Ik las dat ze bij Manjaro de gebruiker een andere office-suite naast
Libreoffice aan gaan bieden: Softmaker Freeoffice.
Het heet "free" omdat het niks kost. Dit in contrast tot de betaalde versie,
die je na 30 dagen moet gaan gebruiken..
Ik ben natuurlijk gaan kijken!
Ik ben er niet van onder de indruk.
- Ik opende een echt pijn-docx-document (gebruik ik om te kijken hoe het staat
met de ooxml-ondersteuning in LO) en freeoffice liet een bestand met aardig wat
fouten zien. Ik zou zeggen, meer fouten dan LO er in maakt. En dat terwijl ik
begrepen heb dat de ooxml-ondersteuning van freeoffice juist beter zou zijn en
dat dat de reden van het besluit is. LO doet het niet 100% goed maar ik denk
beter dan freeoffice.
- Het ziet er best wel netjes uit. De suite "mimict" natuurlijk MSO maar dat
doet hij n.m.m. ook niet helemaal netjes. Wat dat betreft kom je n.m.m. bij LO
ook niks te kort.
Kortom: ik vermoed dat het aanbieden van de keus uit twee office-programma's
eerder een commerciƫle dan een praktische/inhoudelijke motivatie heeft.
De keus is voor mij niet moeilijk in elk geval. Zo op het eerste gezicht levert
LO een beter resultaat, is de UI netter en is het programma echt openbron....