Jag vill även tipsa om att en relation med type=route, route=foot i
kombination med surface=xxx, lit=yes/no, width=xxx etc också kan vara ett
lämpligt sätt att tagga motionsspår.

Än så länge är route=running inte så vanligt förekommande. [1]

sport=running kan kanske också vara användbart.

[1] http://taginfo.openstreetmap.org/keys/route#values