Ik ken dit soort gedrag van computers die net iets te weinig intern geheugen hebben. Als je bijvoorbeeld 1 gyg werkgeheugen hebt en je draait bijvoorbeeld windows 7, kom je wat krap te zitten in het geheugen. Als je LO dan start kan het weleens te krap worden en dan gaat de computer "swappen". Hij maakt dan een soort namaakgeheugen op de harde schijf.
Helaas is dat veeeeeel trager dan echt werkgeheugen.
De oplossing zou dan zijn: wat meer geheugen bijprikken.
Op mijn laptop - één gyg - heb ik ook één gyg bijgeprikt. Die kreeg ook zulke kuren (ubuntu 14.04). Het is een enorm verschil, ik kan het iedereen aanraden. En dat voor 17 euro.....
Pieter