Goedemiddag,

Ik heb een mariadb database waarin de opbrengst van mijn zonnepanelen, per dag, wordt opgeslagen.. Een simpele tabel, met een automatisch ingevuld volgnummer, jaar, maandnummer, dagnummer, opbrengst.

Die kan ik koppelen aan een Libreoffice database, en zo nieuwe waarden invoeren.  Dat lukt allemaal prima.

Maar ik moet dan voor elk record telkens jaar, maand en dag invoeren.
Dat gaat in Calc veel handiger: je voert een jaar in, en sleept dat met Ctrl ingedrukt 365 rijen naar beneden. Net zo voor de maanden en  de dagen (de laatste natuurlijk zonder Ctrl ingedrukt te houden).

Ik heb geprobeerd dat resultaat in de Base-tabel te kopiëren, maar Base herkent de celindeling van Calc niet, en stopt dus het hele verhaal in één veld.

Je kunt ook vanuit Calc (b.v. met Ctrl-Shft-F4) vanuit Calc de databasetabel oproepen, maar dat resulteert bij mij in een soort van Base-tabel boven de spreadsheet, en de handige invoermogelijkheden in Calc werken ook daar niet.

Er zijn wel tussenoplossingen, zoals, om maar een voorbeeld te noemen, het Calc-bestand naar een tekst kopiëren, en dat dan met vi (ik zit op opensuse tumbleweed) o.i.d. omzetten naar SQL-statements, maar het handigst zou zijn om  op één of andere manier toch Calc rechtstreeks aan de database te koppelen, met behoud van de invoermogelijkheden van Calc.

Ik hoop dat ik het wat begrijpelijk heb opgeschreven, maar is wat ik zou willen mogelijk?

Alvast dank!

hartelijke groet, Jogchum