Raspunsul se gaseste in interviul de mai jos publicat de Hotnews..

VB

Gabriel Lospa (SIVECO): ''Nu este vorba de probleme, ci de realitati
inerente derularii unui astfel de proiect''

*Coordonatorul proiectului desfasurat de SIVECO la Agentia de Plati si
Interventii in Agricultura, Gabriel Lospa, a declarat pentru HotNews.ro ca
"Modulele IACS vor fi functionale in termenul impus de Comisia Europeana,
asa cum a fost planificat anterior cu APIA". De asemenea, el a mai explicat
care au fost punctele sensibile cu care s-a confruntat echipa de
implementare a proiectului.*

  *Componentele aplicatiilor software furnizate de SIVECO:*

1. Sistemul de inregistrare a fermierilor
2. Sistemul Integrat de Administrare si Control IACS:
- modulul Captare Initiala Date
- modulul Control Administrativ
- modulul Control pe Teren
- modulul de Calcul si Autorizare Plati
3. Sistemul de identificare a parcelelor (LPIS)
4. Scheme de reglementarea pietei
5. Masuri pentru dezvoltare rurala
6. Sistemul Financiar - Contabil
7. Sistemul de gestiune a documentelor *HotNews.ro: *Care sunt pasii si care
este calendarul punerii in functiune a aplicatiilor software, la nivel
national, conform contractului cu APIA.

*Gabriel Lospa:* Modulele IACS (Sistemul Integrat de Administrare si
Control, n.r.) vor fi functionale in termenul impus de Comisia Europeana,
asa cum a fost planificat anterior cu APIA. Subsistemele din cadrul IACS
privind inregistrarea fermierilor, controlul administrativ si control pe
teren sunt operationale.

De asemenea este operational si modulul de identificare a parcelelor (LPIS)
care se integreaza total cu sistemul IACS.

Pentru urgentarea finalizarii controlului administrativ, a fost dezvoltat un
sistem automat care sa inlocuiasca derularea manuala a procesului de control
administrativ. Aceasta decizie a fost luata deoarece aceasta operatiune a
durat in alte tari minimum 4-5 luni. Prin automatizare se preconizeaza ca
operatiunea va fi finalizata in 2 saptamani.

Aceasta operatiune automata este in curs de derulare. Este in curs de
derulare procesul de introducere a rezultatelor rapoartelor de control pe
teren.

*HotNews.ro:* Ce probleme au existat pana in prezent la implementarea si
utilizarea aplicatiilor ?

*Gabriel Lospa:* Nu este vorba de probleme ci de realitati inerente
derularii unui astfel de proiect. Pentru fiecare tara, dimensiunea
suprafatei agricole, numarul de fermieri, gradul de fragmentare a
teritoriului (ca sa mentionam doar cativa factori de avut in vedere) difera
mult.

In mod evident aceste chestiuni se reflecta in complexitatea diferita pe
care gestionarea situatiilor o presupune.

Din acest punct de vedere, de exemplu, comparatiile intre Bulgaria si
Romania sunt destul de greu de facut.
De asemenea timpul de implementare a sistemelor IACS in diferitele tari ale
UE difera mult.
Spre deosebire de Romania care are la dispozitie 1 an pentru aceasta
activitate, in toate celelalte tari membre, implementarea si punerea in
functiune a sistemelor IACS au durat minim 3 ani. De asemenea, aceste
sisteme au fost realizate inainte de integrarea tarilor respective in UE.

Polonia care are un numar de fermieri comparabil cu Romania a implementat
numai componentele esentiale ale acestui sistem in 3 ani.
De altfel, compania ABG SPIN care face parte din consortiul ce implementeaza
IACS in Romania a participat si la implementarea unui sistem similar in
Polonia.
Necesitatea de aliniere a procedurilor de lucru ale APIA la regulamentele
Comisiei Europene, precum si modificarile specificatiilor functionale din
sistem pentru a raspunde acestor cerinte, au impus, in mod natural, adaptari
ale sistemului informatic si au generat replanificari in implementarea si
punerea sa in functiune. Aceste replanificari se incadreaza in termenele
stabilite de CE.

*Criticile Comisiei Europene *
In comunicatul transmis ieri, 10 octombrie, Comisia Europeana atrage atentia
ca este posibila o reducere cu 25% a platilor pentru agricultura in anul
2007.
"Romania poate impiedica aceasta reducere daca solutioneaza doua aspecte de
importanta fundamentala: punerea in aplicare si testarea corespunzatoare a
doua module informatice care constituie elemente indispensabile ale
Sistemului Integrat de Gestiune si Control (SIGC) si evitarea efectuarii
platilor catre agricultori inainte de finalizarea controalelor obligatorii
[...]Auditurile Comisiei

desfasurate in iunie si septembrie au confirmat persistenta unor probleme
grave in Romania. Acestea sunt legate de programele informatice de
introducere a rezultatelor controalelor efectuate la fata locului si de
calculare a sumelor care urmeaza sa fie platite.

O serie de deficiente persista si in privinta Sistemului de identificare a
parcelelor agricole, precum si in ceea ce priveste controalele
administrative si cele efectuate la fata locului. Autoritatilor romane li se
va transmite o scrisoare de avertisment, la care acestea vor trebui sa
raspunda pana la 9 noiembrie"

HotNews.ro, EurActiv.ro <http://www.euractiv.ro/> , Ioana Morovan, 10 oct
2007