Fredag den 07-05-2004, 2. udgave

Først undskyld til de af jer, der allerede har fået denne e-mail. Jeg fik
tilbagemeldinger om, at mange ikke havde fået, så derfor har jeg sendt igen.

Ugebrev nr. 59 - [Tips&Trics] - Hav hemmeligheder på computeren

1. Slip af med Sasser-virus - eller forebyg den
2. Udskriv sider uden billeder
3. Hav hemmeligheder på computeren
4. Google per e-mail
5. Hvordan svarer man en e-mail?

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Længe leve internettet!

En af vores allerbedste venner skulle ned og besøge os om tre dage. Da vi sendte ham
en e-mail for at spørge, hvornår han og familien lige præcist ankom, fik vi ikke noget
svar. Det undrede os - for Henrik svarer altid med det samme, når han altså ikke er
travlt optaget af at køre taxi, og flere dage uden et svar? Så travlt plejer han trods
alt ikke at have.

Så kom der en e-mail fra en ven af Henrik, en person, som vi også kender, men ikke
plejer at skrive med. Henrik var blevet indlagt på hospitalet!

Heldigvis er han kommet hjem igen nu, men hvor er det dejligt, at vi kan have sådan et
sammenhold over nettet, at nogen giver besked, når der sker nogen andre noget.

Vi var dybt taknemmelige for underretningen. Ikke mere usikkerhed.

Gudskelov for internettet - at vi ikke længere er afhængige af breve, som er flere
dage undervejs.

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Vær på nettet hele dagen lang fra kun 295,- kr. pr. måned...
Få lynhurtigt Internet og frit forbrug med Tiscali Bredbånd.
http://brand2brand.com/s/?d8f2ea7a8ac8fb548df54c038b18dd9f

1. Slip af med Sasser-virus - eller forebyg den

Internettet kan selvfølgelig også være en plage nogen gange, som når man fx får virus
bare ved at starte forbindelsen dertil.

Martin Bo P. var så sød at sende et tip, som jeg måtte sende her på listen:

Har du fået den efterhånden berømte Sasser-virus på din computer? Der findes
to, måske oven i købet tre versioner af Sasser-virusen.. Den ene slukker for
din computer, den anden gør din computer ekstrem langsom, nærmest ugidelig.
Hvis du ikke ved om du har fået den/dem, kan du kigge på dit c-drev under
Windows og har du enten avserve.exe eller avserve2.exe, så har du
sasser-virusen.

Jeg har med held manuelt fjernet Sasser-virusen på en bekendts maskine, og
fremgangsmåden er sålunde:

1. Opdater firewall og dit virusprogram.

2. Reboot maskinen, og tryk F8 sådan at du kommer ind i Safe Mode. (før
windows-ikonet kommer frem). Safe-Mode kendes ved at dine ikoner bliver
meget større end normalt. Er de ikke større end normalt er du ikke i
Safe-Mode.

3. Under Windows folderen, sletter du avserve.exe og/eller avserve2.exe.

4. Derefter skal du ind i registry. Det sker ved at du trykker "Start",
derefter trykker "Run" (eller "Kør" på dansk). Her skriver du "regedit".

5. Nu skal du følge en sti via det folder-træ der kommer frem til venstre -
Du trykker dig frem indtil du er inde i "run"-folderen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion \Run. Her
finder du avserve, som du sletter.

6. Reboot maskinen og så skulle virusen være fjernet.

Husk, at opdatere dit system ofte!

Tusind tak for denne tekst, som er skrevet af Martin Bo P.

Jeg vil lige tilføje, at Microsoft som et plaster på såret har lavet en side, hvor du
kan tjekke din computer for Sasser-virus. Bare klik på knappen [Check My PC for
Infection]:

http://www.microsoft.com/security/incident/sasser.asp

Ét glad vin mindre om dagen eller
Én øl mindre om dagen eller
Tre smøger færre om dagen ...

Kan du undvære det?

Støt en god sag og bliv fadder hos Plan...
For et symbolsk beløb kan du redde menneskeliv!
Kun 6,- kr. om dagen og du gør en stor forskel.
http://brand2brand.com/s/?83cffa65626174190cd1e9d62c37d3b4

2. Udskriv sider uden billeder

Hvis du har brug for et hurtigt, og kort, udskrift af en hjemmeside, kan du ved hjælp
af dette tip printe den ud uden billeder.

Det er ikke standard i MSIE, at man kan udskrive en hjemmeside uden billeder. Du kan
dog selv lave et stylesheet, som bruges hver gang, du ikke vil udskrive billederne på
en hjemmeside. Dette er praktisk, hvis der fx er en masse reklamebannere på siden.

1. Åbn Notesblok, og skriv følgende kode:

   IMG { display: none !important;}

2. Klik på Gem som... og vælg filtypen: Alle filer.

3. Skriv uden_billeder.css i feltet Filnavn, og gem filen fx i mappen Dokumenter.

4. Åbn MSIE, og vælg Funktioner -> Internet indstillinger ... På fanen Generelt skal
du klikke på knappen Hjælp til handicappede...

5. I rubrikken Brugerens typografiark skal du sætte flueben i feltet Formater
dokumenter ved hjælp af typografiarket. Klik herefter på Gennemse... for at finde din
fil uden_billeder.css.

6. Klik to gange på OK for at acceptere.

7. Billederne vises nu ikke, og du kan udskrive siden.

8. For at vende tilbage til det normale, skal du fjerne fluebenet i feltet "Formater
dokumenter ved hjælp af typografiarket". Når du får brug for det, kan du altid sætte
fluebenet på igen.

Få Ringenes Herre III ind af døren på udgivelsesdagen for 299,- kr.!
Du får samtidig 2 valgfri DVD-film med for kun 1,- kr. pr. stk...
http://brand2brand.com/s/?75b6e6b7a70a59045e960bc60448183b

3. Hav hemmeligheder på computeren

Byens bedste bager er også min elev. To gange om ugen har jeg undervist ham i brugen
af først Windows og dernæst i regneark med Open Office.

Bageren har en ven, der også er bager, men han er ikke ligeså kvik som vores bager.
Vennen havde nemlig en masse ting liggende på computeren, som han ikke ville have, at
andre skulle se, og nu er hans computer blevet taget.

Måske har du også noget på din computer, som du ønsker at holde hemmeligt, hvis der fx
skulle komme indbrud, og din pc blev stjålet. Hvordan gemmer man det så?

En mulighed er at kryptere mapper og filer, men ulempen er, at man stadig kan se, at
der er krypterede mapper og filer. En anden mulighed er derfor at have en hemmelig
indgang.

Indgangen hedder Linux i en bærbar version som fx Knoppix/Dappix eller Mandrake Move.

Hvis du køber Mandrake Move, kan du vælge at få en USB-nøgle med, som du kan gemme
data på. Ingen har den mindste chance for at vide, at du har et eksternt styresystem
på computeren, og USB-nøglen fylder ingen verdens ting. Den kan du nemt have i lommen.

Knoppix/Dappix er gratis, men kræver, at du kan finde ud af at brænde et image på
cd-rom, og at du kan oprette en home-mappe på harddisken eller på en USB-nøgle. Dette
gøres fra Knoppix-menuen -> Configure -> Create a persistent KNOPPIX home directory.

(Denne del er underligt nok på engelsk - resten er oversat til dansk).

Vælg enten USB-nøgle eller en del af harddisken. Hvis du vælger det sidste, skal du
svare Nej til at formatere og i stedet oprette et image (billede) på harddisken. Efter
at du har valgt størrelsen, går der (det gjorde der hos mig i hvert fald) en tre-fire
minutter, før der kommer en dialogboks frem og spørger, om du vil lave et kodeord til
og kryptere harddisken. Hvis du ønsker det, skal du skrive et kodeord på mindst tyve
tegn.

Når du herefter starter Knoppix (eller den danske version Dappix), skal du skrive

knoppix config=scan home=scan

lige så snart du kan se en prompt på skærmen, hvor der står "boot".

hent Dappix her: http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Bestil Mandrake Move her: mailto:[EMAIL PROTECTED]

Glemte jeg at skrive, at bageren leger med Linux nu? Når han kan - så kan du vel også.
Han er virkelig en absolut begynder. Har fx stadig problemer med musen.

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Slip for tandsten og plak!
- og styrk dine negle og få flottere hår!
Prøv PlaqueOff og Silica Duo i 20 dage for kun 1 kr.!
http://brand2brand.com/s/?3b6987d6c0e654bfacb6b4c1fcb64f94

4. Google per e-mail

Hvis det skulle ske, at du har adgang til e-mail, men ikke en browser, fx fordi du
bruger en mobiltelefon eller en pda, har du stadig mulighed for at søge på Google. Du
sender dem bare en e-mail ;-)

E-mailen skal stiles til [EMAIL PROTECTED] og i emnet skriver du det, du vil søge
efter. Et par minutter senere modtager du svaret.

Hvor meget du så får ud af svaret, hvis du ikke kan bruge en browser, ved jeg ikke ;-)
Svaret kommer nemlig i ren tekstform med links til de fundne sider, titlen og lidt af
teksten.

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

For kun 6,- kr. kan du gøre en stor forskel!
Bliv fadder hos Plan og gør drøm til virkelighed...
http://brand2brand.com/s/?ba71bc8ef6dccfece0ef64c7a12bddef

alle, vist uden undtagelse, bruger Microsofts mailprogrammer, og næsten ingen -
undtagen mig 0:) - svarer korrekt på en e-mail.

Hvorfor ikke?

Fordi de tror, at de gør det rigtigt, og det er ikke deres skyld. Microsoft har én
gang bestemt, at fra nu af skal man svare en e-mail med hele den oprindelige tekst i
bunden. Indledning, tekst, underskrift - alt!

Nogle gange på listen er der fire-fem e-mails i én e-mail, og så har den sidste person
bare skrevet fx "jeg er enig".

Suk!

Jeg hører til typen, der godt kan lide at gemme de e-mails, jeg modtager. Måske er det
en dårlig vane, men det hænder, at jeg får brug for at gå tilbage for at se, hvad den
og den nu har skrevet. Så er det ærgerligt, at skulle gemme 1 e-mail for den første,
to for det andet svar, tre for det tredje og fire for det fjerde. Sådan et forløb
fylder ti e-mails i stedet for fire. Når de så oven i købet sendes i html-format, er
det da helt galt.

Fordi det virker ulogisk at komme med svaret før spørgsmålet.
Hvorfor skal man så ikke citere spørgsmålet under ens svar?

Var det forklaring nok?

Nå, men så kommer den tunge lovbog frem. Standarden på internettet siger, at sådan
besvarer man ikke e-mails. Der er helt klare retningslinjer for, hvordan sådan noget
skal gøres, og disse retningslinjer overholder de fleste e-mail-programmer. Bare ikke
Microsofts. Hvorfor ikke? Tjah ... Godt spørgsmål.

Hvad siger standarderne så?

De siger, at når man svarer en e-mail, skal der stå "Re" foran svaret. Ikke "SV" eller
"RE", men "Re". "Re" er faktisk latin, ablativformen af ordet "res", hvilket betyder
"ting". Det bruges fx i "res publica", som betyder "folkets ting", hvoraf ordet
"republik". Hvis denne standard ikke overholdes, betyder det, at ens emnelinje kommer
til at se mærkelig ud, når man skriver med folk, der overholder standarden. Det bliver
hurtigt til: SV: SV: SV: SV: SV: hjemmesideproblemer

Standarden siger også, at man svarer neden under de oprindelige sætninger, og at man
sætter > eller andet tegn ud for det, man citerer.

> Dette er den tekst, jeg vil svare på.

Her kommer mit svar.

Desuden sletter man alt overflødig tekst så som "Hej Anni" og "Med venlig hilsen bla
bla bla".

Hvis du vil se alt dette i tekst og billeder, kan det findes på
http://www.mailing-lister.net/citat.html

Der findes nogle små, gratis programmer til Outlook og Outlook Express, der gør det
lettere at citere korrekt. Dem kan du læse om i et tidligere Tips:
http://www.tips-og-tricks.com/tippet?post=150

De internationale standarder kan findes her: http://www.faqs.org/rfcs/

Præmieregn! Vind præmier for 25.000,- kr.!
Og få gode tilbud og rabatter helt gratis...
http://brand2brand.com/s/?af695da19f1164177ebdb2de4b11ff9a

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

God weekend!

--
Varme hilsner
Britt Malka

...Je ne suis pas à poil. Je suis en serviette.

Tøm din mailboks!

Hver uge får jeg mails retur fra folk, hvis mailbokse er propfyldte.
Når dette er sket tre gange, afmelder jeg vedkommende.
Derfor: Husk at tømme din mailboks jævnligt. Det er i øvrigt også uhøfligt at have en
mailadresse og ikke svare folk inden for en rimelig tid.

Find tipsene på http://www.tips-og-tricks.com
Læs tidligere ugemails: http://www.mail-archive.com/[EMAIL PROTECTED]

Afmeld eventuelt Tips&Tricks i ferien: Besøg www.tips-og-tricks.com/ferie.html

Vil du afmelde ugebrevet? www.tips-og-tricks.com/afmeld.php
Vil du tilmeldes ugebrevet? http://www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

Ugebrevet eller dele af det må i øvrigt godt sættes på egne hjemmesider osv., men
dog vil jeg gerne have en kildeangivelse, link eller lignende sammen med teksten.

Besvar via email