VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandli...@hotmail.com>

Op 16 mei 2011, om 19:12 heeft E. van Dam het volgende geschreven:

> VAART-bericht van: "E. van Dam" <sympat...@shipmail.nl>
>
> Hallo Vaart, John
>

> Ben ik niet met je eens (die vast armoede dan), die schipperszoon uit
> Werkendam bijvoorbeeld is zelf best wel op de hoogte van wat hij kan t.o.v.
> een Filipijn bijvoorbeeld.

Ben ik met je eens, maar dan moet je de constructie's tegen gaan.
en de Filippijn uitleggen hoe het CAO werkt.
dus niet de midden tabel, zonder overuren en systeem vaart.
maar met overuren en vakantiedagen en de overuren cq vrijetijdsregeling.
en wat ook vaak gebeurt.
zolang een pool werkt krijgt hij het minimum CAO loon, de maand dat hij thuis
was het Poolse minimum loon.
zodra hij ziek werd ook het Pools ziektegeld.
Vroeger heette dat koppelbazen,
nu heten sommige gladde jongens uitzendbureau's
(daar ben ik in principe wel tegen, vooral als ik als schipper het niet weet,
en denk deze jongen goed te betalen)

ik heb diversen Filippijnen gesproken,
nette Jongens, vriendelijk, harde werkers...
en vloeiend engels, is altijd nog beter dan soms zeer gebrekkig Duits.
Maar in principe moet er in Europa voldoende personeel te vinden zijn.

> Het voordeel zou voor hem kunnen zijn dat indien
> die Filipijn een minimaal CAO loon zou moeten ontvangen dat de verschillen
> in beloning al wat dichter bij elkaar komen te liggen. De ervaring die deze
> jongen heeft betaald zich eenvoudigweg uit in zijn werk, als zijn baas er
> niet genoeg voor betaald zijn er altijd wel andere te vinden die goed
> inzetbaar personeel willen. Vraag en aanbod blijft gelden toch?

Daar heb je gelijk in.
Nadeel van die Werkendamse jongen is dat je hem opleid tot schipper,
en hij dan zelf meestal succesvol een schip koopt.
en moet je weer een nieuwe zoeken.
mijn vader heeft er zo 3 meegemaakt.
Waarvan hij er voor 1 zeer veel respect heeft.
zeg maar dat er niet veel contact is, maar dat die twee elkaar wel dicht aan
het hart liggen.
dat heb ik met mijn Tsjechen nog niet meegemaakt.

> Vind ik een heel goed argument en zou een Utopie zijn die jammerlijk in dit
> stadium nog te lang zou duren denk ik. Het is al een heel obstakel om hem
> rond te krijgen voor alleen NL. Neemt niet weg dat ik het graag zou zien dat
> hier al werk van gemaakt zou worden en zo snel mogelijk dit soort zaken
> Europees bespreekbaar gemaakt moeten worden.
>
> Weet jij toevallig hoe groot de organisatiegraad is in Duits
> binnenvaartland?

Ik woon er nu 8 Jaar en heb er nog nooit iets over gehoord,
wel heeft elk dorp langs de Main een kleine schippersvereniging.
maar dat gaat niet over de zaken waar jij je met bezig houd.
Het enige wat ik weet is dat ik minimaal 3 keer per jaar Politie samen met de
Douane op bezoek krijgt,
zodat men kan controleren of er geen zwartwerkers aan boord zijn.
en dat de Rentenversicherung elk jaar een boekhoudcontrole houd,
en kijkt of mijn personeel voldoende verdiend.
maar als ik dan vraag wat is voldoende, dan krijg je geen antwoord.
en verwijst hij naar vergelijkingstabellen in zijn computer die ik ook niet mag
zien.

> Met de vriendelijke groet,
>
> Eric

Ik ken best veel jongens die hart zouden willen werken,
ze zijn meestal 30 plus, en hebben gewoon in beginsel een 1300 euro per maand
nodig,
en willen later graag op een 1700 netto uitkomen.
ik vind dit geen overdreven lonen, maar toch is het eerste bedrag te duur voor
mij om een deksman in te huren,
maar of Filippijnen dan de oplossing zijn.

* Ontmoet je Vaartgenoten op http://www.vaart.nl
* Het adres voor reacties en nieuwe berichten: vaart@vaart.nl