bland annat är det vad jag uppfattar oklart vad som gäller själva tjänsten (att ansluta till trafikverkets servrar för att ladda ner data, för att komma åt API:er osv). Där är det självklart inga problem att licensen är "exklusiv, icke överlåtbar, icke upplåtbar och återkallbar".

När det gäller själva informationen som laddats ner, är däremot villkoren något otydliga. Innebär det att det inte är tillåtet till exempel att göra en karta över ett naturreservat, lägga in vägar från NVDB och publicera? Formuleringen "Såvida du inte har fått Trafikverkets särskilda, skriftliga godkännande har du därför inte rätt att hävda äganderätt till, publicera, kopiera, överlåta, licensiera ..." tyder på det.

En vanlig definition av "öppna data" är att det är fritt att använda som allmänheten önskar - och i "använda" ingår också de immaterialrättsliga rättigheterna att kunna sprida materialet, eller deriverade verk som innehåller delar av materialet.

Däremot är det också vanligt - och inga problem alls - att i licensen för data påpeka att dataleverantören inte på något sätt är ansvarig för resultatet av användning av data, att data är korrekta eller användbara på något sätt. Likaså självklart att licensen är icke-exklusiv.

Det finns ett par standardlicenser som är vanliga. Det är inte viktigt vilken av dem som används, men att materialet går att använda utan restriktioner - i alla betydelser - av medborgare i både föreningar och företag (samtidigt som Trafikverket hålls fria från ansvar för dessas användning) är naturligtvis ett önskemål.

Framför allt vore det bra och rimligt om data från Trafikverket kan användas i till exempel Wikipedia, eller i Open Streetmap - en internationell fri kartdatabas som redan idag används för mängder av
tjänster och kartor. (http://wiki.openstreetmap.org/).

I allmänhet (för både data, bildfiler, dokument osv) brukar CC-0 (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/legalcode) passa bra. I USA används public domain men CC-0 är vanligare i Europa.

För strukturerade data är ODBL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/) ett bra alternativ, som bland annat används i Open Streetmap.

Frågor:

* Vad gäller för själva informationen, till skillnad från tjänsterna?
   Går det att göra kartor baserat på dessa data och sprida (licensmässigt,
   lagar om publicering av kartinformation är en annan fråga)?

* är det tillåtet att använda data från NVDB i Open Streetmap?
   Det fungerar för de flesta andra "öppna data" internationellt och i
   Sverige, och vore mycket värdefullt om det kan fungera för dessa också.

Om Trafikverket inte vill ändra de allmänna licensvillkoren så skulle det också fungera bra om vi får tillstånd (som nämns) att använda NVDB-data i Open Streetmap under ODBL, CC-0 eller motsvarande licens.

Jag är aktiv i Open Steetmap-projektet i Sverige, och om ni har några frågor om Open Streetmap går det bra att fråga mig så kan jag förhoppningsvis hjälpa till eller i varje fall skicka vidare till andra.

Hör också gärna av er om ni funderar på om några villkor skulle fungera med Open Steetmap eller inte.

hälsar vänligt
Per Eric Rosén, Uppsala (Uppsala cykelförening)