Hej!

Har stött på några knepiga beräkningar och stampar på en lösning som skulle fungera.

Beskrivning / bakgrund .:
Antag att det finns tre kolumner med numeriska värden
I exemplet har jag valt samma värden och sorterade i storleksordning för respektive grupp.
Detta för enklare kontroll, men så är det inte i verkligheten.
ex.
B3 = 123
B4 = 123
B5 = 123
B6 = 456
B7 = 789
B8 = 789

B10 = Grupp1
B11 = Grupp2
B12 = Grupp3

C3 = 1
C4 = 1
C5 = 1
C6 = 2
C7 = 3
C8 = 3

D3 = 100
D4 = 100
D5 = 100
D6 = 200
D7 = 300
D8 = 300

Första beräkningen (Löst)
Första kolumnen innehåller grupper
Grupp1 kan innehålla värden mellan 100 - 200
Grupp2 kan innehålla värden mellan 300 - 500
Grupp3 kan innehålla värden mellan 600 - 800
dvs. Resultatet blir .:
Grupp1 = 3st
Grupp2 = 1st
Grupp3 = 2st
Detta löstes genom att räkna .: "Totala antalet rader" minus "Antal rader mindre än en grupp" minus "Antal rader större än en grupp" (Lyckades inte använda ANTAL.OM(B3:B8; och flera villkor som OCH( >100; <200) )
Så långt inget problem.

Nästa beräkning är betydligt knepigare.
Här vill jag att antalet i kolumn C skall beräknas utifrån en grupp.
dvs.
I Cell C10 summera alla celler i kolumn C som tillhör Grupp1 (Facit .: C10 = 3) I Cell C11 summera alla celler i kolumn C som tillhör Grupp2 (Facit .: C11 = 2) I Cell C12 summera alla celler i kolumn C som tillhör Grupp3 (Facit .: C12 = 6)

Samma sak gäller egentligen kolumn D
Facit .: D10 = 300
Facit .: D11 = 200
Facit .: D12 = 600